KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 32., Millenniumi Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Gengszterek és angyalok Játékfilmek
• Bikácsy Gergely: Kamasz Budától kamasz-Debrecenig Elsőfilmesek
• Stőhr Lóránt: Még csak húsz százalékon égünk Beszélgetés Hajdu Szabolccsal, Mundruczó Kornéllal és Török Ferenccel
• Muhi Klára: Kézigránát, levélbomba, szelíd Apokalipszis Kisjátékfilmek
• Ormos Mária: Hű filmemlékezet Dokumentumfilmek
• Gelencsér Gábor: Költött valóság A dokumentarista módszer

• Forgách András: Túl közel a távolsághoz Szerelemre hangolva
• Turcsányi Sándor: Mozi a téren Cseh hullámok
• Dániel Ferenc: ©vejkelés Rudolf Hruąínský-sorozat
• Bori Erzsébet: Hátranézet Új orosz filmek
• Trosin Alekszandr: Galivúd Orosz filmtörvény
• Schubert Gusztáv: A detektívek bűne Rekviem a film noirért
MÉDIA
• Kömlődi Ferenc: Digitális felforgatás Média-stratégiák és a harmadik út

• Takács Ferenc: Angol dada Monty Python Repülő Cirkusza
KRITIKA
• Varga Balázs: Rend nélkül Anarchisták
LÁTTUK MÉG
• Glauziusz Tamás: Harry csak jót akar
• Varró Attila: Ó, testvér, merre visz utad?
• Ádám Péter: Csokoládé
• Korcsog Balázs: Taxi 2
• Csont András: Fedezd fel Forrestert!
• Elek Kálmán: Sátánka
• Köves Gábor: Túszharc
• Harmat György: Férfibecsület
• Kézai Krisztina: Majdnem híres
• de Châtel Andrea: Mi kell a nőnek?
• Hungler Tímea: Bagger Vance legendája
• Tamás Amaryllis: Az ezredes úrnak nincs, aki írjon
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Riki-tiki tévé

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Harry csak jót akar

Glauziusz Tamás

 

Nyaralásra készülő unalmas francia kispolgárok tömege. Legunalmasabbak a harminc évesek: ők csak nemrég váltak kispolgárrá. Az egyik közülük most véletlenül találkozik egy kevésbé unalmassal. Ezzel meg az a baj, hogy titkos elmebeteg, bár az érdekesebbik fajtából. Ő Harry, a milliomosfiú, aki csak jót akar. Például, hogy hősünk hagyja ott munkáját, és folytassa gimnáziumban elkezdett, A repülő majmok című regényét. Nehéz új életet kezdeni egy szüleitől meg feleségétől függő fiatalembernek; maga Freud értekezett arról, hogy az élet első felének legnagyobb feladata: elszakadni a szülőktől. Harry, bár tán nem olvasott Freudot, a dolgok kezdetéül meggyilkolja védence szüleit. Utána a feleség, meg a gyerekek következnének…

Érdekes szövetű film. Lélektani indíttatású, és végig megőrzi a francia lélektani filmhagyományok bizonyos értékeit. A francia film épp ettől az értékes hagyománytól igyekszik már az Új Hullám óta szabadulni – változó sikerrel.

Az elsőfilmes rendező is a szabad szövésű, abszurd logika világa felé vágyik kormányozni léghajóját, melyben ott fénylik a lélektan értékes ballasztja. Ilyesféle kísérlet volt a nemrég látott Isten látja lelkemet is, meg néhány másik ígéretes francia opusz. Arra gondolok, a merész utakért tétován küzdő újfranciáknak Joszelianit kellene mesterüknek választaniuk.

Hogyan dobjuk le kispolgár hernyó-bőrünket? Ki segít pillangóvá válnunk? Valóban meg kell ölnünk ehhez szüleinket és feleségünket (vagy férjünket?). Akinek szerencséje van, az összeakad egy segítőkész Harryval, és az igazi barátok kérés nélkül segítenek. Főleg, ha van házunk közelében egy mély dögkút vagy emésztőgödör, ahova a megölt családtagokat bele lehet dobni. Sajnos, az a nagy baj, hogy talán e gyilkosságoktól még nem válunk önálló független lénnyé, alkotóvá és bátorrá – legfeljebb repülő majommá. Harry nem hozza el a tehetséget.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/04 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3277