KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/május
JEGYZET
• Zalán Vince: Magyar filmek Berlinben
• Deli Bálint Attila: Kísérleti filmezés Magyarországon I.
• Schubert Gusztáv: Kísérleti filmezés Magyarországon I.
VITA
• Csala Károly: Hogyan? Vita a forgatókönyvről
• Koltai Tamás: „Emberábrázolást tanultunk” Vita a forgatókönyvről. Kerekasztal-beszélgetés színészekkel

• Zsugán István: Kettős szorítottság kínjában Beszélgetés Makk Károllyal
• Bernáth László: Mozi vagy tévé? Új népszerű-tudományos filmekről
• Hegedűs Zoltán: Szatíra (galamb)epével Szívzűr
• Bikácsy Gergely: Örömragály Aranycsapat
• Zalán Vince: Táncmúzeum Cha-cha-cha
• Kovács András Bálint: A megkésettség drámája Beszélgetés Vitézy Lászlóval
• Loránd Gábor: A vád tanúi Nürnberg, 1946
• Györffy Miklós: Patkányok és emberek Amerikai nagybácsim
ANIMÁCIÓ
• Lajta Gábor: A mese és eszközei Jurij Norsteinről
• N. N.: Jurij Norstein filmjei
• Reisenbüchler Sándor: A kisgyerek és a filozófus
• Vajda Béla: A kisgyerek és a filozófus
• Varga Csaba: A kisgyerek és a filozófus

• Robinson David: A brit film koldus tehetsége
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Sánchez gyermekei
• Simándi Júlia: Milka
• Deli Bálint Attila: Egy kis romantika
• Báron György: Egy elvált férfi ballépései
• Lajta Gábor: Tizenkét hónap
• Kovács András Bálint: Alma
• Mayer Tamás Egon: Találkozás
• Schubert Gusztáv: Nyerítő nyeremény
• Deli Bálint Attila: Hegyi emberek
TELEVÍZÓ
• Losonczi Ágnes: Túl/lebecsült anyagiak és megpörkölődött eszmék A nyolcvanas évek televíziózása elé
• Koltai Ágnes: Könnyű bánat Csere
• Marx József: Milyen tévét szeretnék a nyolcvanas években?
• Kis Csaba: Moszkvától – Kamcsatkáig A szovjet televízióról
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Kubrick, avagy a pesszimizmus

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Alma

Kovács András Bálint

Menahem Golan művének nagy ötlete, hogy 1994-ben a show-business egy totalitárius államgépezetet is megszégyenítő módon fogja uralni az élet minden területét, beleértve az emberek szívverését is. Az a rokonszenves fiatal pár pedig, aki egy szál gitárral még képes érzelmes dalt énekelni a szerelemről, csak a közönség dühét váltja ki, igaz, némi pszichofizikai manipuláció hatására. A Nagy Manager, a show-diktátor, mert veszélyesnek látja őket, be akarja hálózni a két ártatlant is. Hogy sikerül-e vagy nem, az maradjon titok. (A történet egyébként olyan bárgyú, hogy nem érdemes róla többet beszélni.)

Figyelemre méltó azonban a rendezés dilemmája és a rendező választása. Mégpedig az, hogy ha Golan komolyan akarja venni nagy ötletét, akkor az ellenszenvesnek beállított show-diktátor zenéjének is ellenszenvesnek kellene lennie. Ami azonban (éppen siker esetén) azzal a veszéllyel fenyeget, hogy senki sem nézi meg a filmet. Vagy musicalt csinál, és akkor olyan zenét kell választania, ami tetszik a nézőknek, vagyis valami divatosat, vagy épp Jancsi és Juliska sci-fit, de akkor a boszorkánynak még a zenéje sem lehet rokonszenves, így választás elé került: vagy hitelét veszti el a film, vagy közönségét. Golan a közönségre szavazott, és bájos nagyvonalúsággal elfeledkezett arról, hogy a divat még a könnyűzenében is múlandó. Rendezőnk ugyanis – mivel a mai közönség pénzére éhes – mai zenét tett meg az 1994-es év sikerzenéjének, a hozzátartozó egész ízlésvilággal együtt (tánc, ruhák, smink stb.) És mit állít ezzel szembe? A hatvanas évekből visszamaradt hippiket. Csakhogy nosztalgia ügyben Golan melléfogott ma nem a hippi-nosztalgia a divat. Rendezőnk talán saját nosztalgiáját akarja rábeszélni közönségére… De hisz akkor ő épp olyan, mint a Nagy Manager!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1982/05 46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7109