KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/október
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Cinetel Kft. őszi DVD megjelenései
• (X) : Katapult Szinopszis Pályázat
• N. N.: Hibaigazítás

• Radnóti Sándor: Határesetek 56-os filmek
• Dániel Ferenc: Hiánymozi 1956 képmásai
• Báron György: Az ötödik negyed A szabadság vihara
• Hungler Tímea: A harangöntés titka Beszélgetés Szilágyi Andorral
• Vágvölgyi B. András: Fehér paraszt Shohei Imamura
• Karátson Gábor: Mi történt valójában a hegyen? A Narayama balladája
• Fábry Sándor: Celluloid álmok bubusoknak Takeshis’
• Takács Ferenc: „Mi magunk” IRA-filmek
• Muhi Klára: Komoly, komoly világ Reggeli a Plútón
• Schubert Gusztáv: Toronyiránt 9/11 filmjei
• Hirsch Tibor: Amerika: zárva vagyunk World Trade Center
• Herpai Gergely: Sötét bábu Pixelterroristák
• Szabó Tamás: Okok, jelek, dolgok Shyamalan titokzatos világa
• Varró Attila: Az örök trónkövetelő A Stroheim-háromszög
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: A képzelet tábornoka Tullio Kezich: Federico
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Fővárosa Arad Magyar plazma
KRITIKA
• Zoltán Gábor: Takargatott testek Férfiakt
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Miami Vice
• Kassai János: Románc és cigaretta
• Vajda Judit: Cseh Álom
• Pápai Zsolt: Sírugrók
• Herpai Gergely: Kárhozott szeretők
• Köves Gábor: Az ördög Pradát visel
• Vajda Judit: A parkolás művészete
DVD
• Varró Attila: Erőszakos zsaru
• Tosoki Gyula: Kőkemény Minnesota
• Vincze Teréz: Mátkaság és legényélet
• Pápai Zsolt: Véres sikátor

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A parkolás művészete

Vajda Judit

The Delicate Art of Parking – kanadai, 2003. Rendezte és írta: Trent Carlson. Kép: Brian Johnson. Zene: James Jandrisch, Daniel Seguin. Szereplők: Fred Ewanuick (Grant Parker), Dov Tiefenbach (Lonny), Tony Conte (Jerome), Diana Pavlovská (Olena). Gyártó: Anagram. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 86 perc.

 

Egy áldokumentumfilmmel nagyot tévedni nem lehet. Ha nem stimmel a színészi játék, a világítás, a kamerakezelés, ha megremeg az operatőr keze, ha megbicsaklik a dramaturgia, vagy bármiféle amatőrizmus történik, arra rá lehet fogni, hogy szándékosan, a hatás kedvéért történt. Egy áldokumentum-vígjátékkal még kevésbé lehet mellélőni, főleg, ha olyan világbajnok ötletre épül, mint hogy egy szerencsétlen, örök elsőfilmes fiatal rendező – bosszút állva kifizetetlen parkolócédulái tömkelegéért – gonosz dokumentumfilmet akar készíteni a helyi parkolótársaságról és annak munkatársairól, majd ehelyett inkább beépül a parkolóőr-szubkultúrába (jó látni amúgy, hogy szegény parkolóőrök a civilizált, píszi Kanadában is ugyanakkora közutálatnak örvendenek, mint kis hazánkban).

A jó alapötlet mellé már csak néhány jó figura kell (a lúzer rendező, aki még egyetlen filmet sem tudott befejezni, a megszállott, velejéig becsületes parkolóőr, az agresszív, kiéhezett parkolóőrnő, aki még rendezőnkre is ráindul, a parkolóőrök főnöke, aki titkon színészi karrierről álmodik, és szíves örömest vállal szerepet egy debil videóklipben, egytől egyig ilyen). Ami viszont nem kéne – mivel egy kevesebb mint másfél órás filmet már az eddigiek is hiányérzet nélkül kitennének –, hogy a(z egyébként szintén elsőfilmes) rendező, Trent Carlson mindezt egy erőltetett nyomozással egészíti ki (mely az egyik, kómába esett parkolóőr támadója után folyik), s mintha a végén még tanulságot is le akarna vonni. A vége főcímben ezt szerencsére humorosan felülírja azzal, hogy előrevetíti, melyik hőssel mi történt a film után.

Egyenetlen mű A parkolás művészete, melyben amatőr és ál-amatőr jelenetek váltják egymást, és a jól eltalált megoldásokat, bájos gesztusokat keresett ötletek gyengítik. Az áldokumentumfilmek szerelmeseinek és a parkolóőrök ellenségeinek azonban minden bizonnyal tetszeni fog.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8831