KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/augusztus
CANNES
• Schubert Gusztáv: Kóbor lelkek Cannes
• Nánay Bence: Az utolsó szürrealista Weerasethakul stílusa
• Nánay Bence: Az utolsó szürrealista Weerasethakul stílusa
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Tisztább ambíciókkal Beszélgetés Kőrösi Zoltánnal
HOPPER
• Nevelős Zoltán: Nincs esélyed Dennis Hopper, a filmrendező
• Kubiszyn Viktor: Az őrület csúcsain Dennis Hopper, a színész
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Halálkamaszok Pier Paolo Pasolini: Utcakölykök
VAD KÖLYKÖK
• Orosdy Dániel: Pokolfattyak Vad kölykök a mozivásznon
• Alföldi Nóra: A lányok nem sírnak
ISKOLAFILM
• Sepsi László: A katedra árnyéka Tanárok filmen
• Barkóczi Janka: Tanult reménytelenség Magyar iskolafilmek
AKCIÓMOZI
• Géczi Zoltán: Tekerd vissza, haver! A ’80-as évek akcióhősei
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Élményközvetítés Kommentátorok a focivébén
HATÁRSÁV
• Palotai János: Filmfestmények Kovásznai-kiállítás
KRITIKA
• Gyenge Zsolt: A ragaszkodás kórképe Patrice Chéreau: A hajsza
KÖNYV
• Varga Zoltán: A Hitchcock-vászon titkai Hitchcock – Kritikai olvasatok
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rossz vér Thomas Cobb: Crazy Heart
• Pápai Zsolt: Delirált remény Scott Cooper: Őrült szív
MOZI
• Pápai Zsolt: Hét perc a Mennyországban
• Varró Attila: Mr. Nobody
• Kolozsi László: Élek és szeretek
KRITIKA
• Szabó Noémi: Alkonyat 3: Napfogyatkozás
MOZI
• Vajda Judit: Kéjjel-nappal
• Forgács Nóra Kinga: Szívrablók
• Vörös Adél: Nagyfiúk
• Zalán Márk: Levelek Júliának
• Sepsi László: A Szupercsapat
• Roboz Gábor: Az utolsó léghajlító
KRITIKA
• Baski Sándor: A kilencedik légió
MOZI
• Barkóczi Janka: Bűn és büntetlenség
DVD
• Pápai Zsolt: Halálos tézis
• Sepsi László: Marsbéli krónikák I–III.
• Alföldi Nóra: Két kopper
• Varró Attila: Gyilkosok szentélye

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Mr. Nobody

Varró Attila

Mr. Nobody­ – kanadai-belga-francia-német, 2009. Rendezte és írta: Jaco van Dormael. Kép: Christophe Beaucarne. Zene: Pierre van Dormael. Szereplők: Jared Leto (Nemo), Diane Kruger (Anna), Sarah Polley (Elise), Linh Dan Pham (Jean). Gyártó: Pan Européenne / Virtual Films / Pathé. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 115 perc.

 

Az édesbús, emberi történetekhez, könnyes slágermelódiákhoz és narrátor-szöveggel kísért humoros montázsszekvenciákhoz való erős vonzalmát tekintve Jaco van Dormael eddigi három nagyjátékfilmjével nyugodtan tekinthető Jeunet belga kisöccsének – különösen, mert a melodrámák mellé tavaly a science-fictiont is felvette műfaji listájára, természetesen nem a klasszikus objektív nézőpontút, hanem az európai művészfilmnek oly kedves szubjektív, többszörösen nyitott fajtából. A Mr. Nobody meséje nagyjából olyan, mintha Alain Resnais (Szeretlek, szeretlek) friss amerikai sci-fijéhez Charlie Kaufmannal íratott volna forgatókönyvet: a 21. század utolsó évtizedébe helyezett általános halhatatlanság korában az utolsó halandó, a 118 esztendős Nemo Nobody felidézi ezredfordulós ifjúságát, a múlt azonban nem csupán három teljesen eltérő alternatívában hangzik el, de a jelentősebb sorsfordulókról további párhuzamos verziókat is kapunk, sőt az egyik én által írt fantasztikus regény is megelevenedik egy Mars-utazásról.

Van Dormael zsáner-vállalkozása nem csupán a gigantikus sorsenciklopédia igényét vállalja fel, de a korábbi életművet is szintetizálja, amennyiben a Totó a hős intellektuális rafinériája (amely egy öregember ellentmondásos ifjúkori emlékeit rendezi izgalmas mozaikszerkezetbe) és az A nyolcadik napon szirupos Esőember-átiratának elképesztő érzelmi giccsparádéja ötvöződik benne. A Mr. Nobody pont olyan, mint a főhős kétszeresen beszélő neve: minden motívum mögött többrétegű, felfejtésre kínálkozó szimbólum rejtőzik, amelyet eredeti gondolatok híján az állandóan variálódó ismétlések próbálnak jelentőséggel felruházni. Valójában azonban hosszas klisékatalógust kapunk, mind a tudatutazásos sci-fik (regressziós hipnózis, pillangó-effektus, álomdisztópiák), mind az érzelgős szerelmi történetek (paplan alatt kimondott vallomás, móló és világítótorony) kelléktárából, a fárasztó narratív truvájok pedig az utolsó félórára öncélúvá válnak – izgalmas többolvasatúság helyett egyszerűen zűrzavarba fullasztva a történetet. Van Dormael kicsiny, személyes szuperprodukciója újabb míves példáját kínálja a műfaj- és művészfilm közötti fő különbségnek: míg az előbbi alkotói pontosan tudják és elfogadják, hogy klisékkel dolgoznak, az utóbbiak (hol több, hol kevesebb sikerrel) mindenáron megpróbálják ugyanazokat a kliséket eredetinek, egyedinek feltüntetni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/08 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10266