TelevízóSzemben a többséggelThe Walking DeadHuber Zoltán
Darabont apokalipszisében ösztön és civilizáció csap össze. A zombi az élettelen testtel
szembeni, elemi viszolygásunkat személyesíti meg, egy hordányi csoszogó
élőhalott azonban már az arctalan, fékevesztett tömeg potenciális pusztításáról
mesél, melyet kizárólag a civilizáció törvényei tarthatnak kordában. A The Walking
Dead sikerének titka, hogy a tökéletesen adagolt fordulatok, az okos
zsánerjátékok segítségével az egyéni és a többségi érdekek súrlódásairól, a lélek
és az ösztön ősi harcáról mesél. Frank Darabont sorozatának sötét
disztópiájában a hősök olyan erkölcsi dilemmákkal kénytelenek szembenézni,
melyek a mai (amerikai) tévénézőt is erősen foglalkoztatják.
Darabont
életművében a sajátos belső szabályok szerint működő, rideg és kíméletlen
mikrovilág visszatérő kulcsmotívum, legyen az börtön (A remény rabjai),
siralomház (Halálsoron) vagy földönkívüliek által megszállt kisváros (A
köd). A rendező a hősöket rendre embertelen, reménytelennek tűnő
szituációkba kényszeríti, majd egyetlen lehetséges kiútként az egymásra utaltság
felismerését, az emberség megőrzését kínálja. A kultikus képregényen alapuló The
Walking Dead hasonló alaptézisekből indul ki, elsősorban mégis A köd
nyomvonalán halad, az ott vázolt jellemeket és konfliktusokat variálja. Az
apokaliptikus események során véletlenül összeverődött, rendkívül vegyes
társaság belső viszonyrendszere ezúttal is meghatározó a dramaturgia
szempontjából, miközben a sorozat-forma lehetőséget ad az emberi természet és a
közösségi létforma komplexebb vizsgálatára.
A
sorozat a zombi-zsáner szinte minden fontosabb szituációját, szabályát és interpretációját
megpendíti. A 28 nappal később markáns helyszíneitől a Holtak hajnala
plázájáig számos hommage kerül az egyes epizódokba, a filmtípust gyakorta jellemző
ironikus, morbid humornak azonban nyoma sincs. A húsra éhes, lélektelen
halottak valóban félelmetesek, az atmoszféra pedig kísérteties, sötét tónusú.
Az alkotók bátran nyúlnak más műfajokhoz is, a katasztrófa- és
fertőzésfilmektől az ostrom- és rural-horrorokon át egészen a westernig
számtalan alkotóelemmel gazdagítják a történetet. A sorozat mégsem esik szét,
hisz változatos motívumokat egységes, zöldes-szürkés képi világ fogja össze,
mely leginkább Az út puritán látványát idézi.
Darabont
a korábbi sikerszériák leckéit, többek között a 24, a Breaking Bad és
különösen a Lost narratív megoldásait építi tovább. A komor, fenyegető
hangulat, az izgalom és a dráma igazi súlyát mégsem a hatásos dramaturgia,
hanem a felszín alatt kibomló, igen súlyos kérdések adják. A The Walking Dead
maroknyi csapata egy kiégett, hanyatló világ kihívásaival szembesül, melyen
keresztül a demokrácia ellentmondásai éppúgy terítékre kerülnek, mint az
eutanázia, vagy a lelkiismereti szabadság problémái. A túlélés érdekében a
hősöknek szüntelenül felül kell vizsgálniuk a korábbi hitüket, ideológiájukat,
míg a jó cél érdekében hozott kemény döntés, a csoportért vállalt egyéni
áldozat problémája az angolszász morálfilozófia dilemmáit visszhangozza.
Darabont
csapata a haszonelvűségtől a következmény-etikákig szinte minden ismert
érvrendszert bírál, amikor a remény halványulását a lelkiismeret, az ősi emberi
morál és a józan ítélőképesség fokozatos elvesztésével köti össze. A sorozat azonban
nemcsak ilyen elvont, metaforikus síkon utal az USA lappangó ideológiai válságára:
az eddig utolsó, harmadik évadban egyenesen a „jóléti elzárkózás” túlkapásaira,
a terror fenyegetésére adott diktatórikus válaszokra, a liberális modell
szűkülő lehetőségeire építi a konfliktusokat. Ezek után különösen izgalmas
kérdés, vajon hogyan folytatják az alkotók a történetet. Ebbe a szabadon
alakítható írói térbe annyi és olyan új szereplőt, helyszínt és konfliktust
teremthetnek, amennyit csak akarnak – de amíg a látványos megoldásokat ilyen erős
alapokra helyezik, a sorozat kilátásai rendkívül ígéretesek.
The Walking Dead – amerikai tévésorozat, 2010. Rendezte és írta: Frank Darabont. Kép:David
Tattersall. Zene: Bear McCreary. Szereplők:Andrew
Lincoln (Rick Grimes), Sarah Wayne Callies (Lori Grimes), Jon
Bernthal (Shane Walsh), Laurie Holden (Andrea). Gyártó: AMC.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1085 átlag: 5.52 |
|
|