Amerikai elnökfilmekAz Obama-ciklus filmjeiHollywood választBaski Sándor
Az elmúlt években készült választási filmek ugyanazt az örök kérdést teszik fel: érdemes-e feláldozni az elveket a győzelem oltárán? A második ciklusát kezdő Obama elnök sikerét egyelőre nem énekelte meg Hollywood.
Négy évvel ezelőtt mintha
egyenesen egy hollywoodi filmből lépett volna elő Barack Obama, hogy a történelem
első fekete elnökeként beköltözzön a Fehér Házba. Tízezres tömegek előtt tartott
gyújtó hangulatú beszédeiben nem kevesebbet, mint az amerikai álom visszaadását
ígérte. Más szájából mindez üres szólamnak tűnt volna, de Obamát saját
élettörténete hitelesítette. A kenyai apától származó politikus többszörösen hátrányos
helyzetből indulva maga is beteljesítette az amerikai álmot. Megválasztásakor
milliós rajongótábora nem pusztán elégedettséget, hanem könnyes katarzist
érzett. Az amerikai mítoszok legfontosabb közvetítője, a sorfordító Nagy
Történetek iránt mindig fogékony hollywoodi elit is felsorakozott mögötte –
joggal lehetett rá számítani, hogy diadalát hamarosan a vásznon is megéneklik.
A nagybetűs Obama-mozi
egyelőre azonban még nem készült el, mi több, az elmúlt négy év politikai és
közéleti vonatkozású filmjeiből aligha derül ki, hogy 2008-ban – elviekben –
fundamentális változások történtek az ország élén. Az Álomgyár visszafogottsága
tulajdonképpen érthető. A Hawaii-on és Indonéziában nevelkedett, félvér és
félárva gyerek története, aki alig negyven évvel Martin Luther King
meggyilkolása után a nyugati világ vezetőjévé válik, valóban filmre kívánkozna,
győzelme azonban még olyan friss élmény, hogy szükségtelen lenne felidézni. Az
Obama-sztoriból egyelőre a dráma is hiányzik, a hős még nem nyerte el megérdemelt
jutalmát vagy büntetését. Utóbbi talán izgalmasabb verzió is lenne, első elnöki
kampánya során ugyanis olyan magasra helyzete a mércét saját magával szemben –
nem pusztán Amerika, hanem az egész világ megváltoztatását tűzte ki célul –,
hogy bukása mindenképpen drámaibb fináléjaként szolgálhatna egy leendő
életrajzi filmnek. Első ciklusában azonban Obama mindent felforgató reformer
helyett óvatos – sok kritikusa szerint gyáva – reálpolitikusként lépett fel,
gondosan ügyelve a status quóra, ténykedését így sem csúfos kudarcként, sem
kimagasló államférfiúi teljesítményként nem lehet értékelni. A Film számára márpedig
kevés unalmasabb figura létezik egy olyan középszerű politikusnál, aki nem indít
háborúkat, de még a feleségét sem képes megcsalni egy gyakornokkal.
Ha Hollywood nem is,
néhány dokumentumfilmes megpróbált közelebb kerülni az Obama-jelenséghez. Amy
Rice és Alicia Sam kameráikkal végigkövették a teljes kampányt, a demokrata
elnökjelölti harcoktól kezdve egészen az új elnök beiktatásáig. Az HBO-n
bemutatott film (By the People: The
Election of Barack Obama) kronológiai sorrendben idézi fel a színfalak
mögött lezajlott eseményeket, az Obama-stáb szemszögéből. A riporterek
interjúkat készítettek a kampány irányítóival és a leendő elnökkel, a
leglelkesebb aktivistákat pedig személyesen is bemutatták, ennek ellenére nem
sikerült igazán mélyre hatolniuk. Valószínűleg nem is akartak, analitikus
dokumentumfilm helyett inkább elfogódott hangvételű kampánynaplót forgattak,
amely néhány évtized múltán kiváló kordokumentumként szolgál majd, az
Obama-kultusz titkához ellenben nem visz közelebb.
Jóval izgalmasabb az a
szintúgy az HBO égisze alatt forgatott dokumentumfilm, amely a 2008-as
választást a „Másik Amerika” szemszögéből próbálja bemutatni. Alexandra Pelosi
filmjében (A jobboldali Amerika esete az
elnökválasztással) Obama személyesen nem teszi tiszteletét, mégis róla szól
minden. A riporter egyetlen kézikamerával felszerelkezve követte végig a
McCain-kampány déli állomásait, de a főszereplő helyett ő a republikánus
szavazókat szólaltatta meg. Míg a választás napjához közeledve az ország egyik
fele egyre eufórikusabb hangulatba került, addig a magukat igazi redneckeknek valló déliek egyre
elkeseredettebben adtak hangot a Fox News és a hasonló radikális orgánumok
által kreált fantom-Obama iránt érzett zsigeri gyűlöletüknek. Többségüknek
semmilyen gondot nem okozott, hogy belemondják a kamerába: az ellenfél jelöltjét
arabnak, terroristának és kommunistának tartják – volt, aki nemes
egyszerűséggel leniggerezte.
Az ultrakonzervatívok
Obama-fóbiája a ciklus végére sem mérséklődött – hosszú éveket töltöttek azzal,
hogy bebizonyítsák, az elnök valójában Kenyában született, így jogtalanul
bitorolja a hatalmat –, őket hivatott kiszolgálni az idei választás elé
időzített 2016: Obama Amerikája. Az
indiai születésű Dinesh D’Souza korábban bestsellerekben (Obama haragjának gyökerei) és újságcikkekben kifejtett nézeteit
foglalja össze mozgóképes formában, nyilván Michael Moore példája által
ihletve. Számítása bevált: filmjére három hónap alatt 35 millió dollár értékben
váltottak jegyet. A főleg újrajátszásokból és beszélőfejes interjúkból építkező
2016: Obama Amerikája nem olyan
harsány, mint Moore produkciói, és nem állítja azt sem, hogy az elnök külföldön
született volna. D’Souza ehelyett megpróbálja felvázolni Obama pszichológia
profilját, gyerekkori élményeiből és neveltetéséből kiindulva. Elutazik
Hawaii-ra és Kenyába, beszél az Obama-család tagjaival, régi ismerősökkel és
egykori iskolatársakkal, majd megfogalmazza elméletét, mely szerint az elnökre
annak ellenére nagy hatást gyakorolt apja antikolonializmusa és
antikapitalizmusa, hogy nélküle nőtt fel. Pszichológus szakértőket szólaltat
meg, akik természetesen igazolják a hiányzó apafigura tudatformáló szerepét,
végül Obama külpolitikai intézkedéseit elemezve maga is arra a következtetésre
jut, hogy az elnök az amerikai világhatalom lebontásán fáradozik. D’Souza ezzel
ugyanúgy egy ördögi Obama-fantomot vizionál, mint a Fox News közönsége, csak
jóval kifinomultabb eszközöket használ.
■
Az első Obama-ciklus alatt
nem csak dokumentumfilmek foglalkoztak a közelmúlt politikai-közéleti
eseményeivel, született több említésre érdemes játékfilm is, ezek azonban még a
Bush-korszak örökségét boncolgatják. A legnépszerűbb témának a Közel-Keleten
indított háborúk megalapozottságának vizsgálata bizonyult (Egy kis gubanc, Államtrükkök, Zöld zóna), de talán ennél is nagyobb
feldolgozatlanul maradt trauma volt Bush első választási sikere. A későbbi
elnök vitatott körülmények között jutott hatalomra, de a megválasztásának
legitimitásáról folyó diskurzust a szeptember 11-i terrortámadások napirenden
kívül helyezték. Nyolc évet kellett várni rá, hogy elkészüljön az Újraszámlálás, amely a 2000 őszi
voksolás floridai fináléjának történetét meséli el.
Jay Roach rendező és Danny
Strong forgatókönyvíró brit kottából dolgozott, vagyis a Peter Morgan-féle,
valós eseményeket tárgyaló filmek (A
királynő, Frost/Nixon, The Deal) nyomvonalán haladtak. Igyekeztek mindenben
rekonstruálni a szavazatok újraszámlálásáért vívott jogi és politikai harcot, interjúkat
készítettek az események kulcsszereplőivel, és olyan színészekkel játszatták el
őket, akik alkatilag is hasonlítanak rájuk (Kevin Spacey, Tom Wilkinson, Laura
Dern). Al Gore és George W. Bush a háttérben maradnak (csak a hangjukat
halljuk), a főszerep a republikánus és demokrata színekben felvonuló
kampánystratégáknak, ügyvédeknek és lobbistáknak jut.
Az Újraszámlálás több szempontból is szokatlan film – legalábbis
amerikai viszonylatban. Egyfelől sikerül úgy dramatizálnia az átlagember
számára olykor követhetetlen jogi és politikai iszapbirkózást, hogy nem egyszerűsíti
le és hamisítja meg a történéseket a könnyebb fogyaszthatóság érdekében, másrészt
tartózkodik attól, hogy hollywoodi mintára hősöket vagy antihősöket kreáljon,
noha szimpátiája egyértelműen a demokratákkal van. A gyorsan pergő történet
közben moralizálásra sem jut sok idő, egy fontos kérdést azonban feltesznek az
alkotók. Az egyik rangidős demokrata, Warren Christopher (John Hurt) még a
csatározások megkezdése előtt arra utasítja kollégáit, hogy próbáljanak tiszta
eszközökkel küzdeni, hiszen „a világ figyel”, Amerikának pedig, mint „az utolsó
nagyszerű demokráciának” jó példával kell elől járnia, hogy „reményt adjon
azoknak az országoknak, amelyek osztozni akarnak az értékeiben”. A
republikánusok vezetője nem vall hasonlóan fennkölt elveket, többek közt ennek
is köszönhető, hogy végül ők ünnepelhetnek. Nem csak a demokratákban, a nézőben
is joggal merülhet fel: meddig szabad elmenni a győzelem érdekében? A sporthoz
hasonlóan a politika világban sincs sok értelme a „mi lett volna ha”-kezdetű
mondatoknak, de utólag, Bush nyolcéves kormányzását ismerve, még izgalmasabb az
Újraszámlálásban artikulált dilemma.
Hasonló kérdéseket
boncolgat a Jay Roach – Danny Strong páros legfrissebb filmje, a Versenyben az elnökségért is, amely a négy
évvel ezelőtti választási kampány egyik legérdekesebb fejezetét dolgozza fel.
2008 nyarán a republikánusok elnökjelöltje, John McCain reménytelen helyzetben
volt, úgy tűnt, nincs esélye az egész világ által körberajongott Obamával
szemben. Stábja lépéskényszerbe került, meg kellett kísérelniük egy merész húzással
„megváltoztatni a játszmát” (innen az eredeti cím – Game Change). Így született meg a döntés, hogy az országosan
ismeretlen Sarah Palin alaszkai kormányzót kérik fel alelnök-jelöltnek, aki
külsejének, karizmájának és személyes élettörténetének köszönhetően majdnem
olyan népszerű lett a republikánus bázis körében, mint Obama a demokrata
táborban. Gyorsan kiderült azonban, hogy Palin külpolitikai és földrajzi
ismeretei egy elsőéves gimnazista szintjén vannak, és politikai előélete sem
olyan makulátlan, mint amilyennek messziről látszott. A McCain-Palin tandem
közröhej tárgyává lett, kimeríthetetlen muníciót biztosítva a közéleti showműsoroknak
és a humoristáknak – végül a választást is elvesztették.
A történet gyilkos
szatíráért kiált, Roach és Strong ellenben – az Újraszámláláshoz hasonlóan – itt sem a könnyű poénokra utaztak. Sarah
Palint sem lett volna nehéz szimpla karikatúraként ábrázolni, a Julianna Moore
által alakított kormányzó azonban nagyon is emberi figura, aki szülőföldjéről
és komfortzónájából kikerülve, gyermeki naivitással és lelkesedéssel próbál az
elvárásoknak megfelelni egy számára ismertlen világban. A kampány irányítója, Steve
Schmidt (Woody Harrelson), afféle Higgins professzorként igyekszik
szalonképessé tenni az ő Eliza Doolittle-jét, és a kudarcért is ő viseli a
felelősséget. A film vele kezdődik és végződik: egy interjúban – utólag – azt a
kérdést szegezi neki a riporter, hogy megbánta-e Palin jelölését. Kitérő
választ ad, mert a döntés ugyan stratégiailag egyértelműen hibásnak bizonyult,
de akkor és ott nem engedhették meg magunknak, hogy tétlenül nézzék Obama
előretörését. Míg a kampánymenedzserek el tudnak számolni a lelkiismeretükkel –
egyikük utólag azért bevallja, hogy nem volt képes Palinékre szavazni – a
filmbéli McCaint (Ed Harris) jobban megviseli a döntés. A becsület és
tisztesség fogalmát nem csak hallomásból ismerő egykori háborús hős eleinte a
negatív kampánytól is tartózkodna – „olyan kampányt akarok, amire a gyerekeim
is büszkék lehetnek” –, és ő retten meg legjobban, amikor saját rendezvényeiken
az Obama-felé áradó gyűlölettel szembesül. A Versenyben az elnökségért konklúziója, hogy a politikai élet-halál
harcban nem marad helye a morális megfontolásoknak, még az is beadja a derekát,
aki régi vágású politikusként szigorú elvekkel és némi önbecsüléssel is bír.
Egy merőben más műfajban,
de ugyanezt a témát járja körbe a Képtelen
kampány (2012) is, amelyet szintén Jay Roach rendezett. A vígjáték a Will
Ferrell nevével fémjelzett blődlik (A
híres Ron Burgundy legendája, Taplógáz, Pancer Police) sorába illeszkedik,
komolytalansága ellenére azonban találóan figurázza ki a politika képmutató és cinikus
világát. A történet szándékosan rímel A
jelöltre (1972) és A legjobb emberre
(1964), a választási kampányokkal foglalkozó filmek klasszikusaira, amelyekben
az idealista politikus – menedzsere hathatós közreműködésével – megtanulja
használni és manipulálni a médiát, feladva eközben az elveit. Roach filmjében
is egy választási küzdelemnek lehetünk tanúi, az 5. ciklusára készülő demokrata
Cam Brady (Will Ferrell) áll szemben az újonc Marty Huggins-szal (Zach
Galifianakis). A szálakat a háttérből a dúsgazdag Motch-testvérek mozgatják,
akiket az írók a republikánus politikusokat és szervezeteket dollármilliókkal
támogató Koch-testvérekről mintáztak. A két férfi kínai gyárakat akar Észak-Karolinába
telepíteni, ahol Kínából importált munkások dolgoznának éhbérért, megspórolva
ezzel a szállítási költségeket. A terv kivitelezéséhez szükségük van egy
kesztyűbábként mozgatható kongresszusi képviselőre – korábban Brady-t „szponzorálták”,
de sorozatos botrányai miatt lecserélik Huggins-re, akit saját
kampánymenedzserük vesz kezelésbe.
Roach filmje módszeresen parodizálja
az összes bevett kampánytrükköt és választási praktikát. A jelöltek szó szerint
ölre mennek azért, hogy elsőként csókolhassanak meg egy csecsemőt a kamerák
kereszttüzében; televíziós vitájukon egyikük az Al-Káidával hozza összefüggésbe
a másikat, aki cserébe lekommunistázza ellenfelét, miközben egymásra licitálva
bizonygatják, hogy mennyire szeretik „a valaha élt legnagyszerűbb amerikait,
Jézust.” A fináléban azonban mindkettejükben felülkerekedik a jobbik énjük –
felidézik a gyerekkorukat, amikor Brady osztályelnökként, még valóban hitt
abban, hogy a politikus feladata a közösség szolgálata – megbánják bűneiket egy
„igazságbeszédben”, és szakítanak a Motch-testvérekkel.
Míg a Képtelen kampányban a politikusok erkölcsi megvilágosodása is a komikum
része, addig A döntő szavazat (2008)
alkotói valódi tanmesét szerettek volna prezentálni a demokrácia ethoszáról és
a tudatos állampolgári magatartásról. Joshua Michael Stern szatírája olyan
abszurd szituációt képzel el, amelyben egyetlen ember döntésétől függ, ki lesz
az USA következő elnöke. Az országos választások során ugyanis a két jelölt pontosan
ugyanannyi szavazatot kap, egy új-mexikói férfi, Bud (Kevin Costner) voksa
azonban érvénytelennek bizonyul, és lehetőséget kap rá, hogy újra az urnához
járuljon. A két versengő politikus – a hivatalban lévő republikánus elnök
(Kelsey Grammer) és demokrata kihívója (Dennis Hopper) – Texicóba, Bud
lakóhelyére költöztetik át stábjukat, hogy személyesen próbálják elnyerni a
szavazatát. Kampánymenedzsereik a férfi elejtett mondataiból próbálják
kikövetkeztetni, milyen témákat tart fontosnak, és az ő vélt vagy valós
álláspontjához igazítják a hirdetéseiket. A jelöltek a szent cél érdekében
sorra hazudtolják meg korábbi elveiket: a republikánus politikus hitet tesz a
környezetvédelem és a melegházasság mellett, míg demokrata kihívója elítéli az
abortuszt és a mexikói bevándorlók ellen uszít.
A teljesen apolitikus,
munka nélkül tengődő Bud élvezi, hogy a figyelem középpontjába került, de
döntésének felelősségét nem érzi át. Nem hisz benne, hogy szavazata bármit is
számítana – valójában nem is ő, hanem 10 éves lánya adta le az érvénytelen
voksot, aki azon fáradozik, hogy apját jobb belátásra bírja. Budot végül a neki
címzett több ezer levél győzi meg, amelyekben „az egyszerű amerikai emberek” a
megélhetési gondjaikról panaszkodnak. A mindent eldöntő elnöki vitán ezekkel
szembesíti a két jelöltet, de közben saját magát is ostorozza, amiért bár olyan
országban nőtt fel, ahol bármi lehetett volna belőle, ő inkább a sodródást és
az alkoholt választotta. Állampolgárként soha nem kértek tőle semmit, nem
kellett áldozatot hoznia, annyi lett volna csak a feladata, hogy figyeljen és szavazzon,
de eddig erre sem volt képes. Szégyelli magát a lánya és az ország előtt, és
úgy látja, hogy „ha Amerikának van igazi ellensége ma, akkor az én vagyok.”
A döntő szavazat
nyíltan vállalt népnevelői attitűdjével nem a kortárs politikai filmek, hanem
Frank Capra klasszikusainak rokona, még ha esztétikai értékeit illetően nem is
lehet összevetni a Becsületből elégtelennel
vagy Az ország állapotával. Joshua
Michael Stern filmje azt meggyőződést közvetíti, hogy a jelenlegi cinikus
kampánystratégiák mellett is van lehetőség értelmes diskurzusok folytatására, a
demokrácia még mindig működik, és a politikusok is képesek néha az elveik
mentén cselekedni. A döntő szavazat
végén ugyanis – hasonlóan a Képtelen
kampányhoz – a két politikus is ráébred, hogy a győzelem, mint cél, nem
szentesít minden eszközt.
A George Clooney által
jegyzett A hatalom árnyékában
szereplői éppen ellentétes utat járnak be. A politika témáját érintő vérbeli
hollywoodi filmek nyitányaiban rendszerint egy teljesen értékvesztett világgal
szembesül a néző, hogy a történet végére kiderüljön, nincs még minden veszve,
és lehetne akár más is a politika. A jóval realistább filmekben ellenben a
kezdetben különbnek tűnő, a hatalmi és erkölcsi korrupciónak ellenálló közéleti
szereplőről bizonyosodik be, hogy ő sem képes a tisztaságát megőrizni – a
rendszer könyörtelenül bedarálja.
A hatalom árnyékában
tulajdonképpen az első olyan fikciós film, amely egyértelműen reflektál az
Obama-jelenségre. Amerika első fekete elnöke ugyan nem követett el olyan
látványos bűnöket, mint elődje, de kezdettől nyilvánvaló volt, hogy a
messiásként fogadott politikus nem lesz képes az ígéretei töredékét sem
teljesíteni, bizonyos területeken pedig nem tehet mást, mint folytatja Bush
politikáját. A filmbéli demokrata elnökjelöltet (Clooney) épp oly nemes célok
vezérlik, mint a 2008-as Obamát (a háború befejezése, az olajfüggőség megszüntetése,
a kevésbé tehetősek megsegítése), még a plakátjaik dizájnja és a szlogenjük is
majdnem ugyanaz. Fiatal kampánymenedzsere, Stephen Meyers (Ryan Gosling) is
szilárdan hisz benne, hogy Mike Morris valóban más, mint a többi politikus. Meg
van róla győződve, hogy ő az egyetlen, aki változást hozhat az emberek életébe,
és „ha ő lesz az elnök, az többet mond el rólunk, mint amennyit róla.”
Hamar kiderül azonban,
hogy a választási küzdelmet nem lehet kesztyűben és frakkban megvívni, a Fehér Házig
kompromisszumok és megalkuvások sokaságán át vezet az út. Clooney egy több mint
szimbolikus jelenetben illusztrálja a fennkölt célok és a kényszerű eszközök
közti ellentétet: miközben Morris éppen megosztja közönségével a szép új
Amerikáról alkotott vízióját, a színfalak mögött, az óriási csillagsávos lobogó
előtt, kampánymenedzserei azt vitatják meg, milyen pozíciót ajánljanak a leendő
kormányban egyik támogatójuknak, akiről mindannyian tudják, hogy nem alkalmas a
feladatra. Meyers később még nehezebb válaszút elé kerül, amikor rájön, hogy
főnöke és idolja teherbe ejtette az egyik gyakornokot. A film eredeti címe (The Ides of March) Julius Caesar
meggyilkolásának napjára utal, Meyers-Brutus árulása azonban itt aligha lep meg
bárkit is. A férfi rövid úton leszámol illúzióival, és a film végére épp oly
cinikussá válik, mint a politika világában évtizedeket lehúzott kollégái –
vagyis összességében nem történik semmi szokatlan.
A látszattal ellentétben
viszont csak az (anti)hős cinikus, maga a film nem az. Clooney ugyanis azzal,
hogy szükségét érezte a nyilvánvaló kimondásának, amellett tett hitet, hogy
bármennyire is természetesnek számít a machiavellizmus pártsemleges gyakorlata,
az önfeladást továbbra sem kellene normának és becsülendő értéknek tekinteni.
Ha sok mindenben különböznek is, a tárgyilagos dokuthrillerek, a népnevelő
álomgyári produkciók és a kijózanításban utazó választási filmek ebben a
kérdésben egy platformon vannak.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 16 átlag: 4.06 |
 |
|