KechicheAbdellatif KechichePünkösdi pálmaágGyenge Zsolt
Közvetlenség, mellbevágó hitelesség és nyílt szexualitás – a francia rendező új filmje nyerte májusban az Arany Pálmát. Hoztam is, meg nem is, van is, meg nincs is –
mondja büszkén a mesebeli okos leány az őt próbára tevő királynak. A frissen
Arany Pálmával ékesített francia Abdellatif Kechiche filmjeit nézve kicsit
hasonló érzésünk van: kaptunk is valamit, meg nem is. Ritkán találni annyira
egységes formavilággal dolgozó filmest manapság, mint a Tunéziában született,
de már gyerekkora óta legutóbbi sikere helyszínén, a Cote d'Azur-ön élő
Abdellatif Kechiche-t. Eddigi öt nagyjátékfilmjét a különböző tematikai
megközelítések ellenére rendkívül hasonló dramaturgiai, színészvezetési és
vizuális megoldások jellemzik, amelyek sajátos valóságmegfigyelési eszköztárrá
állnak így össze.
Mert – és
ez az első nagyon fontos jellemző – Kechiche esetében a szó klasszikus
értelmében vett, a 19. század második felének irodalmi gyökereiből táplálkozó,
naturalizmussal kevert realizmusról beszélhetünk. Ennek a realizmusnak már
eredeti változatában is az volt a leghangsúlyosabb tulajdonsága, hogy az
általában fiktív helyzeteket olyan tipizált karakterekkel rakta tele, amelyek a
saját egyedi egyéniségükön túlmutatva a társadalomnak egy nagyobb szeletét vagy
akár rétegét képviselték. A realista szerzők úgy gondolták, hogy a valóságot
nem egy megtörtént egyedi eset hű visszaadásával lehet a legjobban megragadni,
hanem egy olyan több helyzetből összegyúrt tipikus szituáció megkonstruálása
révén, amely magában hordozza több konkrét momentum legfőbb jellegzetességeit.
Kechiche természetesen nem iskolás módon veszi át a balzac-i gondolkodásmódot,
hiszen ábrázolt élethelyzetei és karakterei meglehetősen árnyaltak, mégis a
háttérben jól kivehetőek a tipizálás szabályai. A lakótelepi színielőadásban
egyaránt vannak arabok, fehérek és feketék (A kitérés), az illegális
bevándorló kiegyensúlyozottan találkozik rossz- és jóindulatú hivatalnokokkal (Voltaire
hibája), a leszbikus pár egyik tagja művelt középosztályból, a másik
jókedélyű munkáscsaládból származik (Adèle élete).
Kechiche
szinte minden alkalommal (a Fekete Vénusz és most az Adèle
élete kivételével) mindig egy kicsi, általában Franciaországban élő
arab közösséget választ ki, és azok mindennapjait követi hosszabb vagy rövidebb
időn keresztül. A Voltaire hibája egy Párizsba keveredő illegális
tunéziai bevándorló megkapaszkodási kísérleteiről szól, A kitérés egy
külvárosi lakótelep főleg külföldi származásúakból álló kamaszvilágába kínál
betekintést, A kuszkusz titka pedig egy tengerparti város főleg
dokkmunkásokból álló arab közösségének családi viszályait és azok körülményeit
állítja pellengérre.
Fontos
szempont nála, hogy soha nem a főszereplők életének kulcspillanatait, radikális
fordulatait választja ki – illetve, ha azok az ábrázolt időtávba beleesnek,
akkor gyakran meg sem mutatja őket, csak későbbi utalásokból következtethetjük
ki a történteket. Ennek a megoldásnak két következménye van: egyrészt
egyértelmű, hogy nem a drámai történések, inkább az a közeg érdekli, amelyekben
ezek a történetek megeshetnek, másrészt nyilvánvaló, hogy nem a típus által
képviselt karakterre jellemző sors, hanem elsősorban az egyedi figura és annak
érzelmi élete foglalkoztatja – de erről később még lesz szó.
Valószínűleg
az egyediség és az általános jelleg eme kettősségéből fakadnak filmjei fura,
enyhén elkent befejezései is. A történetmesélés lendületéből fakadóan nem meri
a sztorikat egyszerűen abbahagyni, ezért mindig elhelyez egy viszonylag erős,
időnként egyenesen váratlan, a problematikus helyzeteket inkább megúszó, mint
megoldó zárlatot. Ezek viszont szinte mindig kicsit lelógnak a filmről, ugyanis
az a mód, ahogyan egészen a befejezésig különböző pontokon látszólag
véletlenszerűen belecsöppennünk a szereplők életébe, éppen a mesélés egyszerű
abbahagyását, és nem a drámai lezárást követelnék. Ugyanakkor legtöbb esetben
ezeknek a zárlatoknak megvan az az előnyük, hogy nagyjából amilyen mértékben
befejezik a történetet, legalább akkora mértékben nyitnak utat a
továbbgondolásnak. Ez alól egyedül A kuszkusz titka kifejezetten
ügyetlennek, elnagyoltnak tűnő lezárása képez kivételt, de összességében is
elmondható, hogy ezek a befejezések a közegfestés (véletlenszerűség) és a
történetmesélés (drámai ív) igénye közötti nem mindig ideálisan megkötött
kompromisszum eredményei.
És akkor
elérkeztünk a Kechiche-filmek vonzerejének egyik legfontosabb kulcsához, a
valójában sok tekintetben Claire Denis-től átörökített dramaturgiához. Az idős
francia rendezőnő egyik legfontosabb eszköze, hogy szinte az érthetetlenségig
csökkenti a nézők tájékoztatását szolgáló információkat. Ez azt jelenti, hogy
mikor belekerülünk egy jelenetbe, egyikőjük sem hoz létre olyan mesterkélt
szituációkat, amelyek segítenek gyorsan megtanulni a szereplők nevét és a
legfontosabb tudnivalókat. Az egymást jól ismerő figurák úgy viselkednek és
kommunikálnak, mint akik mindezekkel tisztában vannak, és nem látják el a
nézőket a szükséges mankókkal. Ennek a természetesség-illúzió mellett az a
hatása is van, hogy a nézőtől sokkal nagyobb koncentrációt igényel, hiszen a
legapróbb jelekre is figyelnünk kell ahhoz, hogy megértsük, milyen viszonyban
vannak a szereplők, vagy hogy mi változott az előző jelenethez képest.
Ugyanis –
és ez megint egy Claire Denis munkáira is jellemző fogás – Kechiche sem használ
(a már említett Fekete Vénuszt kivéve) időbeli jelzéseket, így soha nem
tudjuk, hogy egy vágás mekkora időbeli ugrást jelent. Ráadásul mikor a
következő szituációba érkezünk, az előbb említett redundancia-hiánynak
köszönhetően senki sem „veszi a fáradtságot”, hogy valamilyen időbeli utalást
tegyen, így a környék, a szereplők hajviselete (Emma haja például egy idő után
kékről szőkére vált – Adèle élete) vagy bármilyen más apró
jelzés tud csak támpontot jelenteni.
Ehhez a
dramaturgiához tökéletesen illeszkedik a Kechiche által használt vizuális
rendszer. Összes filmjének szinte összes jelenete kézikamerával készült, ami
nyilvánvalóan a helyzethez és szereplőkhöz való közelség, a pillanatnyiság
naturalista illúziójának megteremtésére szolgál. Ugyanakkor az, hogy a plánok
nagyon nagy része közeli vagy akár szuperközeli, azt eredményezi, hogy
amiképpen egy jelenetbe belépéskor az alapvető információkkal nem vagyunk
tisztában, ugyanúgy nem vagyunk képesek átlátni a teret illetve az ott
tartózkodók térbeli viszonyait. Kechiche a hirtelen becsöppenés illúziójára
tehát vizuálisan erősít rá a minket állandó bizonytalanságban hagyó
térszerkesztéssel. Mindezt azzal tetézi, hogy rendszeresen megszegi a
folyamatos vágás szabályait: tengelyt ugrik, összezavarja a nézésirányokat –
vagyis lehetetlenné teszi a néző számára a film drámai terének a
megszerkesztését. Ezeknek a dán dogmára emlékeztető megoldásoknak a
realisztikus hatás mellett elsősorban az a céljuk, hogy akár a skandinávoknál,
a belső történésekre, a szereplők érzelmi folyamataira irányítsák a figyelmet.
Mert
Kechiche-t valójában az összes feldolgozott történetben nem érdekli más, mint a
szereplőiben kirajzolódó és változó érzelmek térképe. Bár filmjei hatásának
jórésze a fenti eszközökkel megvalósított elképesztő atmoszférateremtésből és
környezetábrázolásból származik, valójában figyelme alig terjed túl az érzelmi
viszonyulások vizsgálatán. Ez leginkább legújabb művében, az Adèle
életében szembetűnő, ahol a két fiatal lány közeledése, egymáshoz
való testi és lelki viszonyulásának fejlődése olyannyira középpontban van, hogy
minden egyéb csak ehhez asszisztáló díszletként van jelen. A már említett
sematikus módon ábrázolt két család, az eltérő karrier (Emma önkifejezésben és
önmegvalósításban érdekelt festő, Adèle magát a munkájának és a
gyerekeknek alárendelő óvónő), illetve az egész őket körülvevő világ csakis
kettejük viszonylatában érdekes.
Korábbi
filmjeiben a környezetnek sokkal erőteljesebb hatása van, A kitérés
lakótelepi helyszínei az egymás útját hol békésen, hol agresszívan keresztező
kapcsolati hálókkal, vagy A kuszkusz titka kusza baráti, családi és
üzleti viszonyai képesek az egyéni történetek szintjén túlmutatót
felvillantani, de előtérbe ott sem kerülnek. A Kechiche-t az olasz
neorealistákhoz, Ken Loach-hoz vagy a román újhullámhoz hasonlító rajongó
kritikákat megtéveszti ez a felszín, őt ugyanis egész eddigi életművében csak a
privát érzelmek érdeklik. Bár Jallelt az illegalitás fenyegeti, a sztori
középpontjában a két szerelem áll (Voltaire hibája); bár a színielőadás
sok kérdést felvet a szereplők társadalmi helyzetével, érintkezési kultúrájával
kapcsolatosan, a hangsúly mégis Krimo Lydiához fűződő vonzalmán és annak
kifejezhetetlenségén van (A kitérés); A kuszkusz titka pedig bár
látszólag a hajóvendéglő létrehozását meséli el, valójában arról szól, hogy
miképpen tud Slimane mindkét családjához úgy viszonyulni, hogy egyik oldal érzelmeit
se sértse meg, és közben önmaga helyét is megtalálja.
Ellenben
pont ez a fókusz az, aminek filmjei egyik legnagyobb erényüket, a hihetetlen
élességgel és hitelességgel kidolgozott élethelyzeteket köszönhetik. Ez
leginkább azokban a jelenetekben válik nyilvánvalóvá, amikor a szereplők egy
banális ügy miatt pillanatok alatt olyan szenvedélyes veszekedésbe lovalják
magukat, amit percekkel korábban el sem tudtunk volna képzelni, és amelyek
egyből képesek rendkívül szemléletesen felrajzolni a szereplőket elválasztó,
mélyben meghúzódó törésvonalakat. Ilyen a felszabadult szórakozásnak induló
pétanque-parti jelenete a Voltaire hibájában, vagy az elkéső Lydia és
Krimo miatt érthetetlenül kirobbanó vita A kitérésben, vagy éppen a
hiányzó kuszkusz okán a kirobbanás határáig visszafojtott feszültség A
kuszkusz titkában. Ezekben a jelenetekben látszik meg legjobban Kechiche
színházi háttere, hiszen olyannyira élő és éles helyzetbe tudja hozni a
színészeit, olyan mestere a színészvezetéssel megvalósított feszültségkeltésnek,
amilyet csak nagyon ritkán látni filmvásznon.
Bár
díjakat korábban is bőséggel kapott (temérdek César-díj, velencei zsűridíj,
stb.), de a cannes-i Arany Pálma mérföldkő minden filmes karrierjében, így
adódik a kérdés, hogy jelent-e radikális előrelépést Kechiche művészetében az Adèle
élete. Úgy gondolom, hogy nem ez a helyzet, a filmnyelvi eszközök
ugyanazok, csak a privát fókusz erősödött tovább – még a melegházasság
legalizálásával kapcsolatos pillanatnyi francia diskurzus ellenére is, hiszen a
film ezt a kérdést lényegében nem tárgyalja.
Amiben
változást jelent az Adèle élete, az a testiség
megjelenítése, ugyanis korábbi filmjeiben kifejezetten szemérmesen bánt a
szexjelenetekkel. A fordulat azonban már előző, tematikájában az életműből kissé
kilógó Fekete Vénuszban is elkezdődött. Ott a történet tétje az, hogy a
Londonban majd Párizsban a 19. század elején „vademberként” vásárokban fellépő
hatalmas afrikai nőt a tudósok a fekete rassz majmokkal való rokonsága
bizonyítékaként akarják tanulmányozni, a pontos törzsi beazonosítás érdekében
azonban alaposabb vizsgálatnak kellene alávessék a nő nemi szervét. A Fekete
Vénusz nagyon érzékletesen, bár kissé szájbarágósan mutatja be azt a
folyamatot, amely során a testi megaláztatás lelki gyötrelemmé változik, ami
végül testi betegségként tör újra felszínre. Ebben a filmben még nyoma sincs az
Adèle életében látható vizuális nyíltságnak, de a testi
kérdések mindenképpen felszínre kerülnek. A legújabb moziban viszont mindez
sokkal kevésbé felkavaró, hiszen a kellemesség és az érzékiség bája vonja be,
illetve az a finom egyensúlyérzék, amivel Kechiche úgy tudja a két lány
szeretkezését ábrázolni, hogy a pornográfia határát csak súrolja.
Kechiche
eddigi öt filmjének mindegyikében átélhető és fontos témát ragad meg, de
megközelítése olyan érzést hagy bennünk, mint a mesebeli leány ajándéka: amit
mond, az sok is, meg kevés is. A francia rendező legrövidebb filmje két órás, a
legutolsó pedig kereken három, de az esetenkénti túlbeszélés ellenére unalomról
nincs szó, mert Kechiche remek mesélő. Filmjei közel mennek témájukhoz, és
mégis, a befejezés után legtöbbször az az érzésünk, hogy a lényegről alig esett
szó, a felszínt felzavarja, de aztán (a korábban említett tipizálás ellenére)
nem tud a filmen és filmnézési időn is túlmutatót kiragadni belőle. Munkáiban
benne van a megfigyelés, de hiányzik belőlük az elemző gondolkodás, amit
leginkább intellektualizáló irodalmi utalásokkal próbál elfedni (Marivaux nagy
kedvenc, mind A kitérésben, mind az Adèle életében fontos
szerepet kap).
Cannes-i
díja így nagy valószínűséggel a pillanat hevének (és a halvány
versenyprogramnak) köszönhető. Kechiche, ha továbbra is ilyen könnyen
emészthető, inkább az elkényelmesítő televíziózás attitűdjét megkívánó filmeket
fog forgatni, a díj ellenére nem lesz olyan nagy formátumú szerző, aki tartósan
belekerül a filmművészet élvonalába. Esetét leginkább az ugyancsak francia
Laurent Cantet-hoz hasonlítanám, aki 2008-ban Az osztállyal kivívta a
kritika, a szakma és a zsűri csodálatát, ám azóta alig hallottunk róla. Csak
remélni tudjuk, hogy Kechiche diadala, a cannes-i fesztivál májusi időzítésének
ellenére, nem lesz pünkösdi királyság.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1294 átlag: 5.43 |
|
|