Nagymenők és lúzerekAmerikai rémálomAz élet császáraiBaski Sándor
Hollywood „amerikai álom”
mozija erények maximumához köti a vágyálmok beteljesülését, az új trend szerint
viszont a féktelen hedonizmus és törtetés vezet a csúcsra.
Az amerikai álom ideája a filmekben már régóta
nem rózsaszínű. Az 1931-ben, James Truslow Adams által definiált tétel első
mozgóképes cáfolatára tíz évet kellett csak várni. Az Aranypolgár bemutatója óta eltelt évtizedekben az Álomgyár
kétségkívül hozzájárult a mítosz építéséhez, a fősodor peremén vagy azon kívül
készült produkciók azonban a hatvanas-hetvenes évektől kezdve rendre az álom
árnyoldalára koncentráltak. Nem csak azt mutatták be, hogy a kemény munka és az
eltökéltség nem mindig nyeri el méltó jutalmát, de A Keresztapához, a Sebhelyesarcúhoz vagy a Nagymenőkhöz hasonló bűnfilmek sikeresen
forgatták ki a fogalom eredeti jelentését, emlékeztetve rá, hogy a boldogulást
és az önkiteljesedést sokan a törvény keretein kívül képzelik el.
A 2013-as moziévben különösen
sokan próbálkoztak vágyaikat unortodox módon, vagyis mérsékelten legális
eszközökkel beteljesíteni. Igazán érdekessé ezeket a figurákat az teszi, hogy a
gengszterfilmek antihőseivel szemben számukra nem vezet születésüktől fogva
egyenes út a bűn világába. Nem kényszeríti őket senki a határok átlépésére, nem
belesodródnak a rosszba, hanem saját elhatározásukból hoznak egy tudatos
döntést. Aligha meglepő, hogy a Spring
Breakers és a Lopom a sztárom
tinilányai, a Pain & Gain
testépítői vagy éppen A Wall Street
farkasa és A nagy Gatsby
pénzemberei az új idők új (anti)hősei. Ma, a permanens gazdasági válság korában
a klasszikus amerikai álom tündérmeséjénél hitelesebbnek, életszagúbbnak tűnnek
azok a történetek, amelyekben az alulról jövők a kitörésre nem látnak más
opciót a törvények és a társadalmi normák felrúgásánál. Módszereik morális
szempontból természetesen elfogadhatatlanok, motivációik azonban többnyire
érthetőek és átélhetőek.
Gazember leszek
A korszellemet legjobban
mégsem egy mozifilm, hanem Vince Gilligan kultikus sorozata, a Breaking Bad ragadta meg a leginkább. A
széria, amely éppen a pénzügyi válság eszkalálódásának évében, 2008-ban indult,
egy középosztálybéli átlagpolgárt tett meg főszereplőnek. A kémiatanárként
dolgozó Walter White (Bryan Cranston) látszólag elérte a minimumot: van
munkája, családja és egy szerény kertes háza. Az 50. születésnapja után egy
nappal azonban operálhatatlan tüdőrákot diagnosztizálnak rajta. Csak egy módot
lát rá, hogy leendő özvegye és árvái anyagi biztonságáról gondoskodjon:
metamfetamint kezd főzni egy volt tanítványa segítségével. Önzetlensége,
céljainak nemessége kezdetben megkérdőjelezhetetlen, kizárólag a családja
kedvéért merészkedik le az alvilág mocskába, de amikor dúsgazdag ex-kollégái
kiutat ajánlanak a számára, nem él a lehetőséggel.
Fiatal tudósként egy
karnyújtásnyira volt tőle az amerikai álom, az általa alapított, később
milliárdokat érő gyógyszerészeti cégből azonban időnek előtte kiszállt. Most, két
évtizeddel később úgy érzi, hogy végre helyrebillentheti a múltat. „Mesterszakácsként”
megkapja azt a tiszteletet és elismerést, amire mindig is vágyott, de még ennél
is fontosabb a tudat, hogy van valami, amiben ő a legjobb. Ha már a tudomány
világában nem valósíthatta meg magát, legalább bűnözőzseniként fel akar jutni a
csúcsra. Társadalmi és kulturális háttere hiába különbözik a tipikus
mozigengszterekétől, vesztét ugyanaz okozza, mint intellektuálisan jóval
kevésbé pallérozott sorstársaiét: a hiúság, a mohóság és a hatalomvágy. Így
válik végül 5 évad alatt – Vince Gilligan eredeti elképzelésének megfelelően –
a szürke kisember Sebhelyesarcúvá. A különbség az igazi Tony Montana és közte
leginkább az, hogy a kémiatanárból lett drogbáró egészen az utolsó pillanatig
nem vallja be, se másoknak, se saját magának, hogy már nem (csak) a családjáért
teszi, amit tesz – élvezi a hatalom, a veszély és az adrenalin mámorát.
Mr. White bukása többek
közt annak köszönhető, hogy nem tud megszabadulni az eltorzult amerikai álom
kísértésétől. Senki nem hibáztatná, ha halálos betegként képtelen lenne
gondoskodni a családja jövőjéről, ő mégis úgy érzi, hogy eleget kell tennie a
társadalmi elvárásoknak – bármilyen áron. A „sötét oldalra” átállva ugyanez az
altruistának álcázott, mégis önző – mert a saját férfiegóját szolgáló –
impulzus az, amely arra készteti, hogy ne elégedjen meg annyival, amennyire
szüksége van. Ha már elindult a csúcs felé, akkor muszáj felérnie.
Michael Bay szatírájának
főhőseit ugyancsak a megfelelési vágy motiválja. A megtörtént eseten alapuló Pain & Gain főszereplője, Daniel
Lugo (Mark Wahlberg) rögtön az első másodpercekben közli a nézővel, hogy mélyen
hisz az amerikai álom érvényességében. Ez az idea szerinte arról szól, hogy
mindenki egyenlő esélyekkel születik, és aki hajlandó megtenni azt, amit kell,
az bármit megszerezhet. Az amerikai álom lényege az önfejlesztés. Személyes
hősei, Rocky, a Sebhelyesarcú és A
Keresztapa szereplői is így, önerőből valósították meg magukat, és Amerika
is ettől vált olyan nagyszerű nemzetté. Polgárainak ennél fogva nem csak
lehetőség az önmegvalósítás, hanem egyenesen hazafias kötelesség.
Daniel, aki személyi
edzőként dolgozik egy floridai fitness klubban, meg is tesz mindent, hogy előre
jusson, de mindhiába. A gazdagok világával nap, mint nap szembesülve egyre frusztráltabbá
válik, mígnem egy motivációs tréner előadásától fellelkesülve cselekvésre
szánja el magát. Két testépítő kolléga asszisztenciájával elrabolja az egyik,
vagyonával hencegő arrogáns klubtagot, és kínzással ráveszi minden ingósága és
ingatlana átruházására. Beköltözik áldozata kertes házába, polgárőrséget
szervez, edzéseket tart a szomszédok gyerekeinek, hétvégenként pedig boldogan
nyírja a füvet, vagyis igyekszik beilleszkedni a közösségbe. A lebukást
követően, miután halálra ítélik kettős gyilkosságért, a nézőnek címezett
narrációban úgy összegzi az életét, hogy tulajdonképpen nem akart semmi mást,
csak egy kicsivel többet, mint amit megszokott. Ha csak egy rövid időre is, de
úgy akart élni, mint a körülötte lévők, hogy végre olyannak lássák, amilyennek
ő látja saját magát.
„Nézzétek a cuccaimat!”
Vele ellentétben Alien
(James Franco), a Spring Breakers
raszta gengsztere nem áltatja saját magát, nyíltan bevallja, hogy amíg más
gyerekek orvosok vagy elnökök akarnak lenni, ő már kezdettől a rosszra tört. Fehér
srácként nőtt fel fekete környéken, a nulláról indult és mára elért mindent, amire
valaha vágyott. Helyi kiskirállyá lett, főállásban drogot árul, hobbiként
rapkarrierjét építi, miközben házában halomban állnak a pénzkötegek és a
fegyverek. Harmony Korine groteszk szatírájának kulcsjelenete az a montázs,
amelyben Alien a lakásába invitált főiskolás lányoknak „Nézzétek a cuccaimat!”-felkiáltással
elbüszkélkedik a dizájner pólóival, a színes alsógatya gyűjteményével, a Sebhelyesarcú relikviáival és a
gépfegyvereivel. Számára – ahogy szó szerint ki is mondja – ez jelenti az
amerikai álmot.
Korine filmje nem
véletlenül olyan, mint egy egészestés szürreális videóklip. Alien azokat a
vágyálmokat teljesíti be, amelyeket a pénz-nők-drogok szentháromságát dicsőítő
klipkultúra is hirdet. Olyan átéléssel imitálja hőseit, hogy végül maga is
elhiszi, hogy egy súlycsoportban van a legnagyobbakkal – ennek köszönheti végül
a vesztét is. James Franco alakítása már-már paródiába illő, figuráján mégsem
lehet önfeledten nevetni, Korine ugyanis meggyőzően érzékelteti, hogy nem Alien
az egyetlen, aki a wannabe-gengszterek kétdimenziós macsó-álmait kergeti,
körülötte mindenki – bőrszíntől függetlenül – ennek a virtuális világnak a
bűvöletében él.
A Spring Breakers tinilányai is egy hasonló neon-hallucináció
foglyai. A tavaszi szünet idejére ki akarnak törni szürke, unalmas és – a szó
átvitt és konkrét értelmében vett – szegényes életükből, vágyálmaikat azonban
ők is a féktelen hedonizmust hirdető videóklipek és valóságshow-k kliséiből
szövik. Az az eshetőség, hogy esetleg kimaradnak az össznépi extázisból, olyan
kétségbeejtőnek tűnik, hogy egyéb pénzszerzési ötlet híján képesek fegyvert
fogni és kirabolni egy éttermet. A bűn világát eddig a pillanatig csak az
általuk is szívesen hallgatott rapperek szövegeiből ismerik, de éppen ennek a
kollektív tudásnak köszönhetően képesek álmaikat a gengsztervalóságot élesben
is megtapasztaló Aliennel közös nevezőre hozni. A négyből ketten végül hazautaznak,
ők, Daniel Lugo és Alien hitvallása szerint, ezzel méltatlanná válnak az
amerikai álomra, a másik két lány viszont, mesterükön is túltéve, hajlandó
elmenni a végsőkig.
Ha választhatnának, a Spring Breakers főszereplői valószínűleg
szívesen cserélnének a Lopom a sztárom
tinédzsereivel. Sofia Coppola megtörtént eseményeket feldolgozó filmjének
szereplői Los Angeles szomszédságában élnek. Tehetős szüleiknek hála nem
gyötrik őket anyagi gondok, de hiába buliznak éjjelente olyan menő klubokban,
amelyekről a Spring Breakers lányai
csak álmodhatnak, még magasabbra vágynak. Ők nem a gengszterromantikát
kultiválják, mint a Floridában kalandozó kortársaik, hanem a celebkultuszt
ápolják hasonló lelkesedéssel. Hollywood szó szerint karnyújtásnyira van tőlük,
de ettől csak még vonzóbbnak és elérhetetlenebbnek tűnik a sztárok világa. Amikor
rájönnek, hogy a hírességek luxusvilláiba különösebb nehézségek nélkül be lehet
surranni, a legkevésbé sem a pénz miatt vállalják a kockázatot. Azzal, hogy
megdézsmálják a sztárok ruhatárát és ékszereit, illetve behatolnak személyes
életterükbe, egy kicsit maguk is részesülhetnek a celeblét varázsából. Lefotózzák
magukat a zsákmányaikkal, és felteszik a képeket a Facebookra – ismerőseik csodálatának,
irigységének kiváltása számukra bőven megéri a lebukás kockázatát, pláne, hogy
közben, saját köreikben – a közösségi oldal falain – maguk is sztárokká
válhatnak. A képek alá akár Alien jelmondatát („Look at my shit!”) is
kiírhatnák, mert bár az ezerdolláros Louboutin cipő és az aranyozott töltény
közt látszólag nem sok hasonlóság van, mindkettő a megvalósult álmokat
jelképező státuszszimbólum, és egyik sem ér semmit, ha nincs, aki megcsodálja.
Bűnös élvezetek
Oliver Stone lepődött
meg rajta a legjobban, amikor kiderült, hogy Gordon Gekko, a Tőzsdecápák hüllőagyú ragadozója a
brókerek körében valóságos ikonná vált – sokan miatta választották a pénzügyi
pályát. A Sebhelyesarcú DVD-je hasonlóképpen
elengedhetetlen tartozéka minden, magára valamit is adó gengszterrapper
kollekciójának, a maffiafilmeknek pedig köztudomásúlag maguk az érintettek is
rajongói. Alkotóik ezeket a karaktereket aligha szánják példaképül – általában
meg is bűnhődnek, lásd Tony Montana esetét –, egy-egy szűk, speciális nézői réteg
azonban, az író-rendezők akarata ellenére, képes azonosulni velük.
Az új idők új
antihőseinek nyílt dicsőítésétől a tárgyalt filmek készítői is eltekintenek, de
ha a szereplők életmódja és az általuk hajszolt vágyképek bizonyos fénytörésből
mégis kívánatosnak tetszenek, akkor az nem a véletlen műve. A Pain & Gain testépítőivel ugyan nehéz,
ha nem éppen lehetetlen szimpatizálni, mert személyükben – a filmbéli
magánnyomozó szavaival élve – „ostoba barmokat” tisztelhetünk, de a képlet itt
sem mentes az ellentmondásoktól. Michael Bay pontosan annak a macsó Amerikának
állít görbe tükröt, amelyet korábbi, nagyszabású látványfilmjeivel saját maga
is erősen fetisizált, és ezúttal is hasonló élvezettel legelteti kameráját az
esztétikus testeken. Meglepő lenne-e ezek után, ha kiderülne, hogy a Transformers mozik rajongói közül jó
páran rá sem ébrednek, hogy nem szimpla akcióvígjátékot, hanem szatírát látnak?
A celebkultusz
bűvkörében élő tinédzserközönségről is nehéz elképzelni, hogy a visszafogott,
már-már dokumentarista stílusú Lopom a
sztáromat nézve mély megvetéssel viseltetnének a sztárvilág által
megszédített szereplők iránt. Sofia Coppola csak nagyon visszafogottan
használja a szatíra eszközeit, nem ítélkezik a banda felett, és a bűnhődésükről
sem számol be, filmje így elviekben a kultusz ápolására is alkalmas lehetne,
pláne, hogy a luxusvillákban zsákmányolt ékszereket és méregdrága ruhákat a
vágy titokzatos tárgyaiként láttatja.
A másik „leányálom-film”,
a Spring Breakers rögtön egy
lehengerlő bulijelenettel nyit: a napfényben úszó strandon Skrillex dubstep
zenéjére hibátlan testű fiatalok, lassított felvételen, önfeledten táncolnak.
Ha Harmony Korine nem mutatna meg néhány pucér mellet is premier plánban, akkor
akár zenetévé-kompatibilis is lehetne a rövid klip. A rendező épp olyan
stílusos és trendi módon rögzíti a féktelen őrület pillanatait, mint az elmúlt
évek leghírhedtebb bulimozija, a Project
X. Utóbbival ellentétben azonban a Spring
Breakers reflektál is erre az életérzésre, méghozzá azzal, hogy az
álomszerű jeleneteket észrevétlenül fordítja át neonfényes rémálommá. Korine, rendkívül
ravasz módon, a fiatal közönség által kultivált klipesztétika eszközeit – és
kedvelt sztárszínészeit – használja fel arra, hogy dekonstruálja kollektív
vágyképeiket.
Baz Luhrman hasonló
céllal farag szélesvásznú, 3D-s látványosságot A nagy Gatsby klasszikus történetéből. A címszereplő fényűző
életmódját gátlások nélkül glorifikálja, de mint később kiderül, az anyagi
javak mit sem számítanak Gatsby számára, ő csak eljátssza azt a szerepet, amit
a társadalom elvár tőle, hogy visszaszerezhesse élete szerelmét. Neki tehát,
vérbeli romantikus figuraként, legalább van egy méltányolandó célja, ami a
szintúgy Leonardo DiCaprio által alakított Jordan Belfortról már nem mondható
el. A szociopata bróker számára a kokain, a kurvák, a magánhelikopter vagy a luxusjacht
nem eszköz, hanem végcél, ami legitimál minden aljas húzást. A Wall Street farkasa ezért nyit,
magától értetődő módon, a címszereplő saját „Look at my shit”-montázsával,
amelyben Belfort pökhendi büszkeséggel leltározza a megvalósult amerikai álmot
jelképező státusztárgyakat.
Martin Scorsese többször
forgatott már a tehetségüket a törvény keretein kívül kamatoztató self-made
manekről, de sem Henry Hill (Nagymenők),
sem Ace Rothstein (Casino) világa nem
tűnt különösebben vonzónak. Noha mindkét film narrátorrá emelte a szereplőket, azok
higgadtan és tárgyilagosan kommentálták az eseményeket, az erőszakkitöréseket a
Scorsese által választott szenvtelen nézőpont pedig csak még taszítóbbá tette.
A Wall Street farkasa más
tónust és szemszöget használ. A történet működhetne akár az amerikai pénzügyi
rendszer metszően éles kritikájaként is, az igazi Belfort azonban soha nem volt
reprezentáns tényező a Wall Streeten; mindig is kívülállónak számított. Ahogy
az egy biopic-től minimálisan elvárható, Scorsese megmutatja, hogyan vált a
címszereplő zöldfülű brókerből agyafúrt szélhámossá, de kisemmizett
áldozatainak sorsáról – ellentétben a hasonló machinációkat körbejáró Brókerarcokkal – nem számol be.
Helyette rendkívül szórakoztató bacchanáliáknak lehetünk tanúi, abszurdabbnál
abszurdabb szituációk követik egymást, a szereplők pedig úgy, és annyit drogoznak,
hogy a moziból távozva maga a néző is kedvet kap hozzá, hogy betoljon egy
csíkot.
Jordan Belfort és társai
valójában nem Gordon Gekkóval, hanem a Félelem
és reszketés Las Vegasban politoxikomán főszereplőivel állnak közeli
rokonságban. Arra törekednek mind, hogy sportot űzzenek a mértéktelenségből,
nincs az az extázis, amit ne próbálnának meg, akár önpusztító módon is, de
túlszárnyalni – többet, jobbat, töményebbet akarnak mindenből. Az a néző, akit
már a Másnaposok óvatos
polgárpukkasztásaival is le lehetett nyűgözni, nem tudja nem irigyelni
Belfortot, amiért az – a morális konvenciók zárójelbe tételére felhatalmazott
öntörvényű művészzsenikhez hasonlóan – mert szenvedélyesen, önfeledten és
őrülten élni.
Amikor Scorsese az
utolsó snittben a kamerát az immár motivációs guruként dolgozó Belfort
közönségére irányítja, nem csak azoknak állít tükröt, akik a bukott brókerre a
múltja ellenére is – vagy éppen azért – a self made man ideájának
megtestesítőjeként gondolnak, de nekünk, nézőknek is. Mi vagyunk azok, akik
készségesen várjuk, sőt elvárjuk, hogy eladjanak nekünk valamit – érzéseket,
vágyakat, illúziókat vagy épp az amerikai álom ígéretét –, és ha tetszetősen
csomagolják be, akkor elfogyasztunk bármit. Még akár arra is kaphatóak vagyunk,
hogy egy gátlástalan szélhámossal azonosuljunk.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 518 átlag: 5.63 |
 |
|