KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/január
• Muhi Klára: Képtelen év Filmrendszerváltás 2011
• Barkóczi Janka: Válságok és választások Beszélgetés Fliegauf Bencével
• Kolozsi László: „Ez lesz a legnehezebb filmem” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kovács Bálint: „Mint lúd a jégen” Beszélgetés Körösvölgyi Zoltánnal
PIXEL VS. CELLULOID
• Ádám Péter: A fejlődés ára Digitális mozi

• Huber Zoltán: Kóma és virágzás Beszélgetés Szabó Gáborral
SPORTMOZI
• Varró Attila: Az utolsó dobás Film és baseball
• Bikácsy Gergely: Sakk a művészetnek! Bábok és filmek
• Varga Dénes: Lyukra játsszák A svindler
SZÍNÉSZ/RENDEZŐ
• Baski Sándor: A politika hálójában George Clooney filmjei
• Géczi Zoltán: A nevem Jackie A Jackie Chan-brand
SCHORM/KISHON
• Zalán Vince: Minden rossz és minden jó Evald Schorm 2. rész
• Barkóczi Janka: Van szerencsénk Ephraim Kishon, a filmrendező
FILMISKOLA
• Margitházi Beja: Képi balett Résfilmek és egyéb kísérletek

• Bilsiczky Balázs: A kikerülőművész Beszélgetés Kardos Sándorral
FILM / SZÍNHÁZ
• Roboz Gábor: Mint a vakablak Yasmina Reza: Az öldöklés istene
• Varró Attila: Négy fél között Roman Polanski: Az öldöklés istene

• Forgách András: Ördöge van Faust
KRITIKA
• Vajda Judit: Csoda Le Havre-ban Kikötői történet
• Pápai Zsolt: A szívem visszahúz Kopaszkutya Kettő
MOZI
• Barkóczi Janka: Martha Marcy May Marlene
• Varró Attila: Texas gyilkos földjén
• Kovács Kata: Fifti-fifti
• Hlavaty Tamás: Álcák csapdája
• Kolozsi László: Szűz vonalban
• Forgács Nóra Kinga: Legjobb szándék
• Vincze Teréz: Retró szerelem
• Sepsi László: Ördögsziget
• Baski Sándor: A rend őre
• Kovács Marcell: Trancsírák
• Alföldi Nóra: Jack és Jill
• Tüske Zsuzsanna: SOS Love: Az egymillió dolláros megbízatás
• Nevelős Zoltán: Mission Impossible: Fantom protokoll
DVD
• Pápai Zsolt: Szövetség az ördöggel
• Czirják Pál: Csillagosok, katonák
• Nagy V. Gergő: Greenberg
• Varga Zoltán: Végső menedék
• Tosoki Gyula: A szabadság himnusza
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Álcák csapdája

Hlavaty Tamás

The Double – amerikai, 2011. Rendezte és írta: Michael Brandt. Kép: Jeffrey Kimball. Zene: John Debney. Szereplők: Richard Gere (Sepherdson), Topher Grace (Geary), Martin Sheen (Highland), Nicole Forester (Molly). Gyártó: Agent Two / High Park / Brandt-Haas Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 110 perc.

A Börtönvonat Yumába remake és a Wanted forgatókönyvét is jegyző Michael Brandt szerint az oroszok még mindig az Egyesült Államok spájzában vannak. A nagyjátékfilmes debütjét összehozó Brandt ugyanis pont úgy hív életre egy halott, vagy legalább is tetszhalott műfajt, azaz a hidegháborús krimi-thrillert, ahogy a cselekményben kerül elő Cassius, a híres KGB-s titkos ügynök, akit az amerikai titkosszolgálat rég halottnak hitt. A hír hallatán azonnal előhúzzák a húsz éve visszavonult Paul Shepherdson ügynököt, akinek társa is akad az aktakukacból nyomozóvá előléptetett Ben Geary személyében. Az első és legfontosabb fordulatot maga a rendező árulja el a játékidő elején, ezért – ahogy a cím is jelzi – nem csak ügynökből, csavarból is kell még egy, márpedig a final twist pont annyira erőltetett ebben az erősen tévéfilmes képi világú moziban, mint bármelyik más dramaturgia fogás: a buddy movie szál sem működik, A bárányok hallgatnakot idéző börtönjelenet pedig egyenesen önparódiába hajlik.

Az Álcák csapdája a hidegháború hagyatékából próbál suspense-t kovácsolni, de pont arra nem jön rá, hogy ilyen régi vágású film 2011-ben teljesen hidegen hagyja a nézőt, hacsak nem az aktuális trendek játékszabályai szerint közelíti meg a történetet, vagy nem próbál meg minimális újítást belecsempészni a sztoriba, ahogy legutóbb a hasonló témához nyúló Az adósság, vagy a Salt ügynök tette. Gere legutóbb New York alvilágát térképezte fel a Brooklyn mélyénben, most a Washington elegáns díszletei mögé bújtatott szennyről rántja le a leplet, a rendszerkritikánál azonban sokkal hangsúlyosabbá válik a személyes bosszú a történetben, a satnyán kidolgozott karakterek és motivációk miatt pedig egy vászonra száműzött direct-to-DVD darabot fogadhat a nagyérdemű, márpedig ha egy film mindenből duplát ígér, akkor a néző kárigénye is kettős.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10935