KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/április
FILMSZEMLE UTÁN
• Gelencsér Gábor: Finomhangolás Játékfilmek
• Pápai Zsolt: Túlságosan csendes magány Kísérleti és kisjátékfilmek
• Muhi Klára: Széna vagy szalma? Dokumentumfilmek
• Hirsch Tibor: Megváltás, ha ólálkodik Bibliotheque Pascal
APOKALIPSZIS MOST
• Sepsi László: Átokföldjén Válság és poszt-apokalipszis
• Nevelős Zoltán: A vég és a kezdet John Hillcoat: Az út
• Kovács Marcell: Spagetti apokalipszis Olasz Mad Max
BERLINI RETRO
• Ruprech Dániel: Sötét éjjel történt A német film és a film noir
• Schreiber András: Keleti oldal, nyugati oldal Berlin retro
ROHMER
• Bikácsy Gergely: Mosolygó szeminárium Eric Rohmer
EZO TV
• Sipos Júlia: Szellemjárta képernyő Tudomány és ezotéria
• Kemenes Tamás: Szabad-e zsírszalonnát enni fényhez? Ezo TV
• Soós Tamás: A semmittudás egyeteme Tévé és kultúra
• Kolozsi László: Pécsi misztérium Soós Péter: Géniusz, az alkimista
KÖNYV
• Pápai Zsolt: Valaki ott fenn Shawn Levy: Paul Newman
FESZTIVÁL
• Báron György: A kalifa tornya tövében Dubai
KRITIKA
• Csillag Márton: Három könnyű darab Presszó 10 év, Szélcsend, Szinglik éjszakája
• Gorácz Anikó: Emberkísérlet Almási Réka: Team Building
• Reményi József Tamás: Hárman a padon Makk Károly: Így, ahogy vagytok
• Alföldi Nóra: Showban-rosszban Dömötör Tamás: Czukor show
• Varró Attila: Királyi krokettpálya Tim Burton: Alice Csodaországban
MOZI
• Zalán Márk: Elveszett személyek körzete
• Forgács Nóra Kinga: Itt is, ott is
• Baski Sándor: Agora
• Alföldi Nóra: Minden kút Rómába vezet
• Schreiber András: Vigyázat, ehető!
• Barkóczi Janka: Ajami
• Sepsi László: Kecskebűvölők
• Vajda Judit: Igazából apa
• Varró Attila: Kém a szomszédban
DVD
• Alföldi Nóra: The Rolling Stones – Gimme Shelter
• Baski Sándor: Ahol a vadak várnak
• Pápai Zsolt: Szia, anyu!
• Tosoki Gyula: Az alkonyat harcosa

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az alkonyat harcosa

Tosoki Gyula

Tashogare Seibei/The Twilight Samurai – japán, 2002. Rendezte: Yodji Yamada. Szereplők: Sanada Hiroyuki, Rie Miyazava, Nendji Kobayashi. Forgalmazó: Budapest Film. 129 perc.

Az ezredforduló egyik nagy szenzációja volt ez a film, hazájában, Japánban tarolt a fesztiválokon, és eljutott az Oscar és az Arany Medve közelébe is.

A történet a japán modernizálását célzó Meiji-restauráció (1868–1912) hajnalán, a nyugati nyitást közvetlenül megelőző időszakban, azaz a sógunátus végnapjaiban játszódik. A főhős egy lecsúszott, megözvegyült, két kislányát egyedül nevelő szamuráj, Seibei (a Gyűrű-filmek sztárja, Sanada Hiroyuki). Yodji Yamada rendező kezdetben a mindennapok apróságainak ábrázolására koncentrál, és lassan nyitja ki a történetet a szamurájethosz problematikája felé, hogy aztán hősét olyan szituációba helyezze, amelyben nem lehet jó döntést hozni. Az urai által támasztott elvárások és kötelezettségek labirintusába taszított Seibei sorsa a szamurájlét példázatává alakul. „Volt egyszer egy Japán” – bízvást lehetett volna ez a film címe, ha már volt egyszer egy Vadnyugat, volt egyszer egy Kína, sőt volt már egyszer egy Mexikó is.

A rendező minimalizálja az akciókat, mégis éppen a két harci szcéna filmje éke. Mindkettő következetesen az efféle jelenetekkel szemben támasztott nézői elvárások kijátszására, és ezzel párhuzamosan a figurák deheroizálásra tör. Az elsőben Seibei kard helyett egy husánggal vív, sokkal természetesebb, azaz kevésbé akrobatikus stílben, mint ahogy azt az efféle filmekben megszoktuk; a második pedig az alulexponált képeivel, ellipsziseivel, továbbá iróniájával (az egyik fél részeg, a másiknak nincs megfelelő kardja, ezért folyvást menekül) rombolja a várakozásainkat.

Az alkonyat harcosa talán nem annyira nagy film, mint amennyire a híre sugallja, de érzékeny és számos pillanatában emlékezetes – nem kihagyhatatlan, de ajánlott mozi.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10212