Film / RegényDavid Mitchell: FelhőatlaszSzövegszextettRoboz Gábor
Többszörös stílbravúr és agyafúrt narratív játék a kortárs angol próza egyik legfrappánsabb képviselőjétől. David
Mitchellnek íróként sosem kellett a szomszédba mennie kurázsiért és ambícióért:
a Szellemírók 1999-es debütregényében
tíz narrátorral járta körbe a Földet, hogy az Iñarritu-filmeket idéző módon vizsgálja a kauzalitás és a véletlen
természetét. A 2001-es number9dream apakeresés-történetében
ugyan valamelyest visszafogta magát, ez a kötet sem volt híján a nyelvi
bravúroknak, és a narratívával folytatott játék bőven kínált izgalmakat. A
2004-es Felhőatlaszszal pedig végképp
bebizonyította, hogy ritka eszes midcult-szerző, aki Nolanhez hasonlóan úgy
svindlizik az elbeszéléssel, hogy azt észreveszik az akadémikusok is (lásd a
róla írt tanulmánykötetet), ám alapvetően a csemegékre éhes könyvmolyoknak ír.
A
regény első sztorijának egyik mellékszereplője, Autua nevében felsejlik a könyv
tükörszerkezete: Mitchell hat történetet mesél el egymás után, de úgy, hogy az
első ötöt félbehagyja, és a hatodik után fordított sorrendben fejezi be ezeket (saját
bevallása szerint is Calvino Ha egy téli
éjszakán egy utazójának koncepcióját gondolja tovább olvasóbarát módon). Az
1850-es években hajózó közjegyzőt az 1931-ben alkotó zeneszerző követi, az
1975-ben dolgozó újságírónőt a napjainkban élő szerkesztő, a távoli jövőben
sínylődő „klón” sztorija után pedig a civilizáció végnapjaiban tengődő öregember
elbeszélését olvashatjuk.
A félezer
oldalas Matrjoska-regény önmagában képes lenne eltartani egy „posztmodern
regény”-szemináriumot (Mitchell mellesleg ebből a témából írta a szakdolgozatát),
ugyanis felvonultat minden olyan sajátosságot, ami a terminus láttán eszünkbe
juthat. A nabokovi szókinccsel rendelkező író magabiztosan lépked műfajok (például
pikareszk, konspirációs thriller és disztópia), közegek és nyelvi regiszterek
között: hat teljesen különböző kisregényt láncol össze, és felváltva
csillogtatja szaktudását, humorát, műveltségét és fineszességét. Kortársai
többségével szemben tehát nem egy szövegen belül keveri a zsánereket, hanem
egymás mellé helyezi műfaji ujjgyakorlatait, ráadásul a formát (például napló,
levél, interjú) is sztoriról sztorira változtatja.
Mitchell
a hol Herman Melville-re, hol Evelyn Waughra, hol Russell Hobanre (Ridley Walker) emlékeztető szövegeivel
olyan „kísérleti” regénnyel áll elénk, ami inkább idézi a szintén komplex
szerkezetekkel bűvészkedő Jonathan Safran Foert (Rém hangosan és irtó közel), mint a jóval avantgárdabb Mark Z.
Danielewskit (House of Leaves). Mert
bár jobban épít az olvasó kitartására, mint korábbi könyveinél (az első és a
hatodik rész archaizáló és roncsolt nyelvezetével még a number9dream szójátékokkal telezsúfolt mesebetétjét is bőven
felülmúlja), azért fogja is a kezét: izgalmas főhőssel, világos konfliktusokkal
és fordulatos cselekménnyel dolgozó elbeszéléseiben elsősorban mindig a
történetre koncentrál. (A könyveit visszatérő szereplőkkel összekapcsoló szerző
a Black Swan Green coming-of-age
kötetében és a The Thousand Autumns of
Jacob de Zoet történelmi regényében pedig már szinte teljesen nélkülözi a
narratív truvájokat.)
A Felhőatlasz címe a második sztori
zeneszerzőjének szextettjéből ered, amely hat hangszerre és tükörszerkezetre
komponált műként a regény struktúrájának forrása. A Mitchellt formalizmussal
vádolók szemében persze ez aligha menti fel a szerzőt, az igazán cinikus
befogadóknál ráadásul a könyv kulcsmondata kapcsán („a lelkek úgy szelik át a
korokat, mint a felhők az eget”) a szereplőket összekötő reinkarnáció sejtetése
eleve könnyen céltáblává válhat.
Bár ragadós
lelkesedéssel játszik a formával, Mitchell a legnagyobbakhoz hasonlóan alapvetően
az emberi természetet vizsgálja, és ehhez „a hatalom akarása” néven ismert
nietzschei alapfogalmat használja sorvezetőnek (sőt, az „örök visszatérés” koncepciója
is összefüggésbe kerül a regénnyel). A filozófus sokat idézett gondolatának
egyik értelmezése szerint az emberi cselekvés végső mozgatóelvét a hatalom
megszerzésére irányuló törekvés jelenti, és az író elbeszélései – hol látványosabban,
hol burkoltabban megjelenítve alá- és fölérendelt, elnyomó és elnyomott
viszonyát – a civilizáció megszületésétől annak bukásáig tartó ívvel pontosan
ezt illusztrálják.
Mitchell
merész vállalása azért áll meg a lábán, mert a szerző még a legapróbb
részletekre is ügyel, és mind a hat kisregényt csurig tölti finom megoldásokkal:
rétegzett elbeszéléseivel és blikkfangos nyelvezetével a Felhőatlasz álomszép olvasmányélményt kínál.
Cartaphilus,
2012.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 13 átlag: 6.15 |
 |
|