|
|
Láttuk mégA halál keresztútjánFáber András
A film története – legalábbis amerikai szemmel nézve úgy hathat – a történelmi múltban, vagyis 1929-ben játszódik. Ez nemcsak a mostanság oly divatos retro-atmoszféra megértése szempontjából fontos adalék: tudvalévő, hogy a választott időpont, melyben Joel Coen rendező és „tettestársai” a cselekményt játszatják, a prohibició végnapjaira, illetőleg a nagy gazdasági válság előestéjére esik: ez egyszersmind a klasszikus amerikai gengsztertörténetek fénykora, amelyet jeles rendezők (Coppola, Scorsese, De Palma) ma is szívesen elevenítenek föl.
Ebben a korban és ebben a közegben hordozza meg blazírt képét és makulátlan kalapját a kitűnő Albert Finney, aki italo-amerikai és judeo-amerikai gengszterek rivalizálásából azáltal igyekszik jellegzetes, poszt-cowboy magányos hősként élve kikerülni, hogy mindig egy lépéssel tovább gondolkodik környezeténél. Az olasz gengvezér illően érzelmes és családszerető minden kegyetlensége mellett, a zsidó haver (érdekes újítás a gengszterfilmek tipológiájában) kellően cinikus és siránkozó, hősünk pedig példamutatóan nemeslelkű, bár ezt a durva közegben titkolnia kell.
Egy nagy hagyományú műfaj viszonylag igényes késői darabja a film, csaknem élő karakterekkel és elég fordulatos cselekménnyel a leselkedő halál árnyékában.
Leo kalapja pedig olyasmi, mint Humphrey Bogart ballonkabátja – kissé fáradtabb színben. S a mai világban már ez a szín is méltánylandó.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1270 átlag: 5.5 |
|
|
|
|