KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/november
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Rózsa János: Kardos István (1942–2002)

• Tillmann József A.: Áriák alkonya Üvöltéstől operáig
• Korcsog Balázs: Opera + film = operafilm? Képzene
• N. N.: Híres operafilmek
• Térey János: A 78-as Szent Johannája [librettó]
• Harcos Bálint: A 78-as Szent Johannája [librettó]
• Kazovszkij El: Csábopera Kultuszmozi: Fassbinder Querelle-je
TELEVÍZÓ
• Vajda Judit: Ketrecbe zárt valóságok A Nagy Testvér és a többiek
• Vágvölgyi B. András: Big Bra Magyar valóságshow
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hanyatt a jövőnek Velence
• N. N.: Az 59. velencei filmfesztivál díjai
• Muhi Klára: Filmet kell csinálnod! Velencei rövidfilmek

• Bakács Tibor Settenkedő: Tizenegyféleképp 11'09''01 – Szeptember 11.
• Gelencsér Gábor: Ars multiplex Mike Figgis–portré
• Kriston László: Digitális szabadság Beszélgetés Mike Figgis-szel
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Az ördög éve Karlovy Vary

• Szíjártó Imre: Visszafogott himnusz a hazához Szlovén filmek
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A bot másik vége Marx József: Szabó István
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Pirandello-arzenál Jacques Rivette: Ki tudja…
• Muhi Klára: Múlt, félhomályban Erdély Dániel: Előre!
DVD
• Pápai Zsolt: Szélesvászon és egydimenzió Cecil B. DeMille: Tízparancsolat
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Véres vasárnap
• Bori Erzsébet: Szex és Lucia
• Pápai Zsolt: Jelek
• Ardai Zoltán: Gengszterek
• Vaskó Péter: Tudatlan tündérek
• Köves Gábor: A kárhozat útja
• Mátyás Péter: Milliókért a pokolba
• Herpai Gergely: 2020: A tűz birodalma
• Varró Attila: Aki bújt, aki nem
• Kovács Marcell: Mérges pókok

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Erdély Dániel: Előre!

Múlt, félhomályban

Muhi Klára

Apák és fiúk, káderek és másként gondolkodók. Röpdolgozat a szamizdat koráról. Erdélyi Dániel elsőfilmje.

 

Mindenekelőtt egy ellentmondásról szólnék, amely a múltidéző, szocializmust faggató filmek szaporodásával – A kis utazás, Moszkva tér s most legfrissebben Erdélyi Dániel Előre! című elsőfilmje – egyre nyilvánvalóbb: az ezredfordulós mozitükör még meglehetősen homályos. A diktatúra áldozatait (újabban így nevezzük magunkat) a legfrissebb szocializmus-filmekhez képest ama elátkozott negyven év (úgy tudjuk, politikailag manipulált) kisebb mesterei is plasztikusabban ábrázolták. Formanyelvi, esztétikai értelemben például sokkal nagyobb ambíciókkal – és ami különös, összehasonlíthatatlanul több együttérzéssel. Emlékezzünk csak például Szörény Rezső vagy Gábor Pál alakjaira, vagy a Végülből Jozef Krónerre, aki Maár Gyula filmjében megállíthatatlanul zokog, s akinek árkos, megcsalatott arca a közép-kelet-európai történelem e félévszázados kudarcának ikonja lehetne. Ahogyan a hetvenes-nyolcvanas évek filmesei leltározták napi veszteségeinket, megzápuló, elrohadó ambícióinkat – az a dühvel vegyes fájdalom ezekben a múltba tekintő filmekben ma fellelhetetlen.

De miért is? A számos ok közül talán a legnyilvánvalóbb, hogy „arccal (s lélekkel) előre” vagyunk a rendszerváltás sokadik évében is. (Vélhetően mert még mindig nem látszik, mire megy ki ez az egész.) És mert igen kétséges, igazán kíváncsi e ma a közönség arra, hogy honnan is jövünk. (Majd a következő raj, egy teljes történelmi felejtés állapotában persze kíváncsi lesz.) Következésképp ezek a filmes visszatekintések is valamiként alkalmiak, felületesek, feladatszerűen megoldottak. Mert a rendszerváltás ugye nem annyi, amennyi ebből a Moszkva tér gimnazistáinak horizontján megjelent? Mint ahogyan minden bizonnyal a szamizdat mozgalmat sem az Előre! című film segítségével fogjuk újraértékelni.

Erdélyi Dániel – a tehetséges Simó-osztály újabb bemutatkozó tagja – egyébként korrektül felmondja a leckét. A nyolcvanas évek elejének lakótelepi iskolája tényleg ilyen, szinte fényképezhetetlenül jellegtelen hely volt. Az iskolai köpenyek már tényleg szabadon lifegtek az alsósokon is. A párttitkár bornírt évnyitó beszédére a sorból való kiájulás volt minden bizonnyal a legadekvátabb válasz, s valóban, holmi trikócímke kasírozással alázták meg magukat az értelmiségi anyukák. A miliőt pontosan felskicceli a fiatal rendező, a film minden szeglete sivár, szürke és izgalommentes. Tulajdonképpen a szüzsé is rendesen összeáll. A görcsös, jótanuló párttitkár (Gáspár Sándor) és a szamizdatokkal lázító álmatag vegyész (Váta Lóránd) fia a suliban természetesen barátok, s ezt aztán ügyesen ki lehet bontani. A lakásgondokkal küzdő tiszta tekintetű, sudár tanárnő (Marozsán Erika) – aki csak kicsit adja oda magát azért a szolgálati bérleményért – dramaturgiailag mintaszerűen képes kiélezni a helyzetet: párttitkár és ellenálló hamarosan nemcsak mint apukák és honpolgárok, de mint begerjedt férfiak is farkasszemet néznek egymással. S van-e jobban kiválasztott hely és pillanat a tetőponti szcénára, mint egy osztálykirándulás, amelyhez a párttitkár kölcsönzi a káderesen elegáns vadászházat, a szamizdatos apuka pedig adja a kísérőszülőt. Az Előre! gördülékenyen lebonyolított film, nem nélkülözi a tempót, a korra jellemző fordulatokat, működik a Lolka–Bolka-szerű gyerekpáros is, csak az egészből hiányzik valami… Mindenekelőtt az együttérzés és a személyesség (végtére is egy kései Négyszáz csapásról beszélünk), amely rákényszeríthette volna Erdélyi Dánielt, hogy karakteresebb válaszokat találjon munkatársaival azokra a filmkészítéskor szokásosan adódó kérdésekre, miféle stílusban is szeretne mesélődni ez a történet, s hova is álljon a kamera?

Egyetlen jelenet van, ahol élet költözik ebbe a steril dolgozatba. Az ellenálló apuka a fogadóórán a karcsú tanárnő közelségében kizökken kissé, elsüllyed körülötte minden: lakótelepi otthon, kémcsövek, kasírozott trikók, rendszerszidó titkos irodalom, s hazafelé menet egyszerűen elfelejti, hogy a fiát is magával hozta. Ez a váratlan amnézia pillanatokra rést üt a film fád hangnemén, s kimozdítja abból a langy kisrealizmusból, amibe beleragadt. De csak pillanatokra. Kicsit empatikusabban, ha lehet kérni, és több kíváncsisággal a szamizdatosok – de a párttitkárok iránt is. Főként, ha apáink!

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/11 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2751