KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
          
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/január
• Schubert Gusztáv: Sorsrulett Alternatív történelem
• Hungler Tímea: Film fatal Végzet a moziban
• N. N.: Sorsmozi
CYBERVILÁG
• Vaskó Péter: Istenek alkonya Mátrix – Forradalmak
• Herpai Gergely: Géplélek Robotok és emberek

• Géczi Zoltán: Neuro-kibernetikus odüsszeia Páncélba zárt szellem
• Wostry Ferenc: Daigoro a vérzivatarban A Kozure Okami-sorozat
• Varró Attila: Manga-Kurosawa A Kozure Okami-képregény
• Kubiszyn Viktor: Szamuráj 45-össel Seijun Suzuki-portré
FESZTIVÁL
• Bakács Tibor Settenkedő: Ami a habokból kilátszik Titanic
• Bori Erzsébet: Dívány és történelem Titanic-dokumentumok
• Andor Tamás: Arcvonások Dokumentumfilm a televízióban
KULTUSZMOZI
• Horváth Antal Balázs: Bomba a határon A gonosz érintése
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Határesetek Deus ex machina
• Bikácsy Gergely: Szép, fáradt színek Mióta Otar elment
• Báron György: Éjjeljárók Az ember, aki nappal aludt
• Kubiszyn Viktor: Az egydimenziós néző Reklámzabálók éjszakája
LÁTTUK MÉG
• Zoltán Gábor: Swimming Pool
• Szabó Anita: Titkok
• Vaskó Péter: Szigorúan piszkos ügyek
• Pápai Zsolt: Titokzatos folyó
• Elek Kálmán: A szemközti ablak
• Nevelős Zoltán: Kémkölykök 3D
• Dóka Péter: Táncos a házban
• Köves Gábor: Gyönyörű mocsokságok
• Hámori Dániel: A medál

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Titokzatos folyó

Pápai Zsolt

 

A mennyiségi és minőségi szempontból is a filmtörténet egyik legimponálóbb teljesítményének tekinthető Clint Eastwood-életmű évre-év tovább gyarapodik, és egyelőre távol áll attól, hogy érdektelenné silányuljon. Eastwood legfrissebb, Dennis Lehane Mystic River című bestsellere nyomán készült munkája is figyelemre érdemes, leginkább azért, mert a szabványmegoldások és meglepőbb ötletek sajátos keverékét nyújtja.

A kortárs közegbe helyezett történet helyszíne Boston egyik szürke külvárosa, a sztori középpontjában három gyermekkori barát negyedszázad alatt megroppant kapcsolata és egy titokzatos bűneset áll. A filmet a thrillerhez közelíti, hogy az egyes szereplők kusza pszichés állapotának bemutatása végig előtérben van benne, viszont a krimivel rokonítja a művet, hogy a sztori kiindulópontjául szolgáló gaztett felgöngyölítésére indított rendőrségi akció taglalása igen hangsúlyos. Ugyanakkor a Titokzatos folyó sem thriller, sem krimi igazán. Nem thriller, mert Eastwoodot az egyes archetípusos karakterek – az áldozat, a bűnöző és a rendőr – önmagukban kevéssé érdeklik, inkább a közöttük lévő viszonyrendszer feltérképezése foglalkoztatja, és nem krimi, mert a rendező gyakran hosszabb időszakokra hanyagolja a néző informálását a nyomozás állásáról.

Az egyes szereplők lelki motivációi utáni kutakodás a hollywoodi narráció szabályainak finom áthangszerelése mellett a hagyományos képépítkezési technikák részleges felfüggesztését eredményezi. A plánok között a kortárs hollywoodi filmekhez képest igen sok a közeli, kevesebb a totál – ez a megoldás is azt bizonyítja, hogy Eastwood sokkal inkább bízott színészeiben, mint a cselekményben. Ugyanakkor a történet nincs híján meglepetéseknek sem, a bűneset triviális, ámde nem kézenfekvő megoldása, továbbá az egyes figurák nem érdemeik szerinti elbírálása a végelszámolásnál váratlanul hat. A pozitív hős megbűnhődik, a negatív elnyeri jutalmát, a néző pedig fellélegezhet: Eastwood túl a hetvenen is képes újítani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1755