KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/július
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A képmutatás kora Dokumentumfilm és kreativitás
DROGFILMEK
• Géczi Zoltán: Fehér por Kokainkrónikák 1912–2010
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Háztájiból nagyüzem Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Zalán Vince: A játékból születhetnek jó filmek Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Muhi Klára: Értő bámészkodás Aniráma
MAGYAR FILM
• Mátyás Péter: Hírös képek Dizseri Eszter: A kecskeméti rajzfilmstúdió
OROSZ SCI-FI
• Wostry Ferenc: Moszkva nem hisz a könnyeknek Timur Bekmambetov fantasztikus filmjei
• Pintér Judit Nóra: Nosztalgia és trauma Tarkovszkij Solarisa
• Roboz Gábor: Na’vik mindenütt Az Avatar mintái
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Beregi Tamás: Konzolhuszárok A videojáték és a film
• Csordás Attila: Végtelen történetek Trailer és pixel
DROGFILMEK
• Jankovics Márton: A megvilágosodás rabszolgái Drogfilmek
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Sepsi László: Digitális öröklét A kortárs fantasy és a CGI
SPORTMOZI
• Schreiber András: Virtuális testmozgás Sport a számítógépen
• Baski Sándor: Fociláz Futball és film II.
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: A dobozember Tévé a köztereken
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Amikor a vörös farok csóválja Udine
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Amerikások Hunky Blues
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Foglalkozása: elbeszélő Robert Harris: A szellemíró
MOZI
• Vajda Judit: Szarul állnak a dolgok
• Klág Dávid: I Love You Philip Morris
• Kolozsi László: Semmit magamról
• Zalán Márk: Egy másik ember
• Forgács Nóra Kinga: Mediterrán finomságok
• Pápai Zsolt: Mártírok
• Tüske Zsuzsanna: Újrakezdők
• Alföldi Nóra: Szex és New York 2
• Varró Attila: Marmaduke
• Baski Sándor: Shrek 3D
• Roboz Gábor: Toy Story 3
• Sepsi László: Drágán add a rétedet
DVD
• Alföldi Nóra: A szív bajnokai
• Teszár Dávid: Szentjánosbogarak sírja
• Pápai Zsolt: Délutáni szerelem
• Nevelős Zoltán: Invictus – A legyőzhetetlen
DROGFILMEK
• Varró Attila: Filmkémia LSD és drugsploitation

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Cybervilág

Bio-monitorok

Kömlődi Ferenc

Bio-kapu, bio-pod, bio-környezet. Cronenberg felrúgja a cyber-fiction hagyományt, s a közeljövő valóságáról mesél.

 

Az eXistenZ tipikus Cronenberg-mű: közeljövőről szóló látomás, látlelet. Tipikus, de kivételes, hiszen a Videodrome (1982) óta ez az első olyan filmje, melynek nemcsak a forgatókönyvét, de az alapötletét is ő jegyzi. (A Karambol Ballard-, a Meztelen ebéd Burroughs-, a Holtsáv Stephen King-regény, a Pillangó úrfi David H. Hwang-színmű, A légy az ‘58-as azonos című mozi, a Hasonmások pedig egy kórházi jelentés adaptációja.)

Bonyolult a forgatókönyv: forgatókönyv(ek) kel(nek) életre a forgatókönyv(ek)ben, ide-oda klikkelünk, mint egy pszichedelikus road movie-nak vagy LSD-tripnek álcázott (Baudrillard-féle) hiperrealista sztoriban. Emelkedik az adrenalinszint, a letargiát mámor, a kezdeti érzékszervi csalódásokat hallucinációk váltják. Szétesik a linearitás, (a Cronenberg által nagyra becsült Philip K. Dick regényeihez hasonlóan) kaotikus és magányos planétákként funkcionáló mikrokozmoszokban bolyongunk. A reveláció a legváratlanabb pillanatokban jön: a planéták mégis egymáshoz tartoznak, egymás túlburjánzásai, ki- és átnövései. Dinamikus és komplex rendszert alkotnak – hisszük ideig-óráig, csakhogy egy-egy nemvárt történés kizökkent a bizonyosságból. Aztán megint feláll, majd megint összeomlik a rendszer… Senki se az, akinek tűnik: ügynök és kettős ügynök, barát és ellenség, gyilkos és áldozat. A forgatókönyve(ke)t a szereplők írják, egyszerre játszanak és elmélkednek a játékról. Önmagukról és a többiekről mondanak ítéletet, például a hősnő az egyik tervezőről, hogy nem túl élethű karakter…

 

 

Valóság-szimuláció

 

Sokak szerint az eXistenZ a Videodrome folytatása, második része. A Cronenberg-szakértő Chris Rodley iker-filmekről ír: a Videodrome-ban a média, a mozi kebelezi be az én passzív felét. Az eXistenZben fordított a helyzet, az interaktív fél kebelezi be a médiát.

A cselekmény egy VR-játék körül bonyolódik. Csakhogy az ott megélt és a valós élmények közötti határok kibogozhatatlanul összemosódnak… A közeljövő játéktervezői megasztárok: az eXistenZet kiötlő zsenit, Allegra Gellert (Jennifer Jason Leigh) a hódolók vallásos áhítattal fogadják. Ő a mester, a beavató, az istennő. A két-három órás tesztnek templom ad otthont, a film a teszt kvintesszenciája. „A játékok világa egyfajta transz” – e szavakkal indul a szertartás. A mértanilag komponált képek misztikus hangulatát Howard Shore (ünnepélyes) zenéje fokozza. Tizenkét önkéntes két hatos csoportban üli körül Allegrát. Mint Krisztust a tanítványok. De a Geller név a természetfeletti képességekkel áldott férfiúra, a vasat meghajlító Uri Gellerre is utal – a játéktervező Messiás és szemfényvesztő egy személyben.

Általában az ő fejükre tűz ki vérdíjat az ortodox klérus. Új és konszenzussértő világokat teremtenek, onnan tudósítanak. A Cronenberg által meginterjúvolt Salman Rushdie ugyanezt teszi, Allegrát róla mintázta a rendező. Mindketten tabukat rúgtak fel, s kivívták az ultrakonzervatív erők fékeveszett dühét. Menekülniük, bujkálniuk kell. A luddita realisták gyűlölik az eXistenZialistákat, techno-transzcendentalizmusra technofóbia a klasszikus válasz. De a játékbirodalmat irányító cégek (például a „valóság-ellenes” Cortical Systematics) – amellett, hogy egymás vesztére törnek – szintén a hősnő fejét akarják; sőt, a mögötte álló, kutatásaira dollármilliókat áldozó Antenna Researchben sem bízhat meg. Ipari kémek, bérgyilkosok, beépített emberek: mindenki mindenkivel mindenki ellen szövi az összeesküvést. Tervezőjük valószínűleg sok James Bond mozit látott…

A legtöbb avatára több mint életszagú – tényleg élnek, lélegeznek. De amikor megölik őket, mégis úgy érezzük, hogy játékfigurákra lövöldözünk, hogy klikkeltünk kettőt az egérrel. Talán az egész film egy gigászi számítógép-monitoron pereg? Szimuláció az élet, élet a szimuláció – szép közhelyek lennének, ha a játék egyenlő illúzió egyenlő valóság tétel még mindig csak metaforikus, de nem konkrét értelemben lenne igaz. Ha a csillogó-villogó VR-utópia nem a hétköznapi hálózati létbe profanizálódott volna. McLuhan nem tévedett: a computer tényleg tudatunk kiterjesztése. Függők vagyunk.

A játéktervezők visszaélnek a tudással, manipulálják, drasztikusan eltorzítják a valóságot. A története(ke)t nem Allegra, hanem a nála is zseniálisabb Jevgenyij Nourrish találta ki. A hősnő tökéletesen alakította a designer szerepét, társa és megmentője, Ted Pikul (Jude Law), az ártatlan angyal szintén jelesre vizsgázott. Az eXistenZ a nagy játék, a transCendenZ része. Vagy mégsem? Hiszen Ted és Allegra a realizmus nevében végzik ki a korábbi kettős ügynök Jevgenyijt. Realizmus? Aligha, mert még mindig a játékban vagyunk – vágja hozzájuk a (szintén) beépített emberként megismert kínai pincér. A film befejeződik, a film tetszés szerinti ideig, akár a végtelenig vetíthető. A hurkok magasabb szinten mindig önmagukba csatolódnak vissza: az eXistenZ káoszelméleti törvények alapján funkcionál.

A rendező megtréfálja a nézőt: az első, a templomi jelenetek a történetnek nemcsak a kezdetét, de a végét is jelentik. Annak a történetnek legalábbis, melyet a film dolgoz fel. A végtelenben viszont nincsenek alfa és omegapontok, márpedig ez a játék oda tart. Az igazságok szubjektív és illuzórikus részigazságok, tehát az események jóval előbb elkezdődtek. Hiába hisszük, hogy végre beindult a játék, vagy azt, hogy pár percre kiszálltunk belőle, ez(ek) a hit(ek) a már rég futó játék része(i).

Cronenberg nem bűvészkedik a technikával, a vágóollót és a kamera mozgását alig érzékeljük. Megint „lassú” mozit készített – bár a kilencvenhét perc úgy hömpölyög át a nézőn, mintha csak huszonhét lenne… Vizuális bravúrokra sem törekszik, kedvenc és jól bevált színeit alkalmazza. Allegra és Ted menekülése során az autós képek monokróm kékjével az erdő túl természetesre élesített zöldjét állítja szembe. A barna és a sárga tónusok nagyon tompák, s hiába a misztikum, az eXistenZ felrúgja az archetipikus játékszabályokat: jéghideg univerzumban bonyolódik.

Ebben az univerzumban átalakul az időképzet: a kronologikus-lineáris eseményfolyamot hipertexturális cikcakk-hurkok, káosz-rend robbantja szét. Meghatározott irányban haladunk, hirtelen törés, egy teljesen más irány, megint törés, megint más irány. A korábban történtek egy részét csak későbbi történések után látjuk, a szereplők meghalnak és ismét élnek – Jevgenyijt például kétszer ölik meg. A nő kikövetkezteti, hogy Ted a realisták embere. Végez vele. A teszt befejeződött, eszmélődik a tizenkét önkéntes. Allegra mellett a húsvér Ted ül, de a többi legyilkolt harcos (Gas, Vinokur, a kínai pincér stb.) is jelen van. A központi széken Jevgenyij trónol, a hódolat neki jár. Orosz akcentussal beszél, de akcentusa már nem annyira bohókás és fülsértő, mint az előző jelenetekben.

 

 

Organikus technológia

 

„Az eXistenZ egy teljesen új játékrendszer” – nyilatkoztatja ki Allegra a beavató szeánsz elején. Egy fura, szexuális utalásoktól sem mentes, vesére emlékeztető szerkezet, az organikus pod a gerincoszlopba fúrt biokapuhoz csatlakoztatva lép működésbe. A központi idegrendszerben idéz elő változásokat, összemossa a jelent, a múltat és a jövőt. A podot szintetikus DNS-sel felerősített kétéltű tojásokból kísérletezték ki. Amikor fertőzést kap és meghibásodik, élve boncolják. Ted döbbenten nézi a műtétet. „Egyszer még híres állatorvos leszek” – mosolyog rá Kiri Vinokur, a játék-doktor. A pod lélegzik, nyög, vérzik. Teremtője imádja, babusgatja, mint anya gyermekét. Összenőttek: miután Ted elvágja az Allegra biokapujába dugott bélszerű Umby-csatlakozót, a nő elviselhetetlen fizikai fájdalmat érez.

A pod az Intel (és a nagyobb chipgyártók) kísérleteire utal: a jövő chipjeihez állati eredetű proteint használnak fel. A futurológusok szerint hamarosan az organikus számítógépek és az okos (smart) nanomasinák kora köszönt ránk. Az ember és a gép egymásba integrálódásáról szóló elméletek különös fordulatról tanúskodnak: kevesebb a fém, több az élő matéria, a szervetlenből lesz szerves és nem fordítva. Módosult a cyborg-kép: a tökéletes poszthumán létformákat nem Bruce Sterling mechanikusai, hanem a DNS-kódot biokémikus eljárásokkal manipuláló formázók alkotják meg (Schismatrix, 1985).

Cronenberg úgy véli, valamennyi mutáció genetikus alapokon nyugszik, s (először a történelemben) a homo sapiens – a genetika vívmányait felhasználva – megszabhatja az evolúció irányát. „Természetes módon, holott százszázalékosan mesterséges jelenségről van szó” – összegezi a transzhumanista gondolatot. A biológia-technológia ellentét a (nanotechnológiát előkészítő) biotechnológiában oldódik fel.

Bio a kapu, bio a pod, bio a környezet… Cronenberg felrúgja a cyber-fiction hagyományt, az eXistenZ nem nagyvárosban, hanem a természetben játszódik. Vidéken, az Isten háta mögött: tiszta és titokzatos erdőkben, hegyekben, tóparton, nagyon zöld közegben. Olyan terepen, ahol a multik előszeretettel építenek üzemeket, s dolgoztatják fillérekért a délkelet-ázsiai bevándorlókat. A csúcstechnológiára sincs szükségük, a munkaeszközök low tech kések és szikék, primitív fúrógépek. Steril laboratóriumok helyett koszos futószalagok. Jevgenyij öltözéke sarki hentest és nem top-designert sejtet… Nincsenek laptopok, ipari kamerák, VR-sisakok, szkafanderek. Az egyetlen intelligens szerkentyűt, Ted (mobiltelefon-utód) kommunikátorát Allegra még a film elején kidobja az autóból: ha nem állnak kapcsolatban a külvilággal, tartózkodási helyüket se lehet bemérni…

S noha a biokaput a gerincoszlopba fúrják, már nem az emberi test átalakulása a központi téma. A Scannerst és a Videodrome-ot cyborgok népesítették be, az agy-számítógép szimbiózis különös (a későbbi – főként cyberpunk – irodalomban szokatlan) implantációkkal vált valóra. A test megnyílt, bekebelezte az élettelen (?) pisztolyt, videokazettát, bezárult, majd fokozatosan deformálódott. A biokapu másképp – konnektorként, plugként – működik: a kábelt nemcsak bedughatjuk, de ki is húzhatjuk. A Videodrome-ban Renn számára nem volt visszaút, embertestét előbb-utóbb meg kellett semmisítenie. Hiába a csillogó-villogó eszköztár, az új test a cyborg-evolúciónak csak a kezdeti fázisa. Az eXistenZ világa kevésbé anyagfüggő, a fantomtájakon fantomlények gyilkolják és támasztják fel egymást. Szervezetüket kampók, huzalok és csapágyak helyett tudatmódosító programokkal (merevlemezre tölthető információtestekké) „erősítették fel”. (A filmben csak egyetlen „bekebelezést” látunk: a biokapu az Allegra podjánál sokkal fejlettebb, a „nem túl élethű” Cortical Systematics tervező, D’Arcy Nader mikropodját nyeli el.)

Tednek nincs biokapuja, a pod viszont csak akkor menthető meg, ha ő is beszáll a játékba. Mindig csodálta Allegrát, de rettegett attól, hogy testébe – sebészi beavatkozással – idegen anyag kerüljön. Gyorsan dönt, s elindulnak egy illegális, nem regisztrált, lehetőleg lopott portékáért. Ritka cyberpunk párhuzam: a Gibson-regények digitális alvilága is tiltott kódokkal, elcsent implantokkal üzérkedik… Gas, a benzinkutas (Willem Dafoe) személyében rátalálnak a megfelelő emberre. Ő is imádja Allegrát, földre borul előtte, hiszen a nő változtatta meg az életét. Elvállalja a műtétet. „Isten, a művész, a szerelő” – morfondírozik, majd egy kőkorszaki, piszkos masinával Ted hátának esik. A test megszentségtelenítődik: a fiú elveszíti ártatlanságát, jelképesen megerőszakolják. Később férfivá érik: D’Arcy Nader játékbirodalmában előbb Allegra biokapuját csókolgatja, aztán szerelme testét is magáévá teszi… (Az eredeti elképzelések szerint ő lett volna a játéktervező, Allegra a „beavatott”. Cronenberg a szerepek felcserélésével szerencsésen elkerülte a még egyértelműbb szexuális konnotációkat, a hatalmat gyakorló férfi és a gyenge nő viszonyának macho sztereotípiáját!)

Fura, de az eXistenZ a rendező korábbi filmjeinél realistább. A közeljövőről szól, ám ez a közeljövő már a jelen. Játékokban élünk. Ugyanezekből a játékokból fejlődik ki a jövő művészete… „Mint ahogy az ipari fejlődés a mozit eredményezte száz évvel ezelőtt, napjaink elektronikus technológiája is egy új, ma még nem létező művészetnek ad majd életet” – véli Cronenberg.

Realista? eXistenZialista?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/11 30-32. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4624