KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/február
NEOWESTERN
• Varró Attila: Nem nőnek való vidék Női westernek
• Roboz Gábor: A halál torkában A visszatérő
• Baski Sándor: Vissza a gyökerekhez Aljas nyolcas
KÉTARCÚ HOLLYWOOD
• Parragh Ádám: Bábok színpadán Charlie Kaufman
• Kárpáti György: Folytatása mindig következik Hollywoodi franchise
• Sepsi László: Galaktikus örökmozgó Star Wars: Az ébredő Erő
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás: „Kakukktojás voltam mindig” Beszélgetés Bereményi Gézával
• Pápai Zsolt: Festő a felvevőgéppel Zsigmond Vilmos (1930-2016)
• Kolozsi László: Az utolsó pillanatban Gondolj rám
• Teszár Dávid: A Kékarcú Isten tanítása Menla hagyatéka
• Schubert Gusztáv: Magyar átok Egy passió kálváriája
• Soós Tamás Dénes: Jobban teljesít Aranyélet
NŐI NAPLÓK
• Ádám Péter: Szolgák és urak Egy szobalány naplója
• Tüske Zsuzsanna: Nők keretben Joy és Carol
FILM / REGÉNY
• Sándor Anna: Szoba kilátás nélkül Emma Donoghue: A szoba
• Vajda Judit: Az emberrablás boldogsága Lenny Abrahamson: A szoba
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ-filmek: Románia, Oroszország
KÍSÉRLETI MOZI
• Horeczky Krisztina: A táncfilm kezdetei A táncfilm kezdetei
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Érzelem és érzelem Tajvani hullámok – 3. rész
KRITIKA
• Jankovics Márton: A nagy családegyesítés Férfiak és csirkék
• Andorka György: Portré három ülésben Steve Jobs
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Vérvörös cipellők Kegyetlen tánc
MOZI
• Huber Zoltán: Egy tökéletes nap
• Baski Sándor: A nagy dobás
• Teszár Dávid: A boldogság titka
• Kovács Bálint: A pince
• Forgács Nóra Kinga: Az én szerelmem
• Árva Márton: Emlékek őrzői
• Kovács Kata: Szeleburdi svéd család kirándul
• Soós Tamás: Creed – Apollo fia
• Sepsi László: Az 5. hullám
DVD
• Soós Tamás Dénes: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
MOZI
• Csiger Ádám: Barátság extrák nélkül
DVD
• Soós Tamás Dénes: Szeretet és köszönet
• Pápai Zsolt: Selma
• Gelencsér Gábor: Szirmok, virágok, koszorúk
• Kránicz Bence: A hamisító
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Parázs a szívnek

Benke Attila

Magyar, 2018. Rendezte: Vámos Zoltán. Szereplők: Szabó Erika, Viktor Balázs, Bezérdi Zoltán. Forgalmazó: Fantasy Film. 94 perc.

 

Az 1945 előtt népszerű melodráma és tragikus románc az évtizedek során kikopott a magyar mozikból, és az utóbbi években inkább romantikus komédiákban (Coming Out, Pappa pia, Kölcsönlakás) vagy szerzői filmekben (Viharsarok, Rossz versek, Virágvölgy) jelent meg a beteljesületlen szerelem problémája. A főállásban orvosként dolgozó Vámos Zoltán első nagyjátékfilmje, a Parázs a szívnek feleleveníti a tragikus románcok hagyományát, ám nem fogja visszahozni a műfajt a fősodorba.

A Parázs a szívnek egyik főhőse, Tamás az életet nagy kanállal habzsoló tehetséges színész, aki Rómeót játszaná Shakespeare klasszikus tragédiájának modernizált változatában, ám alkoholizmusa veszélybe sodorja karrierjét. Szíve választottja, Viktória sikeres és precíz orvos, aki konszolidált életet él, azonban a cselekmény elején magányos, és arra vágyik, hogy kikerüljön komfortzónájából. Kapóra is jönne neki új páciense, a kórházba került, arcátlanul nyomuló Tamás, de hiába izzik fel a szenvedély a két fiatal között, a szerelem parazsából képtelenek lobogó tüzet csiholni.

Vámos Zoltán szerelmi drámája potenciálisan érdekes: a főhősök gyorsan eljutnak az összeköltözésig, ezt követően pedig előjönnek leküzdhetetlen ellentéteik. Ám Vámos tipikus elsőfilmes hibát vétett: túl sok mindent szeretett volna belezsúfolni ebbe a történetbe. A tragikus románc szempontjából felesleges Tamás alkoholfüggősége, a szerelmesek személyiségkülönbsége önmagában megfelelő konfliktusforrás lenne egy párkapcsolati drámában. A rendező megkísérli megmagyarázni a függőséggel a két fiatal közös életének félresiklását, holott néhány jelenetben bebizonyosodott, hogy Viki nagyon nem érzi jól magát párja harsány baráti társaságában, illetve nem tudja elviselni a férfi szétszórtságát és flegmaságát sem, aminek nem sok köze van az alkoholizmushoz.

Hihetetlen már a kapcsolat kialakulása is: Viki egy-két jelenetben ellenáll, aztán három-négy jelenet múlva olyan könnyedén adja be a derekát, mintha csak Tamás korábbi buta barátnőihez lenne hasonló. A film helyzetén az sem javít, hogy a nőket adható-vehető hústömegnek kezelő férfihős azonosulásra alkalmatlan karakter. Ha még arról szólna a Parázs a szívnek, hogy ez az ember elindul a pozitív irányú változás útján, akkor más lenne a helyzet, de Tamás figurája a cselekmény előrehaladtával egyre taszítóbbá válik. Így nincs súlya a férfihős végső idegösszeomlásának sem, ami amúgy nem következik a legszívesebben csak lézengő, szerelmét is meggyűlölő karakter cselekmény elején felépített jelleméből.

Vámos Zoltán párhuzamos vágásokkal és előre utalásokkal próbálja izgalmasabbá tenni a filmet, ám a formanyelvi játékok nem képesek feledtetni a forgatókönyv súlyos logikai hibáit. A Parázs a szívnek legfeljebb a Vikit megformáló Szabó Erika szépsége és színészi alakítása miatt nézhető, egyébként méltán tűnt el a köztudatból a DVD-kiadásig.

Extrák: Így készült a film, eredeti előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14131