KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/október
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Cinetel Kft. őszi DVD megjelenései
• (X) : Katapult Szinopszis Pályázat
• N. N.: Hibaigazítás

• Radnóti Sándor: Határesetek 56-os filmek
• Dániel Ferenc: Hiánymozi 1956 képmásai
• Báron György: Az ötödik negyed A szabadság vihara
• Hungler Tímea: A harangöntés titka Beszélgetés Szilágyi Andorral
• Vágvölgyi B. András: Fehér paraszt Shohei Imamura
• Karátson Gábor: Mi történt valójában a hegyen? A Narayama balladája
• Fábry Sándor: Celluloid álmok bubusoknak Takeshis’
• Takács Ferenc: „Mi magunk” IRA-filmek
• Muhi Klára: Komoly, komoly világ Reggeli a Plútón
• Schubert Gusztáv: Toronyiránt 9/11 filmjei
• Hirsch Tibor: Amerika: zárva vagyunk World Trade Center
• Herpai Gergely: Sötét bábu Pixelterroristák
• Szabó Tamás: Okok, jelek, dolgok Shyamalan titokzatos világa
• Varró Attila: Az örök trónkövetelő A Stroheim-háromszög
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: A képzelet tábornoka Tullio Kezich: Federico
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Fővárosa Arad Magyar plazma
KRITIKA
• Zoltán Gábor: Takargatott testek Férfiakt
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Miami Vice
• Kassai János: Románc és cigaretta
• Vajda Judit: Cseh Álom
• Pápai Zsolt: Sírugrók
• Herpai Gergely: Kárhozott szeretők
• Köves Gábor: Az ördög Pradát visel
• Vajda Judit: A parkolás művészete
DVD
• Varró Attila: Erőszakos zsaru
• Tosoki Gyula: Kőkemény Minnesota
• Vincze Teréz: Mátkaság és legényélet
• Pápai Zsolt: Véres sikátor

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Sírugrók

Pápai Zsolt

Odgrobadogroba – szlovén-horvát, 2005. Rendezte és írta: Jan Cvitkovic. Kép: Simon Tansek. Zene: Aldo Ivancic. Szereplők: Gregor Bakovic (Pero), Drago Milinovic (Suki), Sonja Savic (Ida), Mojca Fatur (Renata), Domen Remskar (Dzoni). Gyártó: Staragara–Propeler– RTV Slovenija. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 103 perc.

 

Jóllehet a szlovén területek a bő hetvenéves jugoszláv kényszerszünetet leszámítva mindig inkább voltak a nyugat, mint a kelet részei a történelem során, a káeurópai életérzés ebbe a régióba is beszüremlett az elmúlt évtizedekben. A középgenerációs Jan Cvitkovic rendező második nagyjátékfilmje ezt dokumentálja.

A cselekmény helyszíne egy civilizációtól elzárt parányi szlovén falu, időpontja – semmi egyéb, csupán a függetlenség kivívására tett nyúlfarknyi utalások tudatják – a jelen. Cvitkovic kis faluját tesze-tosza és bicebóca alakok lakják, akiknek életén az időtlenségbe fagyott hétköznapok alig valamit változtatnak. Történet ebben a közegben nehezen elbeszélhető, tudja ezt a rendező is, ezért egybefüggő sztori helyett inkább epizódokat és villásnyi zsánerképeket mutat a falubéliek mindennapjaikból, képeket, amiket a groteszk látásmóddal bolondított kisrealista stíl tapaszol egymáshoz.

Cvitkovic a miliőrajzhoz Menzeltől, a menazséria tagjainak ábrázolásához pedig a csehek mellett Kusturicától, mi több Bunueltől merít ihletet. A napi betevőt gyászbeszédek írásával megkereső főszereplő és szűkszavú cimborája mintha egy középkategóriás cseh artfilmből érkezett volna, a főhős vágyainak titokzatos tárgyaként feltűnő és bizarr késztetések rabjaként bemutatott angyalarcú szöszi buñueli alak, számos toldalékfigura pedig a „dévaj balkáni ember” – Kusturica által annyiszor szerencsésen felhasznált – sztereotípiájának szülötte.

Egészében érdekes tabló kerekedik így ki, ám az összhatáson némileg ront a zárlat, melynek szörnyűséges drámája kevéssé következik az előzményekből, ezért nehezen épül be a szerkezetbe. Némi tónusváltást hozva fityeg a filmen, azzal együtt, hogy a pusztulás, a halál témája, továbbá az értékvesztés motívumai már az expozíciótól megjelennek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8829