KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/július
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A képmutatás kora Dokumentumfilm és kreativitás
DROGFILMEK
• Géczi Zoltán: Fehér por Kokainkrónikák 1912–2010
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Háztájiból nagyüzem Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Zalán Vince: A játékból születhetnek jó filmek Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Muhi Klára: Értő bámészkodás Aniráma
MAGYAR FILM
• Mátyás Péter: Hírös képek Dizseri Eszter: A kecskeméti rajzfilmstúdió
OROSZ SCI-FI
• Wostry Ferenc: Moszkva nem hisz a könnyeknek Timur Bekmambetov fantasztikus filmjei
• Pintér Judit Nóra: Nosztalgia és trauma Tarkovszkij Solarisa
• Roboz Gábor: Na’vik mindenütt Az Avatar mintái
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Beregi Tamás: Konzolhuszárok A videojáték és a film
• Csordás Attila: Végtelen történetek Trailer és pixel
DROGFILMEK
• Jankovics Márton: A megvilágosodás rabszolgái Drogfilmek
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Sepsi László: Digitális öröklét A kortárs fantasy és a CGI
SPORTMOZI
• Schreiber András: Virtuális testmozgás Sport a számítógépen
• Baski Sándor: Fociláz Futball és film II.
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: A dobozember Tévé a köztereken
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Amikor a vörös farok csóválja Udine
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Amerikások Hunky Blues
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Foglalkozása: elbeszélő Robert Harris: A szellemíró
MOZI
• Vajda Judit: Szarul állnak a dolgok
• Klág Dávid: I Love You Philip Morris
• Kolozsi László: Semmit magamról
• Zalán Márk: Egy másik ember
• Forgács Nóra Kinga: Mediterrán finomságok
• Pápai Zsolt: Mártírok
• Tüske Zsuzsanna: Újrakezdők
• Alföldi Nóra: Szex és New York 2
• Varró Attila: Marmaduke
• Baski Sándor: Shrek 3D
• Roboz Gábor: Toy Story 3
• Sepsi László: Drágán add a rétedet
DVD
• Alföldi Nóra: A szív bajnokai
• Teszár Dávid: Szentjánosbogarak sírja
• Pápai Zsolt: Délutáni szerelem
• Nevelős Zoltán: Invictus – A legyőzhetetlen
DROGFILMEK
• Varró Attila: Filmkémia LSD és drugsploitation

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Mediterrán finomságok

Forgács Nóra Kinga

Dieta mediterránea­ – spanyol, 2009. Rendezte: Joaquín Oristrell. Írta: Joaquín Oristrell, Yolanda García Serrano. Kép: Albert Pascual. Zene: Josep Mas, Salvador Niebla. Szereplők: Olivia Molina (Sofía), Paco León (Toni), Alfonso Bassave (Frank), Carmen Balagué (Loren). Gyártó: Messidor. Forgalmazó: Szuez Film Kft. Feliratos. 100 perc.

A jobbára (társ)forgatókönyvíróként dolgozó Joaquín Oristrell (Szájból szájba; Extázis; Dolgok, amelyekért érdemes élni) rendezőként is jegyzi legújabb filmjét: Mediterrán finomságok címmel könnyű nyáresti műfaji egyveleget tálal fel nézőjének. A spanyol író-direktor mozija a múltba kalauzol, méghozzá az intimitás terepére: egy lánygyermek meséli el narrátorként édesanyja, Sofía kalandos élettörténetét – Sofia extrém körülmények között való világrajövetelétől egészen a lány megszületéséig. A film ily módon értelmezhető családtörténetként, ám Sofía személyes legendáriumának megidézése valahova a mese és a valóság közé félútra pozícionálja az eseményeket. Sofía veleszületett improvizatív és artisztikus szakácstehetséggel rendelkezik, és mindent felülíró ambíció hajtja a világ legjobb szakácsának címe felé. Életének meséje így felfogható karriertörténetnek is. Sofía sorsával ugyanakkor összeforr két férfi figura, Toni, a férj, és Frank, a szerető élete. Az édes hármas sztorijából bontakozik ki az erotikus-romantikus melodrámai szál, Sofía, Toni és Frank végül nemcsak közös ágyba bújik, hanem egy újfajta családmodell felállítására is kísérletet tesznek. Férfialakok és személyes viszonylatok gyakran humoros ábrázolást nyernek, helyzet és jellemkomikum hangolja vígjátékira a karrierista nőszemély furcsa összetételű családjának történetét. A vidám melodráma és a vígjáték dramaturgiai szabályainak megfelelően a hangsúly sokkal inkább a fordulatokra esik, mint az addig elvezető útra: hirtelen döntéshelyzetekben hozott érzelmi alapú választásokon szökdelve végig száguld előre a cselekmény.

Oristrell eközben nem érzékelteti sem a karriertörténet tétjét, sem a három főre átszabott intimitás meséjének súlyát. Hiányzik az ízlés szerint adagolandó drámai feszültség vagy az éppen csak a torok mélyén érezhető tragikus íz is, így válik Sofía sztorija kevéssé átélhetővé, távolivá a néző számára. Néhány remekül eltalált jeleneten túl sem a képi világ, sem a színészi játék nem elég lebilincselő ahhoz, hogy Mediterrán finomságok kezdetben üdítő hatása a játékidő végéig kitartson.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10293