Magyar MűhelyIsteni műszakA halál angyalaiBaski Sándor
Bodzsár Márk istent játszó mentősökről szóló romantikus fekete komédiaaz utóbbi évek legerősebb debütálása. Bodzsár Márk első nagyjátékfilmje már
azelőtt sikert aratott, hogy bemutatták volna. Az Isteni műszak előzetesét egy nap alatt több mint 60 ezren nézték
meg a világhálón, és a látottakról túlnyomórészt pozitív visszajelzések
születtek. Mindebből két dologra lehetett következtetni: egyrészt a film
bővelkedik frappáns vizuális és verbálisgegekben, ami egy trailer
összeollózásánál soha nem hátrány, másrészt az alkotók tisztában vannak vele,
hogyan kell kívánatossá tenni a portékájukat. A kész film megítélését illetően
a marketingfogásokat akár lényegtelen körülménynek is minősíthetnénk, csakhogy
az Isteni műszak az első olyan
produkció, amelyet kezdettől az új Magyar Nemzeti Filmalap rendszerén belül
fejlesztettek és támogattak, így akkor is „kirakatfilmként” funkcionál, ha ez
ellen minden érintett fél tiltakozna is.
Kizárólag ebből a
szempontból érdekes, hogy a közönségbarát mozik készítését ambicionáló Filmalap
bemutatkozó produkciója nem vegytiszta zsánerfilm, hanem műfaji elemekből
építkező szerzői munka. Az író-rendező nem titkolta el, milyen forrásokból
merített, a Filmvilág szeptemberi számában megjelent interjúban többek közt a
Coen testvérek, Paul Thomas Anderson, Tarantino ésScorsese nevét említette.
Utóbbit nyilván a Holtak útja
kapcsán, hiszen bármennyire is megtörtént eseményeken alapul az Isteni műszak, nem lehetnagyvárosi
pokolban, éjszakai műszakban dolgozó mentősökről forgatni anélkül, hogy
Scorsese és Paul Schrader közösdrámája ne merülne fel referenciapontként.
Már csak azért sem, mert
mindkét filmben központi szerepet kap az eutanázia kérdése. Nicholas Cage
kiégett mentőse egy kómában vegetáló beteg szenvedéseit látva értékeli át
magában az élet minden áron való fenntartásának elvét, míg Bodzsár szereplői esetében
a morális megfontolások mellé anyagi szempontok is társulnak. A 90-es évek
elején, Budapest utcáin játszódó történetben egy messziről jött ember, a horvát
seregből disszidált Milán (Ötvös András) szemén keresztül tárul fel az éjszakai
rohammentősök világa. A pusztítás és gyilkolás elől menekülő fiú a „békebeli”
nagyvárosban szembesül vele, hogy halálosztók nem csak a háborúban működnek, és
mivel szüksége van pénzre ahhoz, hogy Szarajevóban rekedt mennyasszonyát kicsempéssze,
maga is beszáll az eutanáziabizniszbe. Főnöke és mentora, a sokat látott,
cinikus Fék doktor (Rába Roland) az amúgy is gyógyíthatatlan, idős betegeket alkalmanként
„engedi” meghalni, majd leadja a drótot a halál vámszedőjének, a Zsótér Sándor
által alakított temetkezési vállalkozónak, aki természetesen bőkezűen honorálja
a segítséget.
A folyamatosan mozgásban
lévő főszereplőknek köszönhetően Scorsese és Bodzsár filmje egyaránt epizodikus
szerkezetű. Minden egyes mentés veszélyekkel teli expedíció a nagyvárosi
dzsungelbe, a különböző társadalmi közegekbe tett kirándulások pedig hol
szociohorror, hol akciófilm, hol fekete komédia formáját öltik. A két film közt
a legerősebb kapcsolódási pontot az ön- és közveszélyes drogfüggő hajléktalan
figurája jelenti – Scorsese-nél egy férfi, itt egy nő –, aki a szereplőket arra
készteti, hogy unortodox módszerekkel – fizikai erőszakkal – próbálják őt jobb
útra téríteni. A hasonlóságok itt azonban véget is érnek, mert míg a Holtak útja szinte 100%-ban a főhős
morális dilemmájára és lelki összeroppanására koncentrál, addig Bodzsár soha
nem élezi ki igazán Milán belső konfliktusát. A fiú ugyan őszinte
megdöbbenéssel veszi tudomásul, hogy Fék doktor és hűséges fegyverhordozója,
Kistamás (Keresztes Tamás),istent játszanak, de pár percnyi gondolkodást
követően ő maga is betársul, és bár a későbbiekben időről-időre kifejezi
nemtetszését, egy pillanatra sem merül fel benne, hogy komolyan szembeforduljon
kollégáival és bűntársaival. Míg a film tervét népszerűsítő, 2011-ben forgatott
pilotban Fék doktor aktívan gyakorolja az eutanáziát, ami egy élesebb
konfliktus lehetőségét vetítette előre, addig az Isteni műszak jelentősen árnyalja a képletet– a halál önkéntes
angyalai csak akkor lépnek fel, ha menthetetlennek ítélik a beteget, vagy ha az
illető már maga sem kér az életből. Milán, minden rosszallása ellenére, partner
ebben az isteni játékban, sőt
önszántából nem is szállna ki a csapatból, így nehéz drámai hősként azonosulni
vele.
Úgy tűnik, Bodzsárt az
alapvetően passzivitásra kárhoztatott főszereplő figurájánál és vívódásainál
jobban érdekelte a film mikrovilága, a hol nagyobb, hol kisebb mértékben
elrajzolt karakterek és a különleges atmoszféra megteremtése. Az Isteni műszak ebben a tekintetben sokkal
inkább a Kontroll, mintsem a Holtak útjapárdarabja. Antal Nimród
filmje is egy külföldi mintakép (a LucBesson-féleMetró) nyomán készült, szerkezete szintúgy epizodikus, a
bajtársiasság által összekötöttszereplők napjai nála is – többnyire
kellemetlen, ritkábban örömteli – találkozások sorozatából állnak, de az utat
vesztett, az „alvilágban” megmerítkező főhős alakja is rokon. Noha az Isteni műszak felismerhető korban (a
90-es évek eleje) és helyen (Budapest kevésbé festői tájékain, a 8. kerület környékén)
játszódik, rögrealistánakaligha nevezhető – a történet gond nélkül áthelyezhető
lenne bármelyik káeurópai ország nagyvárosába. Ahogy a Kontroll nem állít görbe tükröt a BKV elé, úgy az Isteni műszak sem ítélkezik a magyar
egészségügy felett – a történet alapjául egyébiránt lengyel mentősök esete
szolgált – ellenben mindkét film egy sajátos, mitikus térben játszódik. Bodzsár
pedig semmiben nem marad el Antal Nimródtól, már ami az atmoszférateremtés magabiztosságát
és hatékonyságát illeti.
Az Isteni műszakképi világa gyakorlatilag kifogástalan, az élénk
színekben tobzódóhelyszínek – legyen szó közönséges kínai étteremről, polgári
lakásbelsőről vagy egy topless-fodrászatról – egyszerre valóságosak és elemeltek,
de a plánozás és a zenehasználat is biztos kezű alkotót sejtet. Egymás után
sorjáznak a történetben az emlékezetes epizódok, a fő- és mellékalakokat pedig
a jobbnál jobb karakterszínészi teljesítmények mellett a görcsmentes dialógok
is hitelesítik. A külön-külön kiválóan működő jelenetek azonban nem mindig
kompatibilisek egymással, a markáns műfaji megoldások pedig sokszor
stílustörést eredményeznek. Ilyen öncélúnak ható húzás spagettiwesternes zenei
témát társítani a film egyik legkomikusabb figurájához, vagy horrorfilmbe illő
mumussá maszkírozni a hajléktalanlányt, de a pár másodperces fekete-fehér
flashbackek létjogosultsága is nehezen indokolható; mintha nem is lenne más
célja a rendezőnek, csak demonstrálni: képes erre is.A műfaji és
hangnemváltások nyilván szándékoltak, Bodzsár talán ezért is említette a már
idézett interjúban a koreai filmek hatását, de amíg az ázsiai kollégák, mindent
egy lapra téve fel, elmerészkednek a végletekig – lásd például Bong Joon-ho
munkásságát, különös tekintettel A
gazdatestre –, addig Bodzsár csak flörtöl az extrémmel.
A „mindentakarás”
tipikus elsőfilmes betegsége éppenséggel a Kontrollon
is diagnosztizálható volt, Antal Nimród szintúgy meglehetősen eklektikus
filmjét azonban a főhős markáns figurájaés az egész miliőre átsugárzódó
spleenje jobban összetartotta. Milánnal – bármennyire is kiváló színész Ötvös
András – nem csak a passzivitása miatt nehezebb azonosulni, de a motivációját
is inkább csak értjük, mintsem átéreznénk, köszönhetően annak, hogy a Stork
Natasa által alakított mennyasszonyt kevéssé tudjuk megismerni, ahogy nem
segíti a két színész összjátékát az sem, hogy idegen nyelven kell előadniuk a
dialógusokat. A Szarajevóban ragadt, és csupán a telefonbeszélgetések idejére
feltűnő Tányafiguráján érezhető a leginkább, hogy létét a dramaturgiai
szükségszerűségnek köszönheti –vele lehetett kipipálni a forgatókönyves
bibliákban kötelezően előírt „love interest” rubrikáját.
Bodzsár remekbeszabott
rövidfilmje, a Hajónapló sorozat
részeként forgatott Levegőt venni
legjobb és legmerészebb húzása az volt, hogy egy gátlástalan – szintúgy Rába
Roland által alakított –szociopata szemszögéből mesélte el a történetet. Talán
az Isteni műszaknak sem ártott volna,
ha a fókusz ezúttal is inkább a zseniálisan megformáltantihősre esik, de a film
témájához és tónusához is jobban passzolt volna ez a megoldás. A cinizmus és
ravaszság tekintetében még Dr. House-t is megszégyenítő Fék doktor szerencsére
így is központi szerepet kap, és annak rendje és módja szerint el is lopja a
show-t. Jelentős mértékben neki köszönhető, hogy az Isteni műszak, aránytévesztései és egyenetlenségei ellenére is az
utóbbi évek legerősebb debütálása. Az önmagukban kiválóan működő életképek és
az ideális „trailer-pillanatok”sorozatából ugyan nem áll össze egy egységes,
letaglózó erejű tabló, de így sem férhet hozzá kétség, hogy az Antal Nimród,
Pálfi György és Gigor Attila neve által fémjelzett, a szerzői és műfaji film
határvidékén alkotó magyar rendezők klubja újabb tehetséges taggal bővült.
ISTENI MŰSZAK – magyar,
2013. Rendezte és írta: Bodzsár Márk. Kép: Reich Dániel. Zene: Keresztes Gábor.
Vágó: Kovács Zoltán. Producer: Bodzsár Iván. Szereplők: Ötvös András (Milán),
Rába Roland (Fék), Keresztes Tamás (Tamás), Stork Natasa, Zsótér Sándor.
Gyártó: Unió Films / Sparks / Zikkurat. Forgalmazó: A Company Hungary. 110
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1853 átlag: 5.54 |
|
|