TelevízóBeavis és ButtheadMax es Móric visszatérBarotányi Zoltán
Beavis és Butthead két komisz kamasz rajzfilmfigura, music-tévénkbe épített öncenzúra, a mindennel elégedetlen „alantas én”. Két megátalkodott hullámsávlovas, akiknek soha, sehol, semmi se jó. Csak a távkapcsoló. Sok éve már, hogy a Music TV, a mindenható Demiurgosz létrehozta a maga paradicsomi univerzumát, benépesítvén azt különb s különbféle teremtményekkel, égitestekkel, hullócsillagokkal, a létezés hímnemű királyaival, s végre romlott asszonyi állatokkal. A teremtésben – mely egyes elvetemült eretnekek tanításainak megfelelően örökkön-örökké tart – csak egy hiány maradt: a megjelenített, testté vált ideális néző. Ő lesz a médium, a képek mágiája által életre keltett és hiperaktivált tele-gólem, aki felfogja és adóként továbbsugározza a szellemet a „Többiek”, a kevésbé fogékony, satnya asztráltestű, vizuális nyomoroncok felé. De jaj, a teremtés isteni műve emberkézre kerülvén az emberek ellen fordul, a föld mérges virágokat terem, lassan ébredezik a két huncut homunculusba zárt örök rossz princípium – s megszületik Beavis és Butthead, folytatván az indexelést: a tizenegyedik s a tizenkettedik csapás.
Teremtményeink már első ránézésre is gyanúsak: szándékoltan elrajzolt arcukon egyszerre trónol az örök gúny és megvetés, az elemi erejű rosszindulat s valami leírhatatlan debilitás. Pedig – s talán ez a szerencsénk – ők pusztán kétdimenziós rajzfilmfigurák. Mike Judge animátor zseniális teremtményei, kimászni sem tudnak a készülékből – de ez nem is szükséges, a szellem kiszabadult a sörösdobozból s járja bennünk s velünk együtt vitustáncát. Elöljáróban annyit, hogy Beavis és Butthead, a két fiatalkorú magyar kortársaival ellentétben nem iszik. Szüntelenül berúgott állapotukat pusztán képi drogoktól nyerik. Láthatóan sohasem másnaposak, igaz, nem is józanodnak.
Alapállapotuk a meredt és koncentrált tévénézés: elébb némi „channel-surfing” (villámgyors csatornaváltogatás) – stupid családsorozat, haldokló bálnák a parton, majd a kedvenc műsorok beharangozói: a válogatás nélkül öldöklő „Zsaruk” s a méltán népszerű „Vérfürdő” (már nem fontos törölközni... ) – remek felvezető és hangpróba a két bestiának. S azután jöhet a dolgok veleje, a napi tréning, a klipnézés, s ráadásul mindez a teljes reflektáltság hol üdítően feszült, hol oldott állapotában. A klipek mindenekelőtt leméretnek az örökkévalóság cinikus mércéjén: a skála két végpontján a „cool” (klassz, remek, frankó), illetőleg a „this sucks” (kb. „hát ez szar!”) helyezkedik el, utóbbi varázsszó kimondását a hüvelykujj automatikus mozdulata s gyors csatornaváltás követheti. A klipek alapminősítése azonban csak a fundamentum. Beavisék analitikus tekintete ugyanis semmilyen aprócska részletet sem hagy említés, és persze értékelés nélkül. Elébb a silányságukat feminin megjelenéssel leplező glamrock, soft soul, r’n’b, sat, negyedötöd tehetségek kapnak – eléggé el nem ítélhető intoleráns nyelvezettel – a fejükre („micsoda buzik”, „te, ezek külön ágyban alszanak”), majd jöhetnek a rémisztő ruhák, a „különleges”-en unalmas effektek, a tehetségtelen trükkök, a rossz klipek – „All of them sucks!” Csak egy dolog enyhíti hőseink purifikátori buzgalmát: a női bájak látványa – néhány kebel- és fenékcsoda, s a legsilányabb fércdarab is rögvest élvezhetővé változik számukra. De ó jaj. Beavis és Butthead a trubadúrhagyományok teljes félrehajításával a hímsoviniszta szexizmus alantas ösvényére téved: a nő számukra pusztán nyálcsorgattató „Lustobjekt” – s mi tagadás, ezen esetben a fiúk mást sem tesznek, minthogy szöveghűen kiolvassák a képi kódot.
Nihilista képes szótárukban a „cikis” dolgok közé tartoznak például az idős emberek („öregek, hö-hö”), az iskola, a képeken megjelenő feliratok („Nemde számtalanszor megmondtam: ha olvasni akarok, iskolába megyek”), a folyamatos képi történet („Ennek a videónak sztorija van! A sztorik szarok!”), a bonyolultság, s így tovább. A nemtetszés jelei feltűnőek és persze obszcén kivitelezésűek: a gúnyteli nyálcsorgatás, sliccmasszírozás, kanálnyi joghurt a kép-ernyőre, tvisztparódia, majd egy kéjes mozdulat a távkapcsolón s rögvest eszünkbe juthat a vesztes gladiátoron ítélkező cézár.
De tud a két felelőtlen elem hálás közönségként is viselkedni: buzgón kifejezik tetszésüket, ha „cool” (klassz) dologgal találkoznak: kedvenceik hatására szorgalmasan léggitároznak, headbangelnek (ütemes metálos fejrázás), kezükkel képzeletbeli dobokat vernek, majd jöhet a mini stage-diving (ez a közismert színpadról történő leugrálás) stílusosan a kanepéről a padlószőnyegre. A két selyme – habár tökéletes esztétikai etalonnak sem tekinthetőek – meglehetősen jó érzékkel választja ki kedvenceit, habár szempontjaik között a zene minősége mellett a tűz, robbanás, iszap, köpködés mint alapmotívumok s még néhány kulcsszó: segg, pénisz, orgazmus stb. is szerepet játszik (lásd: a King Missile határozottan szórakoztató Detachable Penis – Lekapcsolható pénisz – című produkcióját). A választék terjedelmes, az örök tini-brutálneostupid Kiss, Gwar, Megadeth, AC/DC és társaiktól egészen az olyan kreatív bandákig, mint a Porno For Pyros (Pornó pirókoknak), a Butthole Surfers vagy a Primus. S hogy szexizmusuk se maradjon csorbítatlan, kedvenceik között ott vannak a – „mankiller” női bestiák, a nőstény-macho zsenik, mint a Babes in Toyland, az L7 avagy a Cramps bikinis-géppisztolyos-szólógitáros Poison Ivy-je, a mérgező szömörce.
A fiúk számára mindez csupán elmaradhatatlan bemelegítés: hamarost kis felhőcskében eldurran a fejenként egydarab Tungsram-izzó s kalandra fel! A város még nem is sejti, de hamarosan lecsap korunk Max und Moritz-a, felbukkan a rókaképű Beavis (feltételezhető név etimológiája: becézett női nemiszerv plusz Elvis) és a nyúlszájú fekete „séró-báró” Butthead („Seggfej”), felhangzik a jellegzetes röhögés (Hö-hö-hö) s szék nem marad szárazon.
A legfőbb „probléma” (ugyan kinek!) s a kalandok kiapadhatatlan forrása, hogy kedves antipatikus hőseink képtelenek elhagyni az „esztétikai” szféra fent jellemzetten zamatos illatú trágyadombját s végre továbblépni a moralitás fennkölt világába. A megannyi (konzervatív) tiltakozást kiváltó felelőtlen, botrányos, antiszociális és gyermekien kegyetlen kalandok (melyeket csak erősít a narráció félénk kacsintó álszentsége) célpontja a külvilág, mely számukra merő játszótér, az emberek pusztán nagyobb méretű babák, velük arányos babaházzal és hülyeséggel. Ha a világ ostoba, hát rakjunk rá még egy lapáttal: horgásszunk a kanapéról (Coach-fishing), s fogjunk aszalt szilvával nyugdíjast járókeretestül, ítéljük halálra s végezzük ki a tücsköt láncfűrésszel, süssünk chipset döglött léggyel és egérrel, forgassuk meg magunkat a pucerájban és hányjuk le egymást meg a hülye szomszéd kutyáját, gyakoroljuk az iszapbirkózást melltartóban, bézbólozzunk békával, s végtére hatvanhoz közel, sörhassal, kopaszon-foghíjasan emlékezzünk vissza életünk nagy élményére: „We saw naked people!” („Láttunk pucér embereket!”) Vagy írjunk tanárunk segedelmével haikut a felnőni nem tudó és nem is akaró infantilizmus örök emlékműveként: „It was cool ha ha, When we killed the frog ha ha. It woet croak again.” (Klassz volt hö hö, Mikor kinyírtuk a békát hö hö. Többé nem brekeg.)
Kegyetlen ez a széria. Pontosabban kegyetlenül jó. Hallgassunk az alkotók intésére s ne utánozzuk (mindenben) Beaviséket. Csak nézzük – de azt buzgón. Hiszen, ha a másik MTV-vel próbálkozunk, hamar megtapasztalhatjuk Beavis és Butthead analízisének érvényességét. „This is stupid and sucks too. Let’s watch something cool. Change it!” (Ez hülye és idegesítő. Nézzünk valami menőt. Válts!)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1406 átlag: 5.47 |
|
|