Film / ZeneNick Cave a filmvásznon„Ahol a vadrózsa nő”Huber Zoltán
Nick Cave filmzenészi munkásságának egyik legerősebb pillére a John Hillcoattal ápolt barátság és munkakapcsolat.
A
pesszimisták szerint ma már nincsenek igazi reneszánsz emberek, hisz korunk a
specializált tudás, az egy irányba mutató teljesítmények bűvöletében él, halálra
ítélve a csillogó sokoldalúságot. Nick Cave kétségtelenül nem az egyetlen, ám talán
az egyik legmarkánsabb ellenpéldája a fenti tételnek, hisz az ausztrál művész
ma már nemcsak énekesként, dalszerzőként és költőként ismert, de a regényei és a
filmzenéi is komoly sikereket aratnak. Rocksztár és zenei ikon, ünnepelt író és
egyszemélyes kulturális intézmény: Cave alkotói világa számtalan irányból
megközelíthető, a mozival való szoros (és igen változatos) kapcsolata mégsem
kerül szinte soha a figyelem középpontjába.
A Bad
Seeds és a Grinderman csodálatos lemezei, két sikeres könyv és a rengeteg koncert,
fellépés, turné mellett Nick Cave filmes kalandozásai egyszerű kitérőnek,
másodlagos melléktevékenységeknek tűnhetnek – még annak ellenére is, hogy Cave
vitathatatlanul fontos figurája a kortárs ausztrál filmművészetnek. Hatása
messze túlmutat filmzenék és kísérődalok komponálásánál, a három elkészült
forgatókönyvnél. Nick Cave hamisítatlan polihisztor és multimediális tehetség, aki
éjfeketén ragyogó, összetéveszthetetlen szerzői látásmódját egyforma intenzitással
képes megjeleníteni színpadon, lemezen és a könyvek lapjain. Ez alól miért épp
a gyöngyvászon lenne a kivétel?!
A
mozi mindig is erőteljes hatást gyakorolt Cave látásmódjára. Bár a dalai
elsősorban bibliai és irodalmi inspirációkból, saját élményekből és megélt
tapasztalatokból építkeznek, a témák dalformába öntése mindig rendkívül
filmszerű. Cave albumain gyilkos szenvedélytől és sorsszerű tragédiáktól fűtött
drámákkal, borzongató rémtörténetekkel és apokaliptikus víziókkal találkozhat a
hallgató, de a horror, a krimi, a keserű szatíra és a komikum is ott bujkál a
sorok között. A versekké nemesedő dalszövegek, a megjelent prózai művek
kivételes hangulatteremtő képességről, a narratív struktúrák és dramaturgiai megoldások
magabiztos ismeretéről árulkodnak, miközben a koncertek és fellépések kifejezetten
teátrálisak, kiaknázva a világítás (expresszionista színhasználat, hatalmas
árnyalakok), a tudatos felvett pózok és karakterek lehetőségeit. Cave mindig gondosan
kialakítja aktuális imázsát: a belső démonaival viaskodó bűnöstől az őrült
vándorprédikátoron át egészen a Grinderman
szexőrült kamionsofőréig a „szerepek” hűen követik a szerzői szemlélet
változásait.
A
hetedik művészet szeretete és beható ismerete már a legelső dalokban tetten
érhető, ám ezek a hatások később egyre nyilvánvalóbbá és erősebbé váltak. Nem
meglepő, hogy első filmes munkája, a Ghosts…
of the Civil Dead forgatása után Cave a következőképp nyilatkozott. „Kedvenc
médiumomnak a mozit tartom, azaz jobban szeretem, mint bármi mást. Filmeket
nézni jobb, mint festményeket vagy zenét hallgatni. Nagyobb hatással vannak
rám.” A vonzalom azonban korántsem egyoldalú, elvégre a masszív, sötéten
lüktető, hipnotikus erejű alkotói világ valósággal a vászonra kívánkozik. Az
énekes és a mozgókép egymásra találása egész egyszerűen törvényszerű volt.
Bár
Nick Cave már igen korán kapcsolatba került a filmkészítéssel, a szerteágazó
viszony gerincét mégis a John Hillcoat rendezővel ápolt barátság, és a közöttük
lévő, folyamatos munkakapcsolat képezik. Hillcoat állandó zeneszerzőjeként Cave
a honfitárs direktor minden eddigi produkciójában közreműködött, és három,
eddig elkészült forgatókönyvét is az ausztrál rendező kérésére írta meg (a
negyedik forgatókönyv végül regényként végezte: a Bunny Munro halála Hillcoat ötletéből született, de film végül nem
készült belőle). Kettejük ismeretsége tinédzser korukra, a melbourne-i underground
poszt-punk szcéna legszebb napjaira nyúlik vissza, ezért szinte természetesnek
tűnt, hogy Hillcoat első rendezése (Ghosts...
of the Civil Dead) a kultikus státuszát éppen akkoriban megszilárdító Cave részvételével
és segítségével készüljön el. Az énekes nemcsak zeneszerzője és szereplője, de
társírója is a filmnek, így az 1988-as börtöndráma tagadhatatlanul magán viseli
a keze nyomát. Az egzisztencialista parabolában mintha csak a Mercy Seat hideg, brutális atmoszférája
és nyomasztó őrülete elevenedne meg: a két alkotó már akkor is a szabadságról
és rabságról, az írott törvény és az emberi morál ellentmondásos kapcsolatáról elmélkedett.
Ezek a kérdések alapvető motívumai mind Hillcoat, mind Cave munkásságának, és remek
sorvezetők a közösen jegyzett későbbi filmekhez is.
Sajnos
a Ghosts... of the Civil Dead a mai
napig szinte teljességgel ismeretlen, de annak idején keltett némi figyelmet a
különböző filmfesztiválokon. E művel párhuzamosan a Berlin felett az ég is szélesebb nemzetközi forgalmazásba került,
ahol Nick Cave és a Bad Seeds is feltűnt a film egy igen hangsúlyos pontján. Az
évtized fordulóján egy pillanatra akár úgy is tűnhetett, hogy Cave a színpad
után a mozivásznat is meghódítja. Szerepet vállalt Tom DiCillo amerikai független
filmes első rendezésében (Johnny Suede),
az újabb színészi feladat azonban kellemetlen élményt jelentett a számára.
Cave
impresszív jelenléte, sugárzó személyisége egész egyszerűen nem tűri a
komolyabb szerepformálást. Az énekes más bőrében egész egyszerűen hiteltelen a
vásznon, és ez még az olyan apróbb megjelenésekre is igaz, mint bárzenész
nyúlfarknyi és szöveg nélküli szerepe a Jesse
James meggyilkolása egyik jelentében. Csak egy dalt kell elénekelnie a western
kulisszái között, egy fiktív valóságban azonban még ez az apró előadása is
kissé idegenül hat. A legfrissebb Hillcoat-film, a Fékezhetetlen gengszertörténetében Cave már csak halott bűnözőként
tűnik fel egy villanásra a vásznon. Amikor John Hillcoat rendezőt erről
faggatták, ironikusan annyit fűzött hozzá: „eddig terjedtek a színészi
képességei”.
Nick
Cave igen energikus, karizmatikus és magával ragadó előadó, frontember-mivoltát
sosem képes teljesen a szerepek mögé rejteni, az átsugárzik minden általa
alakított karakteren. Ha épp nem bohóckodik (Rhinoceros Hunting in Budapest), vagy nem önmaga destruktív
rocksztár alteregóját, énekes-énjét alakítja, nem hiszünk neki. Wim Wenders
legendás művében még az underground ellenkultúra élharcosaként tűnik fel, és ez
még a masszív kultusz kiépülésének fázisa. Cave ott a legjobb, ahol a saját
terepén mozog: Uli M. Schuppel 1990-es rendhagyó turnéfilmjében (The Road to God knows where) nem
hallható a zenekar egyetlen száma sem, ehelyett a tagok buszon üldögélve,
unottan sörözve és az idióta interjúkérdésekre gépiesen válaszolva a profán
rögvalóságba rántják vissza a rock’n’roll életérzés, a koncertkörutak hamis
misztériumát. Cave pontosan tudatában van annak, miként mutat a legjobban a
mozgóképen: a dalaihoz egy ideje már csak performansz-videókat készíttet, olyan
klippeket, ahol zenélés közben, karizmatikus előadóként láthatjuk.
Ha
vékony, szikár alakjával nem is találkozhatunk sűrűn a vásznon, Cave hangja
számtalan produkcióban felcsendül. A filmesek ugyanis előszeretettel veszik
kölcsön az összetéveszthetetlen dalokat, a szöveget legtöbbször szó szerint
értelmezik, és erőteljes hangulati elemként a látottak megerősítéseként,
esetleg ellenpontjaként használják fel őket. A Red Right Hand súlyos balladája például felcsendül az X-akták, a Pokolfajzat, a Dumb és Dumber
egyes jelenetei alatt, sőt, a Sikoly-széria
első három epizódjában is. Filmzeneszerzőként és megrendelése készülő
betétdalok írójaként Cave elsősorban mégis a gyengéd, romantikus
szerzeményekkel (To be your side -
Vándormadarak, People Ain’t No Good -
Shrek 2), illetve a líraian magasztos, éteri aláfestésekkel (Jesse James meggyilkolása) szerzett
hírnevet magának.
Korántsem
véletlen, hogy Cave sajátos zenei világa ennyire jól illeszkedik a filmekhez. A
markáns hangszerelési megoldások, az intenzív hangulat nála mindig a szövegre,
a dalokban kibomló történetekre épülnek, ami nagyban hasonlatos a filmes
komponisták munkamódszereihez. Cave dalszerzőként tulajdonképp saját verseit
zenésíti meg, a kultikus cave-i aura elsősorban a szavakból árad, amit aztán a
hangjegyek és a mániákus előadásmód tökéletesen felerősítenek. Nem meglepő,
hogy rocksztár-mivolta ellenére Cave írói kvalitásait még a finnyás elitkultúra
is elismeri. Akár a dalokat, akár a könyveket vizsgáljuk, az ausztrál művész
néhány ecsetvonással képes a megfelelő atmoszféra megteremtésére, kirobbanó
vizualitással ír, és még a dialógokat is pontosan érzi.
Aki kicsit
is ismeri Nick Cave zenei munkásságát, az semmi meglepőt nem talál abban, hogy
a lemezek mellett az énekes regényekkel és forgatókönyvekkel is jelentkezik. Ahogyan
a két prózai alkotás is egyenes (és logikus) folytatása a daloknak, úgy egy
film megírása sem állt igazán soha távol tőle, hisz számtalan olyan szerzeménye
van, melyek apró filmnovellaként, jól megírt jelenetként is tökéletesen
megállják a helyüket. Elég csak végighallgatni az 1996-os Murder ballads albumot: a szubjektív narráció, a flashback és a
párhuzamos történetvezetés mellett Cave számtalan filmnyelvi eszközzel teszi
feszültebbé és átélhetőbbé a szimbolikus rémmeséit. Mindezek után már csak az
okozhat némi meglepetést, hogy Cave végül miért ilyen későn, kizárólag Hillcoat
hosszas rábeszélésének engedve fogott egy teljesen önálló forgatókönyv
megírásába.
Bár a
két ausztrál együttműködése hosszú időre tekint vissza, mégis Az ajánlat volt az, ahol Cave írói és zenei
kvalitásai a leginkább hozzájárultak a film végleges formájához. Hillcoat
ötlete, az ausztrál western szerencsésen találkozik Cave expresszionista-lírai
világával: a film forróságtól izzó, retinába égő képei megbonthatatlan egységet
alkotnak Cave meditatív zenei aláfestéseivel és rövid, ám annál töményebb
párbeszédeivel. A film kimagasló kritikai és nézői sikere egyértelműen egy
ritka együttállásnak köszönhető. A western alapstruktúrája, a honfoglalás
üdvtörténete nemcsak a sajátos ausztrál identitásra rímel, de a mű mélyebb
rétegeiben megtalálható fogalmak, a háború és a béke, az ösztönlét és a
civilizáció, a káosz és rend összeütközése Hillcoat és Cave szerzői világát is
alapvetően meghatározzák.
Az
évszázados civilizációs mítosz szerint a meghódított vidék megszelídített földdé
nemesül: a szótlan hősben a természet ereje és a morál tisztasága egyesül,
ezért képes leszámolni a vad módjára élő barbárokkal, és az állam törvényeivel takarózó
rosszakkal is. Cave dalaiban és irodalmi munkáiban gyakran száll szembe ezzel
az egyoldalú és paradox interpretációval: gyakran mesél el nekünk olyan
történeteket és példabeszédeket, ahol a vad ösztönök (agresszió, düh, szexuális
vágyak) előtörnek a vallás, a törvény, a kultúra álarca mögül, és őrületbe,
majd teljes káoszba taszítják az apró közösségeket. Távolról, halványan mindig
felsejlik ugyan a civilizáció és a rend (Az
ajánlat angol kapitánya is kertet hasít ki a poros félsivatagból), a
dicsőséges amerikai fejlődéssel szemben Cave isten háta mögötti közösségei vagy
visszafordíthatatlan romlásba dőlnek (mint a The Curse Of Millhaven őrült balladájában), vagy a fanatizmus felé
fordulnak (mint a God is in the House
hideglelős dalában). Az ajánlat esetében
a részleges fejlődésnek, az írott törvény betartásának hatalmas ára van, hisz
csak az egyik legsötétebb bibliai ősbűn, a testvérgyilkosság árán érhető el.
Hillcoat
következő rendezése, Az út hasonlóan
fontos, egyetemes kérdéseket boncolgat, de nem az írott törvények előtti, hanem
a civilizáció utáni, apokaliptikus időkben vizsgálja a morál és az emberség
lehetőségeit. Igaz, a filmzenét ezúttal is Cave jegyezte, a forgatókönyv megírása
iránt mégsem érdeklődött, mondván más szerző történetével ő már nem igazán tud
mit kezdeni. Szerencsére azonban Hillcoat mégis képes volt meggyőzni az
ellenkezőjéről, hiszen a rendező legújabb filmjében ismét forgatókönyvíróként
találkozhatunk a nevével – annak ellenére, hogy a Fékezhetetlen nem önálló sztoriból született, hanem Matt Bondurant
életrajzi elemekben bővelkedő regényének (The
Wettest County in the World) a megfilmesítése. Hillcoat régi vágya volt már
egy hamisítatlan gengszterfilm elkészítése, és az alkoholtilalom, illetve a ‘30-as
évek fegyverropogástól hangos Amerikája következetes választás a két alkotó
számára.
Igaz,
Hillcoat és Cave ezúttal nem képes kellő mélységben ábrázolni az őket izgató,
univerzális dilemmákat, a Fékezhetetlen mégis
erős, feledhetetlen mozi. A hibátlan kísérőzene, a korszak, a vidék invenciózus
ábrázolása, a szemet gyönyörködtető színek és fények kérlelhetetlenül berántják
a nézőt a film világába, és a dialógusok, a karakterek is rendben vannak. Bár a
kliséktől hemzsegő alaptörténettel Nick Cave sem tudott csodát művelni, a film
újabb bizonyítéka forgatókönyvírói kvalitásainak. A Fékezhetetlen fantasztikus alakításai nemcsak a színészek és a
rendező, de az ő munkáját is dicsérik, ahogyan a film légkörében is félreismerhetetlenül
jelen van az ő félreismerhetetlen szellemisége – fényesen bizonyítva, hogy
nemcsak zeneszerzőként, de íróként is bérelt helye van a filmvásznon.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 12 átlag: 5.75 |
 |
|