TelevízóSzomszédokKistelepesekOrosdy Dániel
Az egyetlen magyar „teleregény” útja a létező (avagy gulyás) szocializmusból a kereskedelmi tévék fénykorának kezdetéig. A rendszerváltást dokumentáló tévésorozat 13 éve.
A rendszerváltás előtti korszakról dokumentum- és játékfilmek tömege ad pontos helyzetjelentést, lassan elkészülnek a kilencvenes évek elejétől máig tartó vadkapitalizmust feldolgozó alkotások is, de az átmenet lényegéhez nem jutottunk sokkal közelebb a Moszkva tér fiataljainak nemtörődöm értetlenségénél. Kevés filmes próbálta megragadni ezeket az éveket, még kevesebben jártak sikerrel, egy tévésorozat azonban öntudatlanul is érzékletes képet ad a változásokról. A bő egy évtizeden át húzódó lakótelepi sagában lassan ér véget a nyolcvanas évek, és még lassabban indul el a kilencvenes.
Az elsősorban Horváth Ádám nevéhez fűződő széria ma hasonlóképpen jelenik meg szellemi horizontunkon, mint a 2001. – Űrodüsszeia fekete monolitja: állandóságot sugárzó, tökéletesen egységes, sima felületű tömbként. A Szomszédok 331 epizódjára gondolva változatlannak tűnik a szereplőgárda és a fő alkotók személye, akárcsak a mindennapok problémáihoz való hozzáállás, a cselekmény szerkezete és logikája. Nyilatkozataiban mintha maga Horváth Ádám is ezt a képet erősítené, a sorozat mindenkori meghatározó szerzőjének szerepében azt a benyomást kelti, hogy a teleregény koncepciója végig ugyanaz maradt, önálló véleményt sosem formálva reagált az aktuális társadalmi-politikai eseményekre a kisember szempontjából, mintegy a társadalom lelkiismereteként. Ezzel a monolitikus képpel maga a Szomszédok számol le, amelynek néhány évenkénti ismétlése rendre figyelmezteti a nosztalgiára vágyó nézőt arra, hogy ez a produkció is csak a legkülönfélébb ellentmondásokba bonyolódva, folyamatos, de jelentős változások árán tölthette be történelmi szerepét, a rendszerváltás dokumentálását.
Az egyre változó történelmi helyzet kikényszerítette válaszok és a „gyorsreagálás” beépített csapdái mellett a szerzői következetlenségek sem segítették a Szomszédokat abban, hogy hosszabb távon egységes alkotás legyen. Az eredeti elképzelés egyszerű volt: társadalmunk alulnézetből. Három család a lakótelepen, benne gyerektől nyugdíjasig minden korosztály és osztály: ilyen-olyan munkások, „alsó” és „felső” értelmiségiek, maszekok, művészek, tanulók és a kimeríthetetlen egyéb kategória. Az egy-egy családért felelős szerzőtrió (Miskolczi Miklós, Polgár András, Szabó György) olyannyira komolyan vette feladatát, hogy az egymást keresztező fő- és mellékszálak csakhamar fojtogatni kezdték a sorozatot. Az első epizódok sugárzásával (1987) párhuzamosan egyre nagyobb sebességre kapcsoló társadalmi-politikai változások néha szabályos csomót kötöttek a dramaturgia egyébként sem túl finom szövésű hálójára. Néhány év elteltével hármas nyomás alá került a sorozat: egyaránt gondot jelentettek a színpadra tömegével behurcibált pisztolyok (lásd a színház régi szabályát a fegyverről, amelynek el kell sülnie, ha már a nézők elé kerül), az alkotók életének letagadhatatlan eseményei (betegség, terhesség, halál) és a történelem nekilódulása.
Az ily módon többszörösen mellékvágányra terelt eredeti dramaturgiai koncepció felelősei egy idő után bedobták a törölközőt: hagyományos eszközökkel, megfelelő tapasztalat és pénz hiányában egyszerűen nem lehetett történeteket kerekíteni egy olyan sorozathoz, amely állandó, nemes céljainak érvényesítése mellett folyamatosan lépést akart tartani a világ eseményeivel, méghozzá „real time”-ban, kéthetente 14 nap eseményeit összegezve.
Panelpublicisztika, közérthíradó, taxisbölcselet
A tarthatatlan helyzetre maga Horváth Ádám szolgáltatta a megoldást, aki 1989 végén egy huszárvágással végleg felszámolta a dramaturgiai részleget, önmagát téve meg forgatókönyvírónak – ez hosszabb távon magának a hagyományos értelemben vett dramaturgiának a felszámolását is jelentette. Miután a megmaradt lehetőségek és követelmények között nem is nagyon lehetett előre megtervezni a cselekményt, a teleregény „önmagát írta”, méghozzá mindig az aktuális közéleti, magánéleti és reklámkövetelmények függvényében. A történet puszta vázként, már-már csak ürügyként szolgált egy saját rovatokkal rendelkező kétheti videómagazin számára, amelynek szereplői valójában szócsövek, és legtöbbjüknek az a közös tulajdonsága, hogy Mórickához hasonlóan mindenről egy „p” betűs szó jut az eszükbe, ami azonban ezúttal a tág értelemben vett Politika.
Elsősorban a hazai és napi politika, vagyis a híradó aktuális eseményei köré szerveződtek a szereplők gondolatai, de tudatosan foglalkozott a részterületekkel, egyes társadalmi csoportokkal is. A Szomszédok sajátos időkezelése egyébként is inkább a folyóiratjellegnek kedvezett, hiszem nem évadokra bontva, napi szinten adta elő egy rövidebb időszak szinte minden fontos történését (mint például a Barátok közt), hanem egész évben folyamatosan tájékoztatott egy párhuzamos „majdnemvalóság” eseményeiről, havonta két epizódban, csütörtök este. A szereplők így minden döntésüket éppen két héttel későbbre tolták, s gyakran olybá tűnt, mintha valamiféle hibernált állapotban várnák a második csütörtököket, hogy kiadhassák magukból az összegyűlt gondolatokat, legyen az magánéleti probléma, vagy sommás meglátás a világ helyzetéről – akár az újságírók, akik lapzártáig gyűjtik az anyagokat.
A magazinokhoz hasonlóan a teleregényben is szabályos rovatok működtek, erős volt a tájékoztató – gyakran leplezetlenül híradós – jelleg. Bármelyik karakter élhetett (és élt is!) a jogával, hogy megszólaljon a közélet kérdéseiben, párhuzamot vonjon saját helyzete és az államé között, de tulajdonképpen a mentőorvos, erdész, pedagógus etc. mind-mind a társadalomnak üzent, illetve hivatása aktuális problémáit csatornázta. A kisegítő nyugdíjas és a vállalkozó alul- és felülnézetből modellezte a közösséget, a taxis és az ex-intézetis nyomdász morálból és önérzetből tartott továbbképzést, a laza keramikus nagyi a hitelesség szimbólumaként lépett fel minden helyzetben de bármikor megjelenhetett egy ismert személyiség is, hogy lassan, tagolt mondatokban felhívja a figyelmet valamilyen közelgő, jeles eseményre…
Ügyek és vélemények
Mire 1999 végén leforgatták és bemutatták az utolsó epizódot, a nézők fejéből az első évek eseményei és visszás eredményű dramaturgiai kísérletei túlnyomórészt kitörlődtek. A lakótelepi élet és a jószomszédi viszony szépségeit szajkózó szereplők helyét frusztrált, ismétlésekbe és önellentmondásokba bonyolódó nyárspolgárok vették át, akik maradi nézeteiket a kisember bölcsességének álcázva adták elő. A rendszerváltás idején a változatosság zavaró, a szólásszabadság irritáló volt, bizonyos alapigazságok azonban alig változtak: sehogysem jó itt semmi, a magyar megoldás tipikusan rossz, a gazdagok felületesek és sznobok, a hivatal rosszul működik és a hivatalnokok packáznak az emberrel, tisztességesen egyszerűen lehetetlen megélni, a szegénység erkölcsi tartást ad, a vállalkozás gyanús dolog. És persze rögzült a Szomszédok sajátos nyelvezete és értékrendje is, például „lovagok” és „háverek” kerülgetik a gyakran furcsa párokba szerveződő szereplőket, akik legszívesebben füstös kiskocsmában pörköltöznének, és minden további nélkül tesznek afféle kijelentéseket, hogy „olyan vagy, mint a kormány”.
A kormány pedig rendszeresen cserélődött a Szomszédok regnálása alatt, s vele a lakótelep lakásaiban, utcáin elemzésre váró helyzet is. A kultúra és a mindenkori szociális állapotok (azaz a Gazdagrétet valami miatt folyamatosan belengő mélyszegénység) mellett a karakterek rendszeresen megtárgyalták a napi politikát is, bár az egyértelmű állásfoglalástól többnyire tartózkodtak. Egy szolid MDF-plakát a rendszerváltás hevében égő tanáriban még kevés a nyílt propaganda vádjához, a népszavazások, választások azonban minden alkalommal megmozgatták a szereplők fantáziáját. Az alapelv persze: felelős állampolgárként dönteni, nyilatkozni kell, tehát irány a szavazófülke! Pártokhoz ekkor sem húznak a szomszédok, legfeljebb tendenciákat érezni némelyiküknél, és gyanús lehet egy-két pártpolitikában megmártózó színész hirtelen eltűnése is – a sorozat az első évek finoman kritikus, de „elvhű” alapállásáról lassan átváltott az „örök” értékeket szajkózó, óvatos egyensúlykeresésére. Vagyis a NATO-hoz inkább csatlakozzunk, mint sem, de a nagy ünnepek idején nem szabad a feszültséggel foglalkozni, csak az a fontos, hogy mind magyarok vagyunk, és belül üdvözöljük a jeles évfordulót.
Érdekes, hogy a reflektálás iránti folyamatos igény annyira erős volt a Szomszédokban, hogy az alkotók önmagukat sem kímélték, sőt, szinte örömmel (és ugyanolyan kritikával, vagy inkább öngúnnyal) vonták be a történetbe a médiát, tévét, tévéket, tévéseket, műsorokat és – túlzás nélkül posztmodern gesztusként – magát a sorozatot. Ebben az egy dologban végig következetes volt a széria: az első epizód ugyanúgy tudomást vesz önmaga létezéséről, mint az utolsó, akárcsak a jubileumokra, stábtagok civil életére kikacsintó számtalan egyéb epizód.
A teleregény elsősorban a hibáinak köszönhetően vált kultikus alkotássá, ezek teszik olyasféle bűnös élvezetté, mint amilyet Edward D. Wood, jr. filmjeinek megtekintése okoz. Másodsorban a nosztalgia miatt vonzó a Szomszédok, ahogy minden mondata és képe naplózza azt az eltűnt korszakot – sőt, azt a kéthetes periódust! –, amelyben készült. A 2001 fenséges monolitjával ellentétben Horváth Ádám teleregénye nem sugároz állandóságot és egységet. Inkább emlékeztet egy kupac megsárgult újságra, amelyet nem szívesen dobnánk ki, mert néha jól esik beléjük lapozni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1916 átlag: 5.51 |
|
|