KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/augusztus
CANNES
• Schubert Gusztáv: Kóbor lelkek Cannes
• Nánay Bence: Az utolsó szürrealista Weerasethakul stílusa
• Nánay Bence: Az utolsó szürrealista Weerasethakul stílusa
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Tisztább ambíciókkal Beszélgetés Kőrösi Zoltánnal
HOPPER
• Nevelős Zoltán: Nincs esélyed Dennis Hopper, a filmrendező
• Kubiszyn Viktor: Az őrület csúcsain Dennis Hopper, a színész
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Halálkamaszok Pier Paolo Pasolini: Utcakölykök
VAD KÖLYKÖK
• Orosdy Dániel: Pokolfattyak Vad kölykök a mozivásznon
• Alföldi Nóra: A lányok nem sírnak
ISKOLAFILM
• Sepsi László: A katedra árnyéka Tanárok filmen
• Barkóczi Janka: Tanult reménytelenség Magyar iskolafilmek
AKCIÓMOZI
• Géczi Zoltán: Tekerd vissza, haver! A ’80-as évek akcióhősei
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Élményközvetítés Kommentátorok a focivébén
HATÁRSÁV
• Palotai János: Filmfestmények Kovásznai-kiállítás
KRITIKA
• Gyenge Zsolt: A ragaszkodás kórképe Patrice Chéreau: A hajsza
KÖNYV
• Varga Zoltán: A Hitchcock-vászon titkai Hitchcock – Kritikai olvasatok
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rossz vér Thomas Cobb: Crazy Heart
• Pápai Zsolt: Delirált remény Scott Cooper: Őrült szív
MOZI
• Pápai Zsolt: Hét perc a Mennyországban
• Varró Attila: Mr. Nobody
• Kolozsi László: Élek és szeretek
KRITIKA
• Szabó Noémi: Alkonyat 3: Napfogyatkozás
MOZI
• Vajda Judit: Kéjjel-nappal
• Forgács Nóra Kinga: Szívrablók
• Vörös Adél: Nagyfiúk
• Zalán Márk: Levelek Júliának
• Sepsi László: A Szupercsapat
• Roboz Gábor: Az utolsó léghajlító
KRITIKA
• Baski Sándor: A kilencedik légió
MOZI
• Barkóczi Janka: Bűn és büntetlenség
DVD
• Pápai Zsolt: Halálos tézis
• Sepsi László: Marsbéli krónikák I–III.
• Alföldi Nóra: Két kopper
• Varró Attila: Gyilkosok szentélye

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Pier Paolo Pasolini: Utcakölykök

Halálkamaszok

Bikácsy Gergely

Pasolini már filmjei előtt megírta a római utcakölykök életrajzát.

 

Ragazzi di vita – szószerinti tükörfordítással „életgyerekek”. Ezek a római lumpen-kölykök vidámak, és többet énekelnek, mint a kevésbé sorsverte felnőttek. Pedig a halál felé gyalogolnak dalolva. Pasolini irodalmi és filmes életművében nagyon nagy, sors- és regényt eldöntő, alapozó szerepe van az erőszakos halálnak, mégis elragadó és meggyőző, hogy a halált élettel, az élet harsogó, biológiai erejével, túlerejével szembesíti.

Íme a lumpenosztály, mely talpig bűnbe öltözött” – mordulnánk egyet sziszegő utalással. Alkalmi segédmunkára néha ugyan vállalkoznak, de minden kölyök napi lopásból él. Hallatlanul erős életkamaszok: naponta többször átkelnek oda-vissza, nagyrészt gyalog a hatalmas területű külvárosok Rómáján. A lopás nem mindig sikerül: a gyümölcspiacon az árusok kegyetlenül elverhetik őket. Rendőrre mindig ügyelni kell, futni, bujkálni óránként. Folyóparton, szeméttelep füvében lopakodó buziktól lehet még pénzt szerezni, vagy persze egymástól is lopni. Erejük, életkedvük végig harsog a regényen – egész a pusztulásukig. Egyetlen örömük a folyópart, a fürdés. Nekik vad-vidám rítus, testük napfényre tárása, a lemeztelenedés szép harsánysága. Meztelenül majdnem egyenlőek másokkal – még ha a fizetős teverei uszodából elzavarják is őket. Az ő folyójuk az északi külvárosok mellékfolyója, melybe gyárak töményen bűzlő szennyvizei folynak: haláljáték tört hídpillérek, rozsdás-nádas vad szeméttelepek kietlen partvidékén.

Nincs főszereplő, több tucatnyian keresztezik egymás tolvaj-ösvényét, véletlenül, esetlegesen: életük a monoton véletlenek keresztútja, kórházzal, börtönnel megszakítva. Állandóan úton vannak, éjjel-nappal előre és körbe-körbe, megint vissza a többször Szaharához hasonlított mocskos, szemetes, kiégett, hatalmas római külvárosok földjén. (Mintha külső Rákospalotától alsó-Csepelig vagy Budafok-alsóig, Soroksárig vándorolnák át éhen-szomjan, lopva és koldulva, markecolva, megállás, szünet, és cél nélkül: pénzt vagy élelmet alig találnak, mintha meg sem mozdultak volna). Szüleik alkoholista apák és naponta megvert, vegetálástól lomposult farkas-anyák (szétmart, vonszolódó ordasokat képzeljünk). A fiúk az ő korukat aligha elérve addig rég meghalnak utcán, folyóban, börtönkórházban. Szennyes otthoni odújából a legtöbb máris megszökött és télen pincékben, nyáron bokrok közt éjszakázik. Lakásuk maga a város, áldozatai, de urai is egy kicsit, ahogy a rágcsálók is gazdái a maguk földdarabjának.

A szennyes-mocskos, rozsdás, feltúrt, romhalmazos és (akkor, 1950-ben) még beépítetlen nagy mezőivel, külső dombjaival hatalmas területen szétterülő Szahara-szerű (vagy marsbeli tájú) városnak néha elképesztő költőiségű leírásait olvassuk (Puskás István és De Martin Eszter fordítása), a könyörtelen és lumpen-lakói számára természetesen adott, durva táj filozofikus lírája, a felhők szemszögéből – vagy épp talaj-perspektívából a viharos felhők robogó látványával feleselve, rímelve. Kutyák dala, farkasok dala? Egy folyóparti fejezetben fiatal, lelkes és barátságos kutyát hergelnek szörnyű, véres küzdelemre – itt erős a metafora: ők maguk azok... „Ja, morál! Szartak ők a morálra, ő és a bátyja is.” A másik világ, a dolgozók (vagy a gyári munkások) világa villanásra sem tűnik fel. A külvilág ellenséges tömb, az öregek furcsa, Hádeszen túli árnyfigurák. Semmi tanulság-célzat, nincs regény-cselekmény sem. Kíméletlenül röhögő, a nyomort és szenvedést magukból állandóan kiéneklő, a halálig játszva fulladó, szitkozódó, vidáman-éhezve haldokló szarháziak hökkentő antiregénye az 1954-ben megjelent Utcakölykök.

Pasolini világa – életével-halálával is fémjelezte – a halál, gyilkosság, öngyilkosság, a daloló megfulladás harsány világa. Szenny és napfény. A szenny erősebb, de a napfényben fürdőzni lehet a pusztulásnak valamiféle természet adta mámorában, a biológiai lét lihegő örömében.


Kalligram, 2009.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/08 30-30. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10248