KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/február
• Simándi Júlia: A misszionáriusok nem a piacon vannak Üzletmozi
• Sneé Péter: Magyar bujálkodás
• Kenessei András: Misszionáriusok a piacon Művészmozi
• Zsugán István: Még forr a must Beszélgetés Sára Sándorral
TÖMEGFILM
• Király Jenő: A bűn prófétái Gengsztermítoszok
• N. N.: Gengszterfilmek
• Hirsch Tibor: Amerikai rabló-pandúr Új idők gazemberei

• Zalán Vince: Képek által homályosan Alice a városokban
• Forgách András: Rókalyuk Privát háború
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: Caligari előtt Pordenone
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Bizonytalanságban
• Székely Gabriella: Ga, ga avagy dicsőség a hősöknek
• Hegyi Gyula: Egyenesen át
• Hegyi Gyula: Bal lábam
• Ardai Zoltán: Miss Daisy sofőrje
• Tamás Amaryllis: Játékos végzet
• Tamás Amaryllis: Palimadár
TELEVÍZÓ
• György Péter: A metaforák vége Századvég és televízió
MÉDIA
• Nádasdy Ádám: A hölgy megtette kötelességét Thatcher és a BBC

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Egyenesen át

Hegyi Gyula

 

A klinikai halál állapotát az orvosi műszerek egyenes vonallal jelzik, bár az életbe később visszatértek vallomásai szerint ők maguk egyáltalán nem az eseménytelenség állapotát élték meg. (Vagy halták meg.) Az élet utáni élet kérdése az emberi civilizáció egyik alapkérdése, akár művészek, akár filozófusok és teológusok, akár orvosok számára. A film orvostanhallgató hősei előbb kíváncsiságtól, majd szenvedélytől vezérelve hatolnak be az ismeretlenség birodalmába: valamelyikük éjszakáról éjszakára meghal egy kicsit, és a klinikai halál állapotából társai segítségével a titok tudójaként tér vissza az életbe. A titkos éjszakai „utazások” tárgyi környezete is mindenben a titokzatosságot, a rejtélyt, az élet és halál csuszamlós mezsgyéjét idézi: fülledt és misztikus közeg, melyben a lélek ide-oda csapong a lét és egy másféle lét között. A klinikai halál élményeit a történet meglehetősen lapos moralitásként tálalja: aki gyermekkorában megbántott valakit, annak bűnhődnie kell szívtelenségéért. Ha azonban bocsánatot kér egykori áldozatától (vagy annak szellemétől), akkor feloldozást nyer, és ha vizsgái is sikerülnek, jó orvos válhat belőle. Érdekesebb ennél a mindennapos „kis halál” hatása a fiatal medikusok nappali életére. A halállal való játék végzetes szenvedéllyé válik számukra: szerelemnél, italnál, kábítószernél hatásosabban bűvöli meg fantáziájukat. Napközben idegenként szédelegnek saját világukban, életük értelmévé az éjszakai kaland, az „utazás” válik. Ha semmi más nem, ez bizonyosan hiteles a filmben. Bármi szenvedéllyé válhat, amit egyszer a hétköznapi élet színesítésére találunk ki, és később mohó fenevadként magát az életünket falja fel. A normális életbe való gondtalan visszatérés happy endje viszont csak hollywoodi filmekben lehetséges.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/02 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4050