KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A tolvaj

Pápai Zsolt

Le Voleur/The Thief of Paris – francia–olasz, 1967. Rendezte: Louis Malle. Szereplők: Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold, Marie Dubois. Forgalmazó: Fantasy Film. 117 perc.

 

Az ezerarcú Louis Malle a francia újhullám talán egyetlen rejtőzködő szerzője volt, akinél soha nem lehetett tudni, éppen milyen típusú, tónusú vagy műfajú filmen dolgozik: a noir tapintású bűnfilmtől (Felvonó a vérpadra) a szatíráig (Zazie a metrón), a kosztümös mozitól (Viva Maria!) a társadalomtudatos drámáig (Magánélet) terjedt a skála. Malle már indulásától virgonc szellemű, később örökösen új utakat kereső rendező volt, ezért kapott hideget, meleget egyaránt. A csak kevesek által üdvözölt, sok elemző és kritikus részéről viszont elmarasztalt vagy egyszerűen nemlétezőnek tekintett A tolvaj több szempontból is különleges – hogy ne mondjam: ellentmondásos – film: halad a korral, de hátrafelé pislog.

Egy ízig-vérig modern témát klasszicizáló stílusban tálal. A XIX. század derekán Franciaországban, Belgiumban és Angliában játszódó történet középpontjában egy érzelmileg és anyagilag kifosztott, ekképpen hosszú távon traumatizált fiatalember áll. George Randal nagy pénz és nagy szerelem várományosa: szülei halála után bácsikája őrködik mesés öröksége felett, unokahúga pedig várja a felnőttkort, hogy végre hozzámehessen. Amikor Randal hazatér a katonaságból, hogy átvegye fele királyságát és elvegye unokahúgát, két hír sokkolja: pénzét elsikasztotta, szerelmét pedig eljegyeztette a bácsikája. Randal úgy oldja meg a problémát, hogy ellopja unokahúga jövedőbelijétől a családi ékszereket, ezzel egyetlen vagyonától fosztva meg riválisát. Hősünk akciója sikeres, a házasság terve ugyanis dugába dől, ő maga pedig gazdag lesz. Mégsem lel lelki békére, és ettől kezdve országok között ingázó tolvajként dolgozik.

A filmben – akárcsak Malle életművében, illetve a modernista rendezőknél gyakran – igen hangsúlyos a kóborlásmotívum. A művészalteregóként is értelmezhető hős folytonos utazása és szakadatlan kutakodása magányának egyszerre oka és okozata, és ezt a magányt a pazar üzleti sikerek sem képesek feloldani, sőt még az sem, hogy gyermekkori szerelmével ismét egymásra találnak. Randall valójában nem a burzsoákat, hanem magát lopja meg. A férfi saját maga áldozata, hiszen – mint a film utolsó mondata nyomatékosítja – képtelen megszabadulni fiatalkori élményeinek emlékétől. Louis Malle mozijának érdekessége, hogy ennek a zűrös lelkivilágnak a feltérképezését többé-kevésbé hagyományos eszközökkel kísérli meg. A tolvaj modern darab, amennyiben erősen szubjektív, ugyanakkor az elbeszélőmódja klasszicizáló. Malle úgy teremt lélektani realizmust, hogy közben a klasszikus elbeszélőtechnikákat alkalmazza – ha a film szerkezetét tekintjük, akkor csak a fokozott epizódszerűség tükröz némi modern hatást.

Emellett a film társadalomtudatossága sugall ilyesmit: a kapitalistákkal szembeni kirohanások, a forradalom gyakori felemlegetése (valamint a tolvajtársadalom tagjainak lefestése rokonszenves anarchistákként és művészekként) mintha 1968 tavaszát jeleznék előre. Malle munkájának klasszicizáló tendenciái a modernizmus híveit, a modern jellege pedig a sűrűbb szövésű és sodróbb cselekményű filmekre éhes közönséget tántorították el. A tolvaj ezért lett elfelejtett film, a köztudatból kihullott klasszikus.

Extrák: Előzetesek mellett néhány apró hanghibával, továbbá a 98. és 108. perc között a látvány folyamatosságát megtörő folyamatos képhibával kedveskedik a vásárlónak a forgalmazó. Több lemezen is leellenőriztem: ezek bizony szériahibák.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9642