KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/március
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: Esernyők és óceánok Jacques Demy halálára
• (X) : Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény És Alapítvány
• N. N.: A XXII. Budapesti Független Film- És Videószemle eredményei
• N. N.: A Magyar Filmkritikusok B. Nagy László Díja, 1990

• Reményi József Tamás: Hol kezdődik a bűn? Filmcenzúra
• Bayer Zsolt: Hol a cenzúra mostanában Filmcenzúra
• Lányi András: Javaslat Filmcenzúra
• Molnár Péter: Javaslat Filmcenzúra
• Kulin Ferenc: Fertőzést kapott a kultúra, amit ki kell hevernie Filmcenzúra
• Rajk László: A dohányzás is káros az egészségre Filmcenzúra
• Zalán Vince: A szenvedélyek melodrámája Pedro Almodovarról
• Márton László: Óriáspókok R. W. F. palackpostái
• Bikácsy Gergely: Gyémánt, rejtekhelyen Fény, víz, Ommerganck
• N. N.: André Antoine filmjei
• Pataki Éva: A tekintet szabad Beszélgetés Zsigmond Vilmossal, Szabó Gáborral, Edelenyi Jánossal és Illés Györggyel
LÁTTUK MÉG
• Báron György: A távollét hercege
• Koltai Ágnes: Itt a szabadság!
• Székely Gabriella: Balladák filmje II.
• Bikácsy Gergely: A Paradicsom... ...és a Pokol
• Ardai Zoltán: Oltalmazó ég
• Szemadám György: Kedves ellenségem
• Koltai Ágnes: Éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok
• Tamás Amaryllis: Szállnak a varjak
• Sneé Péter: Revans
• Sneé Péter: Áldott kitaszítottak
KÖNYV
• Csala Károly: A lehetetlen megkísértése Huszárik-breviárium
ELLENFÉNY
• Forgách András: Éld túl, amit nem tudsz megcsinálni

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Oltalmazó ég

Ardai Zoltán

 

Bernardo Bertolucci gyakran visel Fellinire emlékeztető mester-kalpagot. Ez természetesen külsőség, de ne tagadjuk: valóban rendkívüli teljesítmény, hogy egy rendező a korai hatvanas évek óta folyvást képes olyan várakozásokat kihívni filmalkotói önmaga iránt, mintha a legnagyobbak közé tartoznék. Műveinek ismerői évtizedről évtizedre váltig azzal a reménnyel tekintenek az éppen készülő Bertolucci-film elé, hogy annak fényében az egész életmű kevésbé kétes jelentőségűvé válhat majd. Arról, hogy vajon mely módon bizonyulhat ő nagy rendezőnek, többféle elképzelést alakíthatunk ki, aszerint, épp mely filmjeire gondolunk elsősorban. A megalkuvó és a Novecento a legjobbak, de ha mondjuk Az utolsó tangó Párizsbant vetjük össze a hat évvel későbbi A holddal, úgy vélhetjük, Bertolucciban valamely filmes Wagner lappang, aki a huszadik század végi giccs minőségét fogja a lélegzetelállító – akár ironizált – fenség terrénumába emelni. Az ágyéki illóanyag-illatoknak és a tejescumiszagnak, konspiratív liezonok vészterhes erotikájának és az elveszett családi létbe való visszavágyásnak érzelgős-pornografikus egysége tökéletes Bertoluccinál, nem szólva a társadalomtörténeti aspektusok intellektuálisan bizsergető jelenlététől az elegyben. Olyannyira tökéletes, hogy illő volna kiéreznünk mindebből az időtlen Végzet ízlés-szférákon túli suhogását. Mégis, ez még odébb van. A kilencvenes évekbeli első Bertolucci-film az Oltalmazó ég vállalt giccsessége továbbra sem fölötte, hanem alatta van a gusztusnak; részben éppen a kifinomultság, az (iróniátlan) rafinéria túltengése miatt reked alant. Zsenialitásba hajló dilettancia helyett (Adorno jellemezte így a wagneri művészetet) itt csillogó profizmusba hajló ízlés-ficamodottsággal találkozunk. Korábban ez azért kevésbé volt így. Az utolsó tangóhoz képest például feltűnő az Oltalmazó ég főszereplőinek tolakodó érdektelensége. A negyvenes évek Észak-Afrikájában hányódó New York-i házaspár (és házibarátjuk) kapcsolatproblémái inkább ásításra ingerlőn kicsinyesnek tűnnek, semmint hogy azzal ejtenének izgalomba, hogy általuk „mindannyiunk létére” világítana az engesztelhetetlen sivatagi nap. (A forgatókönyv alapjául szolgáló Bowles-regény ugyanis a Camus-i művekkel rokon, a filmtől eltérően szellemében is.)”„ígéretes volt, hogy Bertolucci erre a filmjére nem készült oly hosszan (és az Oscar-bizottságot szinte kötelező felhajtással), mint az előzőre, Az utolsó császárra. De az Oltalmazó éggel csak újabb mélyponthoz érkezett.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4075