|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
Láttuk mégÉlő erőkBikácsy Gergely
A mai mexikói filmnek Buñuel egykori asszisztense, Luis Alcoriza a legismertebb alkotója. A magyar stúdióhálózat tavaly ősszel vetítette (némileg eldugva) Garcia Márquezzel közösen írt filmjét, a Baljóslatot. Akkor kitűnő művet láthattunk. Most szomorú csalódásról kell beszámolnom.
Az Élő erők roppantul nagyra törő munka. A század eleji mexikói forradalom ürügyén történelmi groteszk, társadalmi szatíra, hatalmas freskó akar lenni, vitriolos gúnnyal, könnyed játékossággal és súlyos tanulságokkal. Túl sokat vállal a film, s ez végig meglátszik rajta: nehézkesen lódul előre, gondosan megrendezett jelenetein kínosan érződik mindig a szándék. Humora csak itt-ott tud szárnyalni vagy meglepni: legtöbbször közhelyes, előre kiszámítható és mechanikus.
Pedig Alcoriza tud filmet csinálni, s tudja, érzi, miről van szó. Otthonosan mozogna ebben a Baljóslatból olyannyira ismerős mexikói faluban: főterén, templomában, sikátorain, kocsmájában és úri házaiban. A falu panoptikumát, ennek a világnak a lényegét nyilván kevesen ismerik nála jobban. De hiába: a filmet mázsásan elnehezítő prekoncepciók, szándékok, előre betáplált tanulságok és gondosan egyeztetett „arányok” mind, mind ellene fordulnak. Amiről a film szólna, azt Kelet-Európában úgy hívjuk, hogy deheroizálás. A történelem fősodrából kimaradt emberek buta vagy gonosz, elvtelen vagy ravasz ténykedései. Forradalom: békaperspektívából. S ez a perspektíva nyilván arra is választ ad, hol és hogyan sikkadnak el a forradalom vívmányai. Mindehhez Alcorizának egy közepes ötletekkel telezsúfolt, ám rendkívül gondosan felépített forgatókönyv állt rendelkezésére. A hosszúra nyúlt film véghajrájában a rendező gyorsít addigi ritmusán, de az elveszett perceket és az eljátszott kitűnő lehetőséget már nem tudja megmenteni. A magyar néző azzal a nem csekély felismeréssel távozhat a moziból, hogy történelmi deheroizálás tekintetében alig van mit tanulnunk. Legalábbis nem a mexikói forradalmat tárgyaló filmekből.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 900 átlag: 5.56 |
|
|
|
|