Streamline MoziJeremy Saulnier: Hold the DarkFarkas, emberRoboz Gábor
Az alaszkai vadonban játszódó thriller provokatív műfaji élményt kínál
regényként és filmként egyaránt.
Közismert kép, hogy egy kanos kamaszfiú az irodalomkönyvébe rejt
pucércsajos magazint, William Giraldi azonban a történelemben talán elsőként
dugott gyúrós újság lapjai közé verseskötetet. Egy szerelőkkel és kőművesekkel,
teherautókkal és motorokkal, műhelyekkel és sztriptízbárokkal teli – ráadásul,
nem vicc, Manville nevű – városban könyvmolyként felnőni túlélőműsorokba való
kihívás, pláne anya nélkül és hipermaszkulin férfi rokonok árnyékában, Giraldi
pedig testépítőnek is készült, de a szépirodalomban talált magára. Nem csoda,
hogy az idén negyvenöt éves, főállásban szerkesztőként dolgozó – civilben amúgy
három fiát nevelő – szerző Busy Monsters című debütje főként
kritikusoknak szánt erőfitogtatás lett, nabokovosan barokkos és metafikciós
pikareszk, az édesapja sorsát bemutató The Hero’s Body memoárja pedig
felváltva érzelmes és analitikus összefoglalója saját progresszív férfiképének.
Hold the Dark című második regénye már letisztult és filmszerű,
érzékenységében Nic Pizzolatto írásait idéző bűnügyi sztorit mesél el, amely még egy önfejűnek megismert rendezőt is képes volt
adaptációra csábítani.
Alaszka a rendezőket főként valóságshow-k és családbarát
vígjátékok-kalandfilmek készítésére ihleti meg, és a természettel folytatott
küzdelem tematikája gyakran még – az Álmatlanság egyedüli említésre
méltó kivételével – a kevés itt játszódó bűnfilmet is meghatározza, ám a
Giraldi-feldolgozás csak első ránézésre áll be a sorba. A 2018-ban bemutatott
thriller szinopszisa ismerős befogadói örömöket ígér: amikor egy Keelut nevű
fiktív, hegyvidéki faluban eltűnik egy hatéves kisfiú, édesanyja megkér egy
farkasszakértőt, hogy kerítse elő a gyereket az embertelen vadonban, hogy
legalább egy holttestet felmutathasson majd a férjének, aki „valamilyen
sivatagi háborúban” harcol. A produkció azonban már az expozíció egy-egy
rejtélyes mondatával és gesztusával jelzi, hogy a fagyos, de azért
közönségbarát thrillerre számító nézőket zavarba hozza majd.
Ami mindenekelőtt a bő kétszáz oldalas alapregénynek köszönhető, a pályája
elején operatőrként is aktív Jeremy Saulnier ugyanis éppen azzal betonozta be a
nevét az ínyencebb bűnfilm-kedvelők körében, hogy sallangmentes, nyers
erőszak-ábrázolással dolgozó, lekerekített zsánerfilmeket készített. A múlt
hamvai (Blue Ruin, 2013) bosszú-
és a Green Room (2015) kamarathrillerét a vidéki közegen és a
minimalista sztorin kívül alig köti össze valami, legfeljebb az a profizmus,
ami keveset emlegetett elsőfilmjénél még hiányzott (a Gyilkos mulatság [Murder Party, 2007] haverokkal
forgatott, campes thrillerkomédiáját érezhetően kultfilmnek szánták), és
ami mostanra alkalmassá tette arra, hogy széles közönségnek adaptáljon egy
öntörvényű regényt.
Giraldinál a karakterrajz mellett fontos szerephez jut a tárgyi-természeti
környezet és az időjárás plasztikus leírása, és bármennyire is felstilizálja
itt-ott a prózáját, és a természet(ellen)es és a sötétség fogalmaira is nagy
hangsúlyt fektet (utóbbi kapcsán lásd a duplafenekű címet is), közben hozza a
műfajtól elvárt erőszakpillanatokat és fordulatokat is. Saulnier – és a
forgatókönyvíró Macon Blair, aki eddig csak színészként közreműködött a rendező
munkáiban – szinte szóról szóra átveszi a forrásmű párbeszédeit, és
cselekményét is szorosan követi, jó érzékkel rövidítve vagy kiejtve egy-egy
jelenetet (főleg flashbackeket), ugyanakkor lefarag a helyi hidedelemvilágra
tett utalásokból (bár a lihegős-hörgős énekhanggal legalább felkelti az őslakos
rituálék képzetét) és az állat/ember határvonal elmosására vonatkozó
gesztusokból. A film dramaturgiáját és karakterábrázolását tekintve
Netflix-produkcióhoz képest már-már felforgató vonásokkal is bír: a
farkasvadásznak alig van érdemi szerepe, mindhárom főbb szereplő motivációja
homályos (sőt a film lényegében hallgat a könyvben kulcsfontosságú
anyaperspektíváról), az antagonista morális értelemben szürkezónás figura, és a
kétórás film legakciódúsabb jelenete egy közel tízperces lövöldözés a közepén.
Az alkotók persze minden merész fogást nem emelhetnek át a regényből: Giraldi a
torokszúrással felérő epilógusában kristálytisztán fogalmazhat, Saulnierék
azonban egy közel száznegyven millió előfizetős streamingszolgáltató
platformján vélhetően kényszerből vezetik fel a csattanót finom utalásokkal,
így a Hold the Dark filmváltozatának radikális emberképével a maga
teljességében inkább csak a különösen éber vagy az újranézésre hajlandó
befogadók szembesülhetnek.
Hold the Dark – amerikai, 2018. Rendezte: Jeremy
Saulnier. Írta: William Giraldi regényéből Macon Blair. Kép: Magnus Nordenhof
Jonck. Zene: Brooke Blair és Will Blair. Szereplők: Jeffrey Wright (Core),
Alexander Skarsgrd (Vernon),
Riley Keogh (Medora), James Badge Dale (Marium), Macon Blair (Shan). Gyártó:
Addictive Pictures. Forgalmazó: Netflix.
125 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|