KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/április
BERLIN
• Schubert Gusztáv: Fekete éjjel közepén Csak a szél
EMBER AZ ŰRBEN
• Géczi Zoltán: Hello, Spaceboy! Űrutazás és film
• Várkonyi Benedek: Ember az űrben Beszélgetés Almár Iván csillagásszal
• Barotányi Zoltán: Égből hullott mesék Kataklizmamozik és tudomány
TITANIC 100
• Hubai Gergely: Száz év ütközései Titanic-filmek
FILM ÉS EROTIKA
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 2. rész
• Harmat György: Előítélet a bőrünk alatt Pasolini, film, homoszexualitás
FILMISKOLA
• Benke Attila: A nagypapa mozijában A némafilm utóélete
• Margitházi Beja: Régi idők új mozija A némafilm utóélete (1990–2012) [RÉSZLET]
MESEFILMTERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyvvel, sorskönyvtelenül Meseterápia – 3.rész
• Varga Zoltán: Százszor volt, hol nem volt… Magyar népmesék 1-100.
MOZIPEST
• Sípos Júlia: „Ebből ismertem meg a Tabánt!” Ráday Mihály Budapestje
KÖNYV
• Bocsor Péter: Könnyűszerkezetes történetek Syd Field: Forgatókönyv
KRITIKA
• Kovács Bálint: Boldogság, gyere haza! Beszélgetés Szirmai Mártonnal
MOZI
• Roboz Gábor: A fekete ruhás nő
• Forgács Nóra Kinga: Bordélyház
• Huber Zoltán: Torrente 4­
• Barkóczi Janka: A vér és a méz földje
• Pálos Máté: A bosszú jogán
• Kovács Marcell: Fehér pokol
• Baski Sándor: Csempészek
• Horváth Eszter: Francia hétvége
• Vajda Judit: Járhatatlan út
• Parádi Orsolya: Szemünk fénye
• Szabó Noémi: A legszebb dolog
• Tüske Zsuzsanna: Lazacfogás Jemenben
DVD
• Bocsor Péter: Ne bántsátok a feketerigót!
• Baski Sándor: A vad gyerek
• Varga Zoltán: Susi és Tekergő
• Sepsi László: A vérdíj
• Géczi Zoltán: Isten haragja

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csempészek

Baski Sándor

Contraband­ – amerikai-brit-francia, 2012. Rendezte: Baltasar Kormákur. Írta: Óskar Jónasson és Arnaldur Indriðason forgatókönyve alapján Aaron Guzikowski. Kép: Barry Ackroyd. Zene: Clinton Shorter. Szereplők: Kate Beckinsale (Kate), Mark Wahlberg (Chris), Giovanni Ribisi (Briggs), Ben Foster (Sebastian). Gyártó: Universal / Relativity. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 113 perc.

Nem a Csempészek az első, és nem is az utolsó olyan hollywoodi produkció, amely egy alig pár éve bemutatott skandináv (jelen esetben: izlandi) filmet dolgoz fel. Az eddigi próbálkozásokkal (Testvérek, Let Me In, A tetovált lány) ellentétben ezúttal egy olyan rendező kísérelte meg az amerikai közönség ízléséhez szabni az alapanyagot, aki maga is a forrásmű helyszínéről érkezett. Mi több, az ismert izlandi színész-direktor, Baltasar Kormákur (101 Reykjavík, Vérvonal) a Reykjavík Rotterdam néven futó, 2008-as gyártású eredetiben a főszerepet alakította, így duplán is indokolt volt a szerződtetése.

Ezen a ponton kellene lajstromba venni, hogy mi minden veszett el a „fordítás” közben, a Csempészek azonban a remake-ek azon szűk csoportját erősíti, amelyek képesek hozzátenni az eredetihez. Kormákur verziója hűen követi a legnevesebb izlandi krimiszerző, Arnaldur Indriðason (Vérvonal) jegyezte történet fő csapásirányát. A helyszín Reykjavík helyett New Orleans, a célállomás pedig Panamaváros, de a játszma szereplői ugyanazok. A remake-ek írtatlan szabályainak megfelelően mindenből nagyobb dukál: feszültségből, robbanásokból és tétből is – az izlandi verzióban még alkohol volt az áru, itt már tonnányi hamis pénz és némi kokain. A Csempészek ennek megfelelően izgalmasabb és látványosabb is, mint az eredeti. Ami meglepő, hogy autentikusabbnak is tűnik. A csempész „szakmát” olyan sajátos szubkultúraként mutatja be, mint A tolvajok városa a bankrablók világát, a Reykjavík Rotterdamból hiányzó apafigura beemelése révén pedig egy plusz drámai vonással is gazdagítja a Mark Wahlberg által alakított főszereplő karakterét. Kormákur filmje ezzel együtt sem több, mint az izlandi eredeti, vagyis az „utolsó meló”-típusú heist-filmek egy tisztességesen kivitelezett variációja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/04 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11102