KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/március
• Zoltai Dénes: A bartóki ihletés Motívumok, témák, modell
• Gombár József: A magyar filmforgalmazás egy évtizede és távlatai
• Létay Vera: Nem minden remekmű elsőfilm Ballagás
• Lázár István: Éljen a budapesti Yard A svéd, akinek nyoma veszett
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (2.)

• Elbert János: Pókláb erdő lovasai A véres trón
• Takács Ferenc: Érosz és Sátán Canterbury mesék
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
• Boros István: A rózsaszínű Párduc esete
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Hámori András: Amerikai századforduló Londoni beszélgetés Miloš Formannal
LÁTTUK MÉG
• Ambrus Katalin: Tigriscsapáson
• Grawátsch Péter: Tévúton
• Kemény György: Münchhausen báró csodálatos kalandjai
• Kovács András Bálint: Ess, eső, ess!
• Schéry András: A macska rejtélyes halála
• Bende Monika: Rally
• Róna-Tas Ákos: Menedékhely
• Csala Károly: Minden rendben
• Loránd Gábor: Trófea
TELEVÍZÓ
• Fekete Sándor: A Szabadság tér Petőfije
• Veress József: Köszönöm, rosszul vagyunk Védtelen utazók
• Pánczél György: Színész-vallomások Tíz dráma –hatvan percben
• Simor András: Kordokumentum
• Nógrádi Gábor: Képmagnósok, figyelem!
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Az Ambersonok tündöklése
• Karcsai Kulcsár István: Van, aki forrón szereti
KÖNYV
• Nemeskürty István: Tóbiás Áron: Korda Sándor
• Gellért Gyöngyi: A film Fekete-Afrikában
POSTA
• Gummer Jenő: Januári szám Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Képtávíró

N. N.

 

Roger Vadim (1928–2000). 1956 forró novemberében „Isten megteremtette a nőt”, Roger Vadim pedig Brigitte Bardot személyében az új szépség- és erotikaeszményt. Utánuk az özönvíz: zúdulhatott a testet-lelket frissítő új hullám. Filmtörténeti érdemnek ennyi elég is, ráadásként még két Vadim-film marad meg emlékezetünkben, a Veszedeimes viszonyok, Laclos pengeéles szerelmi levélregényének modernizálása Jeanne Moreau-val és Gérard Philipe-pel, valamint Schnitzler cinikus és frivol bécsi körtáncának párizsi átirata, a Körbe-körbe.

 

*

 

Meghalt Claude Autant-Lara (1903–2000). Pályáját avantgárde rövidfilmesként és díszletfestőként kezdte a húszas években, a belle époque fanyar szerelmi krónikásaként folytatta a megszállás idején, majd biztos érzékű irodalmi adaptátorként (A test ördöge, Vörös és fekete) ért a csúcsra. Hiába küzdött is, miként a fiatal filmesek, az álszentek összeesküvése ellen, nem találta meg hozzá a hangot, életművét hamarosan elsodorta a francia film új hulláma.

 

*

 

A fiúk nemzedéke is elvesztette egyik lemblematikus alakját. Pierre Clémenti (1942–1999) nálunk jobbára csak a Vörös plakát főszerepe révén ismert, de egyike volt a azoknak, akik az új hullám ’68 utáni filmes utóvédharcait vezették. Arisztokratizmus és forradalmi hevület egyszerre sugárzott belőle, „underground Alain Delonként” emlegették. Gyakran forgatott olasz filmesekkel: Bertoluccival (A partner, A megalkuvó), Liliana Cavanival (Kannibálok), Pasolinivel (A disznóól).

 

*

 

Orson Welles hamarosan filmhősként tér vissza a mozikba. A Fade to black története szerint Welles egy római forgatáson sötét bűnügybe keveredik. A legendás rendezőt Kenneth Branagh játssza.

 

*

 

Öt évvel balsikerű Uri Geller-filmje után Ken Russell újra nagyjátékfilmet tervez. Az Usher-ház pusztulása címet viselő project Edgar Allen Poe több novelláját ötvözné egy gótikus horror-musical formájában. Roddy Usher szerepét az idén 74 esztendős brit rendező régi kedvencére, Roger Daltreyra osztotta, a másik főszerepet pedig személyesen kívánja eljátszani.

 

*

 

A Coen fivérek legújabb filmje, a tavaly nyáron forgatott Oh Brother, Where are Thou (Testvérem, merre vagy?) Homérosz Odüsszeiáját dolgozza fel a 30-as évek déli környezetébe helyezve. A szokásos színészgárdát (John Torturro, John Goodman, Holly Hunter) George Clooney egészíti ki, a kész film bemutatóját a stúdió – a lehetséges Oscar-díjak reményében – 2000 őszére tolta.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/04 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2883