KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Zelki János: Fehéri Tamás (1927–2002)
MAGYAR MŰHELY
• Ágfalvi Attila: Nagybudapesti képüldözés Beszélgetés Báron Györggyel, Bojár Iván Andrással és Kamondi Zoltánnal
• Ágfalvi Attila: A mi városunk Beszélgetés Rajk Lászlóval
• Dániel Ferenc: Zsivaj a Népbüfékben Budapest, a mozgó város
• Jeles András: Platón képernyője Napló-töredékek
• Bakács Tibor Settenkedő: A vadkan meg a kolorádók Pannon áldokumentumfilmek
• N. N.: Magyar áldokumentumfilmek
• Sipos Júlia: Hiszem is, nem is Beszélgetés Radnóti Sándorral és Kardos Sándorral

• Elekes Györgyi: Világégés és animáció Beszélgetés Reisenbüchler Sándorral
• Kriston László: Generation G Világpolgárok filmen
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Mellékszál Berlin
• N. N.: Az 52. Berlini Filmfesztivál díjai

• Kolozsi László: Panelkapcsolat Új német filmek
• Kovács Ilona: Szerelem hímnemben és nőnemben Patrice Chéreau filmjei
• Zoltán Gábor: Nyolc szerda Patrice Chéreau: Intimitás
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: A toll súlya Grunwalsky Ferenc: Levelek L&M-nek
• Kelecsényi László: Méz és epe Krencsey-emlékiratok
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: Vatta az agyban Vecsernyés János: Kvartett
DVD
• Pápai Zsolt: Lábunk előtt hever a világ Joseph L. Mankiewicz: Mindent Éváról
FESZTIVÁL
• Palotai János: Rövidre vágva Clermont-Ferrand
LÁTTUK MÉG
• Ádám Péter: Szabad szerda
• Pápai Zsolt: Pánikszoba
• Harmat György: Angyalok, végállomás
• Hungler Tímea: A vér kötelez
• Varró Attila: Rollerball
• Herpai Gergely: Hart háborúja
• Köves Gábor: Megszólít az éjszaka
• Kis Anna: Fújd szárazra, édes!
• Mátyás Péter: Végtelen és képtelen
• Tamás Amaryllis: Tükör

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Rollerball

Varró Attila

 

Adva van egy pároldalas sci-fi novella egy majdnem Pulitzer-díjas kötetből, egy társadalmi érzékenységére ráébredt profi filmiparos, valamint a hetvenes évek nyitányától átmediatizálódó sportvilág reklámszünetekhez igazított meccseivel, látványorientált szabálymódosításaival és extrém sportjaival. Az ígéretes édeshármas nászából 1975-ben kultuszfilm születik, névadója kegyetlen labdajáték félúton a jégkorong és amerikai foci közt (görkorcsolyás-motoros gladiátorok harcolnak a betonarénában egy fémgolyóbisért), helyszíne globális fogyasztói társadalom, üzenete pedig korához illően szókimondó és könyörtelen: látszatdemokráciákban nincs fontosabb feladat a rendszer irányítói/haszonélvezői számára, mint a polgárok saját egyenlőségükbe és jelentőségükbe vetett illuzórikus hitének megőrzése.

Bő negyed századdal később az alapsztori és a médiacirkusz változatlan, csupán Norman Jewison helyébe lépett friss rendező – a hajdani akcióspecialista McTiernan azonban így is képes volt a Rollerball remakejét saját képre torzítani (lásd Thomas Crown-ügy). A tinirétegnek szánt végeredmény: James Caan szamuráj-karizmája helyett butaarcú amerikai pite a Keenu Reeves Akciós Készletből, szívszorítóan steril minimálstíl helyett bazári Közel-Kelet paródia, robbanógolyós Magnumokkal lángra lobbantott szekvójafenyők helyett görverseny San Francisco utcáin. Üzenet persze nincs, történet is alig egy SMS-re elég; a film ziccereinek szánt brutál-mérkőzések gyatrán összevágott, redundáns képkavalkádjait pedig még autósmoziban sem lehetne elég messziről nézni ahhoz, hogy követhető akciójelenetekké álljanak össze. A Rollerball világraszóló kudarcához azért kellett némi elhibázott marketing és forgalmazás is, mivel annyival nem rosszabb társainál, amekkorát bukott – ha pedig a csúfos fiaskó a jövőben elveszi McTiernan kedvét a Forró éjszakában vagy a Hegedűs a háztetőn újrafeldolgozásától, a film meg is érte a vért-verejtéket.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/05 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2557