KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/november
KRÓNIKA
• Báron György: Charles Bronson (1920-2003)
FEDERICO FELLINI
• Bikácsy Gergely: Asa – nisi – masa Fellini Rómái
• Csont András: A jóízlés lovagja Nino Rota
• Ardai Zoltán: Most élünk Fellini démonai

• Ludassy Mária: Ellenforradalmi akvarell Egy hölgy és a herceg
MAGYAR MŰHELY
• Horeczky Krisztina: A szabadság fátuma Beszélgetés Fliegauf Benedekkel
• Muhi Klára: Fröccsöntött képek kora Operatőr-kerekasztal

• Vágvölgyi B. András: Kopár szigetek Japán ezredvég
• Kubiszyn Viktor: Az alvilág királya Teruo Ishii
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Szigetek a szárazföldön Karlovy Vary
KÖNYV
• Harmat György: Filmtörténet filmekben elbeszélve Kelecsényi László: A magyar hangosfilm hét évtizede …
DVD
• Pápai Zsolt: Téli álom Robert Altman: McCabe és Mrs. Miller
KRITIKA
• Bakács Tibor Settenkedő: A test testamentuma Táncalak
• Pápai Zsolt: Földalatti hullámvasút Kontroll
• Forgách András: Bovaryné, 1955, Connecticut Távol a mennyországtól
• Vaskó Péter: Berlini falfirka Good Bye, Lenin!
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Kegyetlen bánásmód
• Korcsog Balázs: Visszajátszás
• Békés Pál: Lélekszakadva
• Dóka Péter: Se ördög, se angyal
• Köves Gábor: Válás francia módra
• Csillag Márton: Tizenhárom
• Frecska Sándor: A nyugodt város
• Hungler Tímea: Birkanyírás
• Vincze Teréz: Tiresia

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A nyugodt város

Frecska Sándor

 

Marseille távolról valóban békésnek tűnik. Fehér falai a szikrázó mediterrán napsütésben vakító gyöngysorként övezik a tenger partját, a lapos tetőket elborító antennarengeteg felett a hőségtől remegő levegőt csak a sirályok szabdalják; a város állandó tompa moraja, az innen-onnan hallatszó érzelmes arab-francia popzene hangfoszlányai is derűs nyugalmat sugallnak. Robert Guédiguian 2001-ben a nemzetközi kritikusok által Európa Filmdíjjal jutalmazott alkotása ezzel a nagy panorámával indul, hogy aztán a kellően elandalított nézőt egy határozott mozdulattal lerántsa a földre, jelen esetben Marseille külvárosának mocskos kövezetére. Itt élnek (és halnak) azok az emberek, akik e film szereplői: Marseille lakosai. Kényszerű és választott lakhelyük a film díszlete marad csupán. Egy anya, heroinista lányával, alkoholista férjével, egy hazudós taxisofőr, egy bérgyilkos kocsmáros, aki mellesleg alkalmi heroindíler is, egy gazdag és befolyásos férjét halálosan unó zenetanárnő, egy börtönből éppen szabaduló fekete srác, aki jó útra akar térni, és egy ifjú zongorazseni, aki a parkokban Chopint játszik hordozható szintetizátoron az arrajáróknak, így keresve pénzt egy igazi zongorára. Nem hősök, hanem egy város jelenkori életének szereplői ők, még ha kitalált személyekről van is szó.

Egy távolról egészségesnek tűnő, ám belülről velejéig rothadt város társadalmi tablója ez a film, kaleidoszkópszerűen ábrázolt, és kivétel nélkül tragikus sorsokkal, amelyek egy-egy pontban pillanatokra összefonódnak, hogy aztán szétváljanak. Guédiguian keserű, és gyaníthatóan kellő hitelességű társadalmi kórképében alig található pozitív szereplő, és ha mégis, az vagy gyerek, vagy meggyilkolják. Aki él és mozog (még) a filmben, egyszerre bűnös és egyszerre áldozat, az a jelenet, amelyben a már mozgásképtelenné narkózott lányának heroinra kurválkodással pénzt szerző anya beadja az aranylövést, a legutolsó szúrást, a filmtörténet egyik legmegrázóbb képsora. De a város nyugodt. Rideg és élettelen, mint a hullák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2162