KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/november
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Rózsa János: Kardos István (1942–2002)

• Tillmann József A.: Áriák alkonya Üvöltéstől operáig
• Korcsog Balázs: Opera + film = operafilm? Képzene
• N. N.: Híres operafilmek
• Térey János: A 78-as Szent Johannája [librettó]
• Harcos Bálint: A 78-as Szent Johannája [librettó]
• Kazovszkij El: Csábopera Kultuszmozi: Fassbinder Querelle-je
TELEVÍZÓ
• Vajda Judit: Ketrecbe zárt valóságok A Nagy Testvér és a többiek
• Vágvölgyi B. András: Big Bra Magyar valóságshow
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hanyatt a jövőnek Velence
• N. N.: Az 59. velencei filmfesztivál díjai
• Muhi Klára: Filmet kell csinálnod! Velencei rövidfilmek

• Bakács Tibor Settenkedő: Tizenegyféleképp 11'09''01 – Szeptember 11.
• Gelencsér Gábor: Ars multiplex Mike Figgis–portré
• Kriston László: Digitális szabadság Beszélgetés Mike Figgis-szel
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Az ördög éve Karlovy Vary

• Szíjártó Imre: Visszafogott himnusz a hazához Szlovén filmek
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A bot másik vége Marx József: Szabó István
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Pirandello-arzenál Jacques Rivette: Ki tudja…
• Muhi Klára: Múlt, félhomályban Erdély Dániel: Előre!
DVD
• Pápai Zsolt: Szélesvászon és egydimenzió Cecil B. DeMille: Tízparancsolat
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Véres vasárnap
• Bori Erzsébet: Szex és Lucia
• Pápai Zsolt: Jelek
• Ardai Zoltán: Gengszterek
• Vaskó Péter: Tudatlan tündérek
• Köves Gábor: A kárhozat útja
• Mátyás Péter: Milliókért a pokolba
• Herpai Gergely: 2020: A tűz birodalma
• Varró Attila: Aki bújt, aki nem
• Kovács Marcell: Mérges pókok

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Milliókért a pokolba

Mátyás Péter

 

Ed Wood kétes dicsősége a múlté. Egykor a világ legrosszabb rendezőjének kikiáltott „mester” először csak a dobogóról szorult le, utóbb a tízes listákról is eltűnt neve. Ha nem lehetsz a legjobb, légy a legrosszabb elvét egyre többen vallják. Itt van mindjárt Demian Lichtenstein, és a Milliókért a pokolba. Két börtönből szabadult fegyenc elhatározza, hogy kirabolnak egy Las Vegas-i kaszinót a nemzetközi Elvis-hét alatt. Bandát szerveznek és Presley-imitátoroknak öltözve egy John Woo által is megirigyelhető vérfürdőt rendezve végrehajtják tervüket. Murphy, a pszichopata főnök nem akar osztozni, kinyírja társait, ám Michael még időben meglép a pénzzel. A két bűnöző a road-movie keretében egymást üldözve próbálja megnyerni a Ki nevet a végén? című társasjátékot.

Lichtenstein korábban reklámokat, videoklipeket és koncerteket készített az MTV zenei csatorna számára. A divatos technikát, a különleges megvilágításokat, a gyors vágásokat a rendező a végletekig fokozza ebben a két órásra felduzzasztott filmklipben. A tűzpárbajokat és a lírai betéteket egyaránt felpörgetik, de a túlhajszolt tempó letargiába és unalomba taszít bennünket. Itt nincsenek jellemek, a hányavetin felvázolt viselkedésminták miatt a dramaturgiai szerkezet romokban hever. A közönségesség és erőszak már a főcímben kulminál, amelyben a kompjuter kreálta két skorpió ádáz küzdelme olyan giccses, amilyenről Ed Wood még csak nem is álmodhatott.

A film alatt végig Frank Zappa egyik híres dala, az Elvis has just left the building járt a fejemben, amit egyébként idéznek is. „Miért nézel ki úgy, mint egy varacskos disznó a hőségben?” – kérdezi ebben Zappa maró gúnnyal a Királytól. Az óvatlan néző most valami hasonló sokkra számíthat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2759