KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/szeptember
POSTA
• Martin Ferenc: A másik oldalról

• Alexa Károly: Tékozló fiúk A nagy generáció
• Szekeres László: Beszéljünk őszintén Vita a filmgyártásról
• Márton László: A kamera jeges gyöngédsége Bolwieser
• Györffy Miklós: Rainer Werner Fassbinder
• Kovács István: Az Ő nemzedékük A „lengyel filmiskola”
• Kovács István: Sírvers Krzysztof Kamil Baczynskinak
• Schubert Gusztáv: A játék merészsége Amatőrfilm-fesztivál
• Baló Júlia: Művészfilmek otthonaiban
LÁTTUK MÉG
• Szemadám György: Újra Donaldék
• Nóvé Béla: A hivatalos változat
• Hegyi Gyula: Vabank II.
• Faragó Zsuzsa: A csapat
• Baló Júlia: Maradok hűtlen híve
• Vida János: A Saolin templom szent köntöse
• Farkas Ágnes: Mesebolt
TELEVÍZÓ
• Koltai Ágnes: Népművelés vagy önismeret? Veszprém után
• Kovács András Bálint: Konszolidált fiatalság A Fiatal Művészek Stúdiójáról
VIDEÓ
• Csörögi István: Videoclip vagy amit akartok

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A csapat

Faragó Zsuzsa

 

Lassan csordogál a történet; a Vörös Hadsereg katonái hősiesen halnak meg – gyászolja őket a síró harmonika. Miben különbözik ez az 1941-ben játszódó litván film az ezerszer látott háborús történetektől? Különbözik-e? Szándéka szerint: igen. Alekszej Szimonov filmje a második világháborút új szempontból vizsgáló, nyugtalanító kérdéseket felvető szovjet művek közé sorolható. Moralizáló film; olyan alkotók műve, akiket a valódi aknák robbanásánál jobban érdekelnek a lelki aknák láthatatlan, ám annál érdekesebb robbanásai. Mondom: szándéka szerint Szimonov arról forgatott filmet (mégpedig a Szovjetunióban mostanában futó filmek közül az egyik legnépszerűbbet), hogyan lesz hat fiatal férfiből, hat civilből katona, – méghozzá igazi hős. Ám hiába a jól kiválasztott történelmi pillanat – a hat férfi még békében elszakad társaitól és szembetalálkozik a háború első pillanatával, az első német teherautókkal és géppisztolyokkal –, hiába a hat karakteres és különböző férfiarc, hiába a köztük is feszülő konfliktusok, haláluk értelmes értelmetlensége – mindez valami általános, bágyadt illusztrációba fullad. Mintha az újfajta háború-ábrázolásnak is kialakult volna már a sablonja; egymást ugrató jópofaság a lövészárokban, a súlyos veszteség látványa, mint érzelmi gyújtóerő, a hirtelen haragú, ám bátor munkás és a nyápic elméleti ember vitája a cselekvésről, s a harcban való egyforma helytállásuk, így lehet, hogy A csapat lassan csordogáló történetével, fölsíró harmonikaszavával inkább hasonlít az ezerszer látott háborús filmekre, mint saját magára.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/09 53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5728