KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/január
KRÓNIKA
• (X) : Diák Rövidfilm Fesztivál
• (X) : Metropolis pályázat
• (X) : Hartley-Merrill nemzetközi forgatókönyv-író pályázat

• Varga Anna: A Paradicsom kapui India – Bollywood
• N. N.: Indiai melodrámák
• Király Jenő: Dévi, a Földanya Az indiai melodráma asszonyai
• Beregi Tamás: Gőzdaliák és turbinakriplik Az ipari forradalom mozija
• Poszler György: Tudomány és regénycsoda Verne és a kalandregény
• Varró Attila: A fehér ember bölcsője Tarzan, a civilizátor
• Szilágyi Ákos: A toll démona Eizenstein erotikus rajzai
• Pápai Zsolt: Aranypolgár, Budapestről Fejős Pál portréjához
• N. N.: Fejős Pál filmjei a Duna Televízióban
TELEVÍZÓ
• Ozoli Gábor: Tiétek a világ A francia zavargások és a média
• Reményi József Tamás: A Nagy Óvoda A Nagy Könyv
• N. N.: A Nagy Könyv
FESZTIVÁL
• Palotai János: Mozgóképzőművészet Velencei Biennálé
• Karátson Gábor: A legfőbb jóság Kínai filmhét
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Gengszterek és filantrópok Manderlay
• Báron György: Csoda a plázában Az igazi Mikulás
• Bori Erzsébet: Bumfordiak Szőke kóla
• Csillag Márton: Ajándék ez a mag Csak szex és más semmi
• Barotányi Zoltán: A pénz szaga Kulcsár & Haverok
LÁTTUK MÉG
• Kubla Károly: Harry Potter és a tűz serlege
• Kolozsi László: Az igazság fogságában
• Wostry Ferenc: Hideg csontok
• Békés Pál: Szent Lajos király hídja
• Csillag Márton: Bőrnyakúak
• Kárpáti György: A köd
• Parádi Orsolya: Mianyánk kivan
• Földes András: A bomba átmérője
• Köves Gábor: Durr, durr és csók
• Dercsényi Dávid: Kisiklottak

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Superfly

Kovács Patrik

Superfly – amerikai, 2018. Rendezte: Director X. Szereplők: Trevor Jackson, Jason Mitchell, Michael Kenneth Williams. Forgalmazó: Bontonfilm. 116 perc.

 

Kliprendezőként Director X. már számos kreditet szerzett, ám most a nagyjátékfilmes porondon is megvetette a lábát: első mozija, a Superfly egy 1972-es, azonos című blaxploitation modern újragondolása. Veretes gengszterhistóriát láthatunk, melynek főhőse, a nagymenő drogdíler (Trevor Jackson) eltökéli, hogy kényszernyugdíjazza magát, előtte azonban – jövőjét bebiztosítandó – elvállal néhány rizikós üzletet, csakhogy ezzel számos riválisa haragját kivívja. A Superfly a megtérés küszöbén álló, önmérsékletre képes gengszter ethoszát dicsőíti, az ezt szolgáló narratív- és stíluseszközei azonban kétes értékűek. A sebhelyesarcú, a Carlito útja, a Betépve és az Amerikai gengszter motívumaival zsonglőrködő történet már rég lerágott csont, a forgatókönyvet jegyző Alex Tse ráadásul néhány, a deus ex machina határát súroló – épp ezért meglehetősen hiteltelen – fordulat révén még happy end-del is „megkoronázza” e sekélyes tanmesét. Tse a párbeszédekkel is bakot lő: a dílersors fonákságáról számot adó dialógusok nem is Coelho, hanem szinte már a trash kilencvenes évekbeli pápája, Donald G. Jackson ízlésficamát juttatják eszünkbe.

Igazán kár, hogy Director X. nem szánt elég időt az alapanyag precíz megmunkálására, már csak azért is, mert a képi világ elsőrangú, némely jelenet pedig – nem meglepő módon – a játékfilmes klipesztétika csúcsra járatása, ám a rendező szerencsére sikeresen tartja féken szélsőséges stíluskésztetéseit: az egyébként pazarul megkomponált akciójelenetekkel is furfangosan takarékoskodik. Aki tehát zilált formanyelvű, stílusvezérelt mozit vár, kellemesen fog csalódni. A Superfly problémái azonban így is számosak: nemcsak műfaján belül súlytalan, de a feketék szubkultúrájának árnyalt bemutatását célzó jelenkori trendnek (a Fruitvale megállótól a Csuklyásokig) sem lesz éllovasa.

Extrák: Director X. kedvenc jelenetei, werkfilmek, egy videóklip (No Shame).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13989