KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/szeptember
ÁLOMFILMEK
• Pintér Judit: Fellini – Oniricon Az álmok könyve
• Pápai Zsolt: Fellini az Álomgyárban Kétszer Nyolc és fél
• Bácsvári Kornélia: Se te, se én, se szél, se lombok Lorca: egy enigmatikus év
BATMAN-LEGENDÁRIUM
• Varró Attila: Ketten az elme vidámparkjában Arkham elmegyógyintézet
• Varga Zoltán: Batman: változatok a sötét lovagra Az érme két oldala
• Géczi Zoltán: Pokolbéli víg perceink Hellboy II
MARS-MISSZIÓ
• Hirsch Tibor: Sóhajok bolygója Földi Mars-utazás – 2. rész
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: …de övéi nem fogadták be Delta
• Schreiber András: Poperett, városklip Friss hangok
• Örkény István: Nyertesként hagytam el a hadszínteret Groteszk forgatókönyvre
LENGYEL '68
• Pályi András: Démoni idők Lengyel ’68
DASSIN / RUSSELL
• Tüske Zsuzsanna: Idegenből idegenbe Jules Dassin
FESZTIVÁL
• Wostry Ferenc: Arrivederci amore, ohajó Udine
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Lakk az arcán Sztárok fakanállal
KRITIKA
• Schreiber András: Faltól falig A zóna
• Vajda Judit: A hatás alatt álló nő Szerelem magyarázat nélkül
• Kolozsi László: Tanár úr a cracken Fél Nelson
MOZI
• Csillag Márton: Dan és a szerelem
• Vajda Judit: Szerzők
• Forgács Nóra Kinga: Miss Pettigrew nagy napja
• Tüske Zsuzsanna: Jelenetek két házasságból
• Nevelős Zoltán: Szex telefonhívásra
• Kárpáti György: Trópusi vihar
• Sepsi László: Üresfejű
• Baski Sándor: ZseniKém – Az ügynök haláli
• Varró Attila: Utazás a Föld középpontja felé
• Klág Dávid: Múmia 3.
DVD
• Varga Zoltán: Luis Buñuel Trilógiája
• Pápai Zsolt: Apu vad napjai
• Klág Dávid: A Káosz birodalma
• Géczi Zoltán: Ninja Scroll

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Miss Pettigrew nagy napja

Forgács Nóra Kinga

Miss Pettigrew Live – brit, 2008. Rendezte: Bharat Nalluri. Írta: Winifred Watson regényéből David Magee és Simon Beaufoy. Kép: John de Borman. Zene: Paul Englishby. Szereplők: Amy Adams (Delysia Lafosse), David Alexander (Chestnut Seller), Clare Clifford (Margery), Christina Cole (Charlotte Warren). Gyártó: Keylight Entertainment / Kudos Productions. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 92 perc.

 

A Fargo és Az ember, aki ott se volt rajongóinak felesleges is méltatni Frances McDormand nagyszerűségét, de talán éppen ők lepődnek meg a legjobban, mikor férfiasan barázdált arcú hölgykedvencüket lestrapált Mary Poppins-szerepben láthatják viszont, akinek egyetlen napja van rá, hogy varázserő nélkül tegyen rendet féltucatnyi infantilis felnőtt szerelmi életében. Filmünk tehát határidős szerelmi tankomédia, az események helyszíne pedig London néhány exkluzív enteriőrje a második világháború előestéjén.

Miss Pettigrew kiebrudalt házvezetőnő, akit magába szippant Delysia Lafosse (Amy Adams), egy „morálisan komplex” énekesnő világa, amelyben egyetlen cél a karrier – és ha minden a tervek szerint halad, legföljebb szívek törhetnek össze. Miss Pettigrew feladata három férfi helycseréjének zavarmentes lebonyolítása Delysia lakásában, majd (miután rádöbben, hogy a klasszikus „pénz vagy szerelem”-dilemmával áll szemben) Delysia szívének megmentése. A drámai tetőpont karneváli jelenetében nem a megszokott információrobbanás, hanem egy légvédelmi riadó segíti az eseményeket a végkifejlethez, mindeközben átismételhetjük „az élet rövid – a szerelem nem játék – számítás helyett hallgass a szívedre” tanulságcsomagot.

A film kulcsmotívuma Miss Pettigrew átalakítása elegáns hölggyé, ez teszi érthetővé Delysia álomvilágának működését, azt, ahogy az olykor kegyetlen játék során a maga vágyképére formálja a minduntalan ébredéssel fenyegető valóságot. A színpadiasság, az elrajzolt figurák és a stilizált színészi játék így találó stíluseszközök, ám csak a filmszerűség rovására képesek érvényesülni – ily módon alku tárgyát képezik az alkotók és a nézők között. A szellemes dikció, a helyzet- és jellemkomikum, a nagyszerű karakterszínészet és a filmzene kellemessé teszi ezt a néhol önreflexív mozidarabot. Ennél többet azoknak nyújt, akik értékelik a precíz egyensúlyozást a játékos komédia és az elsötétülő világképű dráma határán, amelyben már nem csak szívek törhetnének össze.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/09 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9482