DVDDargay Attila gyűjteményes kiadásVarga Zoltán
Lúdas Matyi, 1977. 70 perc.
Vuk, 1981. 74 perc.
Szaffi, 1985. 77 perc.
Az erdő kapitánya,
1988. 71 perc.
Forgalmazó: Magyar
Nemzeti Filmalap – Filmarchívum Igazgatóság.
Kovásznai György és Macskássy
Gyula után immár a harmadik magyar animációsfilm-rendező (szinte teljes) életműve
vált hozzáférhetővé DVD-n: a Dargay
Attila gyűjteményes kiadás a hazai animáció, sőt a magyar mozgókép-história
egyik legsikeresebb alkotójának műveit tartalmazza öt lemezen. A Magyar Nemzeti
Filmarchívum gondozásában – Fazekas Eszter és Orosz Annaida szerkesztésében, a
rendező özvegye és animációinak operatőre, Henrik Irén közreműködésével –
kiadott lemezeken megtalálhatók a rendező egészestés rajzfilmjei, digitálisan
felújított képpel és hanggal. A Lúdas
Matyi, a Vuk és a Szaffi a magyar (animációs) film máig
töretlenül népszerű – s kiugró nézőszámokkal büszkélkedő – alapművei mellé méltó
helyre került Az erdő kapitánya,
amely restaurált változatban most először jelenik meg. Ez a négy rajzfilm
felettébb meggyőző bizonyítéka annak, hogy a világszerte máig mintaadó
Disney-esztétika összeboronálható a helyi hagyományokkal – jelen esetben a
magyar kultúra kincseivel, mindenekelőtt az irodalommal (Fazekas Mihálytól
Fekete Istvánon át Jókai Mórig). Míg a Lúdas
Matyi és a Szaffi fordulatos és
humoros meséi emberszereplőkre fókuszálnak, de állatfigurákat egyénítenek a
legihletettebben, addig a Vuknak és Az erdő kapitányának már állatkarakterek
a hősei, s mindkettő szórakoztatva tanít a természet szeretetére és megóvására.
Ha Dargay Attila „csupán”
megunhatatlan egészestés műveit készítette volna el, akkor is beírja magát a
hazai filmtörténet nagykönyvébe, ám az életmű nem csak a mesefilmekre
szorítkozik: a rövidfilmes animáció (az ún. egyedi filmek) és a reklámanimáció
terén is olyan értékek dúsítják, amelyek végre közkinccsé váltak az ötödik
lemezen – amelyre a kiadvány ugyan „extralemezként” utal, pedig sok szempontból
akár a díszdoboz legbecsesebb ajándékaként is címkézhetjük. A reklámanimáció
szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni a magyar animációs filmben; a
közelmúltban előkerült és restaurált filmcsokor (19, egyenként 1-3 perces
reklámanimáció) abba az időszakba kalauzol, amikor a Pannónia Filmstúdió
animációs részlege az ötvenes évek második felének válságos időszakában jórészt
a reklámfilmes megrendelések révén bizonyíthatta létjogosultságát. Az 1955–63
között készült etűdökben Dargay előbb tervezőként közreműködött, majd
rendezőként is kipróbálhatta magát. Valamennyi filmecske – beleértve olyan kiválóságokat,
mint az angol nyelvterületre szánt Lift
vagy az arab (!) megrendelésre készült szappanreklám, a Darugar – egyszerre fürkészi a rajzanimáció stilisztikai
lehetőségeit s népszerűsít adott terméket vagy szolgáltatást. Nem meglepő
tehát, hogy a rendezői fantázia egyedi filmekben érlelődött tovább: 15 rövid
rajzfilm tárja elénk a Dargay mesei érdeklődését kiegészítő–ellenpontozó
karikaturisztikus közelítésmódot. Néhány közülük korábbi kiadványokon is
szerepelt (mint a Variációk egy sárkányra
meseparódiája, a Pázmán lovag
komikus Arany-adaptációja és A három nyúl
erdei sziporkája), többségük azonban először kerül nyilvánosság elé. A Ne hagyd magad, emberke! csípős tanmeséje
vetíti előre a karikaturisztikus Dargayt, de az csak a Galilei és a Dióbél királyfi
konvencionálisabb rajzfilmjei után teljesedik ki: a Variációk egy sárkányra és a Rendhagyó
történetek groteszk szkeccsei, továbbá a Visszajelzés bizarr gegje mellett legkivált a Hajrá mozdony történelmi, politikai és gazdasági szatírájában. Dargay
és a karikaturista Sajdik Ferenc gyümölcsöző munkakapcsolatának eredménye a Rendhagyó történeteken és a Hajrá mozdonyon kívül a szerényebb kidolgozású és nyúlfarknyi
terjedelmű Zsuzsu locsol és Ámor Op. 1., míg az utolsó rövidfilm, A préri pacsirtája visszakanyarodás a –
westernmiliőbe delegált – mesefigurákhoz. A rövidfilmes csokorban a
Dargay-életmű két emblematikus sorozatának egy-egy fontos epizódja is szerepel,
a Gusztáv és a vadászeb, valamint a Pom Pom meséi: Szegény Gombóc Artúr.
Jelenlétük örvendetes ugyan, de arra is rávilágít, hogy ideális esetben az animációsfilmes
életmű-kiadásokban a sorozatoknak is ott volna a helyük.
Extrák: Az ötödik lemezen 17
perces portréfilm található Dargayról, Henrik Irén visszaemlékezéseivel a
középpontban; a Lúdas Matyihoz
meseismereti játék is készült. A díszdoboz remek képanyaggal gyönyörködtető,
informatív kísérőfüzetet is tartalmaz (Orosz Annaida összeállítása).
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|