Mennyei üdvözletWill Eisner: Szerződés IstennelGraphic noirGelencsér Gábor
Will Eisner műfajteremtő rajzolt regénye máig nem vesztett
erejéből. A szerző sokat tanult a filmtől, ahogyan a film is tőle.
Will Eisner (1917–2005) zsidó bevándorlók gyermekeként
született Brooklynban. Hosszú élete során nemcsak számos képregényt rajzolt, műhelyeket,
kiadókat alapított, elméleti könyvet publikált, hanem megújította az általa
rendkívül népszerűvé tett műfajt is. Az először 1978-ban megjelent Szerződés Istennel (Contract with God) saját
meghatározása szerint graphic novel, azaz
rajzolt regény. Eisner szándéka az volt, hogy a képregényt „felnőtté” avassa,
bevezesse a komoly művészetek közé; hogy – mint mondta – munkáit ne képregény-,
hanem könyvesboltok árusítsák. Ha azonnal nem is, idővel a Szerződés Istennel igen kelendő lett, kultikus művé vált, több kiadást
megért, számos nyelvre lefordították. Ezt követően a szerző már csak rajzolt
regényeket publikált, köztük a Szerződés…
sequeljeit (A Life Force, 1988; Dropsie Avenue, 1995).
Magyarul legutolsó munkája, Az
összeesküvés olvasható, amely a Cion
bölcseinek jegyzőkönyvét leplezi le. Mint ebből is látható, Eisner
érdeklődése a kalandos zsánerdarabok és -karakterek után (ezek közül a
legnépszerűbb a The Spirit címen futó
heti sorozat álarcos nyomozója volt) komolyabb témák felé fordult, köztük a
zsidó identitás a Szerződés Istennel-ben
is meghatározó szerephez jutó kérdéskörével.
A Szerződés Istennel
gondolati összetettsége, karakterei, cselekménybonyolítása miatt tekinthető
ugyan regénynek, mégis inkább négytételes novellaciklus. Ahogy erre az alcím is
utal (…és más bérháztörténetek), a
könyv egy bronxi bérház lakóinak az életét mutatja be különálló novellákban. A
történetek között nincs narratív kapcsolat; a bérház mint közeg mellett azonban
alapvetően hasonló a világ- és emberképük – s alighanem ebben rejlik a mű
valódi és maradandó ereje. Eisner mérhetetlenül sötét és kiábrándító képet
rajzol az 1930-as évek Amerikájáról, az antiszemitizmusról, az asszimilációról,
a válságról, az elvtelenségről, az érvényesülési vágyról és az ezzel
kapcsolatos gátlástalanságról, ráadásul mindezt igen radikális gondolati és
motivikus keretbe helyezi, legyen szó akár teológiáról, akár szexualitásról. Hősei
nem jók vagy rosszak (s ebben máris
meghaladja a képregénysorozatok archetipikus műfaji alapját), hanem egyszerre jók és rosszak. Esendő
emberek, akik megváltásra várnak, de az nem jön el.
A
kötetcímadó Szerződés Istennel a bibliai
Jób történetét idéző meséje a legösszetettebb és a legmélyebb. Az önéletrajzi
elemeket tartalmazó novella in medias res
indul. Frimme Hersh letaglózva érkezik haza bronxi bérházbeli sivár lakásába:
most temette el nevelt lányát, Ráhelt. Odakint özönvízszerű eső zuhog. („Sírnak
az angyalok” – fogalmaz Eisner, s a novellák közös motívumát, a bérházat Noé
bárkájához hasonlítja.) Flashbackből értesülünk a főhős előtörténetéről, hogyan
menekítette ki őt kamaszként a hitközség a pogromok elől a cári Oroszországból,
milyen szerződést kötött ekkor Istennel, miképp alakult az élete Bronxban, mi
módon került hozzá a csecsemő, akinek apja lett, s akinek halála miatt most
mérhetetlen fájdalmában és éktelen haragjában felmondja az Istennel kötött
szerződését. Ezt követően az addigi jó emberből hirtelen rossz emberré lesz (más
összefüggésben haszidból asszimiláns): a bérház szegény lakójából gazdag
bérháztulajdonos. A boldogság azonban így is elkerüli, ezért jó pénzért a bronxi
hitközség bölcs rabbijaival újabb szerződést írat az Istennel. Ám abban a
pillanatban, hogy újrakezdhetné jó emberként az életét, meghal. Eisner hőse
tehát radikálisabban lázad, mint a bibliai Jób, és súlyosabb a büntetése is. A
történet radikalitása azonban nem ebben rejlik, hanem az epilógusban, amely a
korszak modern, egzisztencialista színezetű regényeit idézi. Frimme Hersh
története ugyanis egy hasonló karakterű fiatalemberben folytatódik: megtalálja
az első, kőbe vésett szerződést, amelyet a gyászoló férfi annak idején dühében
kihajított az ablakon, s felveszi a földről… Vagyis nemcsak hogy nincs menekvés
a jóra törekvő emberi sors rosszra fordulásától, hanem az ráadásul újra és újra
megismétlődik.
A
másik három novella már nem ennyire filozofikus és összetett, egyes elemeiben
ugyanakkor annál kiábrándítóbb. Az
utcaénekes (The Street Singer)
fordított Pygmalion-történet lehetne, de még az eredeti bizarr kifacsarását is lerombolja
a szerző, amikor önjelölt mentorához, a kiöregedett dívához nem talál vissza az
erőszakos, asszonyverő, alkoholista utcaénekes. Másnap egyszerűen nem képes felidézni,
melyik lakásba hívta fel az asszony a sok egyforma bérház udvarából, s tett
neki szexuálisan is nyomatékosított ajánlatott karrierje felépítésére. Minden
marad a régiben… Ennél is drámaibb A
gondnok (The Super) végkifejlete.
A mogorva, állatias természetű címszereplő nem tud ellenállni a bérházban lakó
kislány lolitás csábításának. Meg is kapja büntetését a számító kis
gonosztevőtől, aki nemcsak a pénzét lopja el, hanem meg is rágalmazza
molesztálással. A tehetetlen férfi a rendőrség elől az öngyilkosságba menekül.
A negyedik novella, az Apartman (Cookalein) mozgatja a legtöbb karaktert
– a bérházak lakói ezúttal nyaralni mennek, ott esnek velük különböző, mégis
egyformán deprimáló kalandok –, s ennek a története a legszövevényesebb. De
mindez csak arra jó, hogy kellőképpen egyetemessé növelje a valamennyi
szereplőben felismerhető elvtelen boldogulásvágyat, amely, mondani sem kell,
nem vezet sehova. Itt is igen modern szemléletű a zárlat, ahogy az édesanya
immár a nyár végén a szobából kikiáltva korholja a tűzlétrás bérház
vaserkélyének korlátjára támaszkodó, kitörni képtelen fiát, aki – ebben
biztosak lehetünk – ott fog megöregedni, s ugyanolyanná válik, mint a szülei.
Eisner harmincas évekbeli Amerikájában a hetvenes évek poszt ‘68-as, a vietnami
háborút követő depressziójára ismerhetünk.
S
hogy depresszióról van szó, azt természetesen a rajzok is alátámasztják, hiszen
rajzolt regényről van szó, amelyben a
történettel legalábbis egyenrangú szerepet tölt be a képi világ – ha nem
fontosabbat. Eisner szálkás vonalakból építkező fekete-fehér tusrajzai a
képzőművészeti, s azon keresztül a filmes expresszionizmus stílusára
emlékeztetnek. A szerző nem véletlenül hivatkozik munkája előszavában a
megidézett korszak vizuális hatásaira, amelyek pályakezdő fiatalként érték,
köztük Lynd Ward fametszetekkel illusztrált Frankenstein-könyvére. A rajzok
éles, fekete és fehér
tónuskülönbségét valamennyire enyhíti a könyv egészének szépiabarna nyomása. A
szépia, ahogy ezt a kötet bevezetőjében Denny O’Neil megjegyzi, az álmok és az
emlékek színe. S valóban, a történetekben érezhető valamiféle lebegés, ahogy a
narráció múlt idejű, míg a párbeszédek értelemszerűen jelen idejűek, s ezt a
lebegő narratívát fokozza vizuális eszközökkel a szépia árnyalata. A történetek
(rém)álom- és emlékszerűsége egyrészt játékba hozza a korszak művészetét
megtermékenyítő freudizmust, amely a történeteket átható, ráadásul igen nyíltan
ábrázolt szexualitásban, a szex és az erőszak/halál összekapcsolásában, s az
ahhoz kötődő jelenetekben is felfedezhető (így például kamaszok egymás testi különbségeinek
paplan alatti fürkészésében, ugyanők voyeur izgalmában, vagy egy megcsalt férj
demonstratív szexuális aktusában hűtlen feleségével, annak kamasz szeretője
előtt).
A Szerződés Istennel másik jól
felismerhető ihletője az ugyancsak a cselekményvilág korszakához kötődő filmes
hatás. A nagyrészt egész oldalas panelekből építkező Eisner különös
beállításokkal (például gyakran felső és alsó gépállásokkal), plánokkal (néhányszor
totálban „halljuk” az egyes szereplők párbeszédét), erős montázshatásokkal
dolgozik. Joggal nevezték a kritikusok a rajzolt regény Eisensteinjének és Orson Wellesének. Rajtuk kívül még az
1920-as évek ugyancsak expresszionista városfilmjeinek hatása nyilvánvaló a New
York-i bérházat a novellák közös motívumává, egyfajta bibliai áthallásoktól sem
mentes mitikus helyszínné emelő könyvben. A legtermékenyebb összefüggés azonban
a film noirral kapcsolatban vethető fel. A film noir „kettős természete” közül
(tudniillik egyszerre tekinthető műfajnak és stílusnak) Eisner egyértelműen a
stílushoz vonzódik, s ezzel különös fénytörésbe állítja a noir-hagyományt:
történetei nem műfajiak, sem a bűnügyi, sem a gengszterfilmes, sem a melodrámai
zsáner nem ismerhető fel bennük; jóval inkább szociodrámáknak mondhatók,
erőteljesen „felrajzolt” egzisztencialista-lélektani keretben. Az ő graphic
noirja így közelebb áll a gyakran film noirra és műfajokra alapozott szerzői
szemlélethez, noha a könyv hatása a neo noirban is jól felismerhető, így
például a noirt disztópiával ötvöző Szárnyas
fejvadász esőáztatta nagyvárosában, vagy – már csak kiinduló műfaja miatt
is – a szerző vizuális stílusának legegyeneságibb leszármazottjában, a Sin City-filmekben. Eisner szándéka
szerint azonban a Szerződés Istennel
inkább a komoly művészethez sorolandó alkotás, amelyben a szerzői kézjegy
erőteljesebben érvényesül. Nos, ilyesfajta hatása is felfedezhető a könyvnek,
méghozzá számunkra igencsak közeli példán, Tarr Béla művészetén. A film noirhoz
és a műfajisághoz legközelebb álló Tarr-film, A londoni férfi világában, Maloin bérházbeli lakásában nem lehet
nem észrevenni Eisner rajzolt regényének vizuális nyomait, de az amerikai
szerző világszemlélete sem áll távol a magyar rendezőtől. Ebben nyilvánvalóan
szerepet játszanak Eisner kelet-európai gyökerei, az elszakadás örökölt fájdalma,
amelyet a már Amerikában született művész sem tud feledni, s amelyről a Szerződés Istennel flashbackje szól.
Felvethető
még egy távoli, ám annál megejtőbb párhuzam a szerző törekvése és a film
között. Ahogy Eisner igyekezett a képregényt kiemelni a szórakoztatóipar
portékái közül és rajzolt regényként a művészet rangjára emelni, az emlékeztet
a vásári mutatványos bódék világából a hetedik művészet címére áhítozó ősfilm
helyzetére. A filléres (kép)regények és a nickelodeonok múltja hasonló (nota
bene: a csábító kislány A gondnokban
egy nickelért kínálja bájait) – ám az, hogy a jövőjük másképp alakult, az
előbbi esetében jórészt Will Eisnernek köszönhető.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|