KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
          
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Kortárs Összművészeti Fesztivál 31. Filmművészeti Nyári Egyetem, Eger, 2005. július 23-29.

• Bori Erzsébet: Cigányutak Roma-dokumentum
• Örkény Antal: Cigány film vagy roma film? Dallastól a Nyóckerig
• Varró Szilvia: Romák a képernyőn Sötét hírek
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Táncórák és ütlegek Böszörményi és a cenzúra
• Muhi Klára: Hogy fut ki alólunk egy világ Beszélgetés Gyarmathy Líviával
• Hungler Tímea: Nem vagyunk szentek Beszélgetés Gárdos Péterrel

• Pápai Zsolt: Mozgókép-kalligráfia Martin Scorsese portréjához
• Kubiszyn Viktor: Bekattanva Taxisofőr
KULTUSZMOZI
• Géczi Zoltán: Rémálom luxuskivitelben Sin City
• Kovács Marcell: Bűnös városok A Gotham–Sin City tengely
• Kubiszyn Viktor: A repülés művészete Galaxis útikalauz stopposoknak
• Köllő Killa: Címszavak a világmindenségből Útikalauz-változatok
TITANIC
• Varró Attila: Elveszett ártatlanság Titanic: anime a fedélzeten
• Vágvölgyi B. András: Ex Oriente: luxus

• Trosin Alekszandr: A gödörből Orosz filmipar
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A függetlenfilmezés diszkrét bája Székesfehérvár
DVD
• Gelencsér Gábor: Persona grata Bergman-filmek DVD-n

• Bíró Yvette: Bergman tánca Sarabande
KRITIKA
• Kolozsi László: Egészség-ügy Üvegfal
• Kárpáti György: Dupla dogma Még egy csók
LÁTTUK MÉG
• Vaskó Péter: Pofonok földje
• Bori Erzsébet: Testvéred feleségét…
• Köves Gábor: A Richard Nixon-merénylet
• Földes András: Edukators
• Köves Gábor: Boogeyman
• Vajda Judit: Tangó és tulipán
• Vízer Balázs: Mennyei királyság
• Kárpáti György: Zöld határ
• Pápai Zsolt: Hitler titkárnője

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Boogeyman

Köves Gábor

 

Minden gyerek tudja, hogy a szellemalakok az ágy alatt és a ruhásszekrény mélyén laknak, és hogy csak egy szülő lehet olyan tudatlan, hogy nem hisz a lámpaoltás után életre kelő teremtményekben. Kollektív gyermekágyi félelmeinkre építenek a Boogeyman készítői is, amikor filmjük jól sikerült nyitójelenetében sorra veszik, milyen félelmekkel kell megküzdenie egy nyolcéves kisfiúnak az elalvás előtti rettegett pillanatokban. A sötétségtől való félelem könnyen szörnyalakot faraghat a komód tetejére állított játék-katonából és a fogasra akasztott ruhadarabokból, s ezt a régről ismerős rettenetet filmeseinknek jó érzékkel sikerül megidézniük. Természetesen a Boogeyman nem állhat meg a képzelet szülte rémképeknél, arra azonban, hogy a nyolcéves kisfiúból időközben felnőtté cseperedett hősünk valóban a Boogeymannel találkozott-e azon a bizonyos éjszakán, amikor apja örökre eltűnt az életéből, még jó darabig nem kapunk megnyugtató választ. Bár egy percig sem kétséges, hogy a film készítői A kör-típusú, Japánból átvett kísértethistóriák divathullámát akarják meglovagolni (erre utal az is, hogy a filmet gyártó produceri team állt a The Grudge amerikai remake-je mögött is), egy darabig még sikerül elhitetniük, hogy a továbbiakban az átlagos ijesztgetésnél intelligensebb horrort kapunk. Mindaddig, amíg hősünkkel együtt mi is azt találgatjuk, hogy vajon valóban létezik-e a rettegett Boogeyman, vagy mindaz, amit látunk, csupán egy beteg elme szüleménye, a film a pszicho-thrillerek ismerős, de mégiscsak a feszültségkeltés elegánsabb útján halad. A ruhásszekrény titkának megfejtése és a címszereplő számítógépes segédlettel történő színre léptetése azonban egyértelműen jelzik, hogy a célközönség kijelölésénél filmeseink még csak véletlenül sem az Iszonyat rajongóira gondoltak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/06 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8294