KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/április
KRÓNIKA
• Peternák Miklós: Magánvíziók Japán videóantológia
• N. N.: Mediawave ’93 Győr
• N. N.: A Filmvilág-klubban
• N. N.: Kedves Olvasóink!
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Éj anyánk Filmszemle után
• Turcsányi Sándor: A vörös, a fekete meg a kék A fiatal magyar film
• Sipos Júlia: Egymásra nézve Nemzedéki beszélgetések
• Báron György: Tükröm, tükröm... Dokumentumfilm
• Dárdai Zsuzsa: Az ózdi dosszié Beszélgetés Almási Tamással
KRITIKA
• György Péter: A szemüveg komédiája Anna filmje
• Hirsch Tibor: A mosodás Minarik Csodaországban Hoppá
• Bakács Tibor Settenkedő: A hely szelleme Blue Box
• Gelencsér Gábor: Ideiglenes vadászmezők Indián tél

• Trosin Alekszandr: Oroszországból, Szerelemmel avagy Isten hozta a véres vurstliban Moszkvai moziban
• Földényi F. László: Angol melankólia Terence Davies
• Kozma György: A légy és a mézespohár Greenaway kisfilmjei
KRITIKA
• Takács Ferenc: Az élősdiség dicsérete Orlando
TELEVÍZÓ
• Bóna László: Dallas-univerzum A történetmondás mágiája
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Egy asszony illata
• Turcsányi Sándor: Az utolsó mohikán
• Barotányi Zoltán: Trespass
• Turcsányi Sándor: Öböl-akció
• Sneé Péter: Mondvacsinált hős
• Tamás Amaryllis: Több, mint testőr
• Sneé Péter: Ruby
• Sárközi Dezső: Úszó erőd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Ruby

Sneé Péter

A politikai krimi talán a játékos szellem megnyilvánulása – „mi lett volna ha”, fűzzük képzeletünk tarka gyöngyeit egy vékony fonálra – ám semmi köze a valósághoz, minél hívebbnek mutatkoznék hozzá, annál mesésebb, ezért félrevezető a neve, krimi ugyan, de távolról sem politikai. John Mackenzie is valami elképesztő agyszüleménnyel lep meg, amikor Stephen Davis Love Field című regénye nyomán felidézi Lee Harvey Oswald gyilkosának, Jack Rubynak állítólagos élettörténetét. Jelentős gengsztermúltat tulajdonít neki, majd egy bukfenccel a nemzet becsületének megmentőjévé emelné. Nem szükséges ahhoz túl sok logika, hogy megállapítsuk, mindebből egy szó sem igaz. Költött volta aligha válnék a film hátrányára, csak ne működne olyan unalmas kiszámíthatósággal az alkotók fantáziája. Miközben a megrendültség könnyeit facsarjuk zsebkendőnkből és a magányos hős fölmagasztosulásán álmélkodunk – aki reggelire könnyedén elfogyasztja a Cosa Nostrát és a CIA-t egymaga –, töprenghetünk azon is, mit akarnak velünk megétetni ismét. Miféle történelem-szemlélet az, amelyik annyira naiv, hogy a legképtelenebb bukfencekre vetemedik egyetlen sztorin belül?

Jó tudni, az emberölés közhasznú cselekedet, a társadalmi kapcsolatteremtés egyik formája, bár szívesebben vennénk, ha arról tájékoztatnának inkább, minek a zűrzavar, a kuszaság és a pátosz, miért érzi úgy a film operatőre, hogy a hatvanas évek megjelenítésére leghelyesebb a nyolcvanas évek végének posztmodern színvilága. De ne legyünk telhetetlenek, elvégre nem vagyunk Jack Ruby-k, hogy mindarról a titokról értesüljünk, ami után az egész világ áhítozik hasztalan.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1993/04 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1247