KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/augusztus
ALMODÓVAR
• Csantavéri Júlia: Madrid transzban Pedro Almodóvar labirintusa
• Csantavéri Júlia: Madrid transzban Pedro Almodóvar labirintusa
ROLAND BARTHES ÉS A MOZI
• Darida Veronika: A film filozófiája Roland Barthes moziba megy
• Barthes Roland: Garbo arca
BARBÁR IDŐK
• Nemes Z. Márió: Az elveszett múltak Conan, a barbár
• Greff András: Lady Macbeth a sárkányok ellen Trónok harca
• Beregi Tamás: Tetemrehívás A Trónok harca és a fantasy
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: Elveszett filmek Prológus Dobai Péter forgatókönyvéhez
• Dobai Péter: Magyar kereszt
• Kovács Ágnes: Örömlányok – festményen Színdramaturgia: Egy erkölcsös éjszaka
• Teszár Dávid: Sorsok és értékek Beszélgetés Miklós Ádámmal
• Győri-Drahos Martin: Kezdő menet Gettó Balboa
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Áldott átkozottak Sam Raimi démonai és szuperhősei
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Fekete Tamás: Pók-stratégia Stan Lee és a Pókember
NEOWESTERN
• Szabó Ádám: Csak gyilkosok S. Craig Zahler westernjei
• Nevelős Zoltán: Tíz év múlva Deadwood – A film
FESZTIVÁL
• Csiger Ádám: Kínai optimizmus Sanghaj
• Beretvás Gábor: A rendszer gyenge pontjai Kolozsvár – TIFF
KRITIKA
• Kránicz Bence: A jótevő Volt egyszer egy... Hollywood
• Huber Zoltán: Vesszőből font emberek Fehér éjszakák
• Vincze Teréz: Határ a csillagos ég Senki többet
• Pethő Réka: Virginia Woolf arcai Vita és Virginia
MOZI
• Vajda Judit: Yesterday
• Kovács Kata: Kettős életek
• Fekete Tamás: Esküvő a topon
• Barkóczi Janka: Újrakezdők
• Baski Sándor: 25 km/h - Féktelen száguldás
• Benke Attila: Übergáz
• Alföldi Nóra: Nicky Larson: Ölni vagy kölni
• Kránicz Bence: Anna
• Kovács Gellért: Annabelle 3.
• Rudolf Dániel: Gyerekjáték
• Varga Zoltán: Toy Story 4.
• Varró Attila: Oroszlánkirály
DVD
• Varga Zoltán: A magyar animáció gyöngyszemei 1-3.
• Benke Attila: A harmadik ember
• Kovács Patrik: Tortúra
• Pápai Zsolt: Hair
• Géczi Zoltán: Egy háború margójára
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Gábor Pál halálára

Töredék egy filmrendezőről

Kézdi-Kovács Zsolt

Ülök a teám és az írógépem mellett, és ismételgetem magamban, hogy muszáj megírnom ezt a cikket, mert meghaltál, elvégeztetett.

Az értékelést majd megírják mások, higgadtan elhelyezve Gábor Pál életművét a magyar filmművészetben. De hát temetni kell, és előtte felidézni az arcod.

 

 

Azt az 1956-i nyári találkozást már annyit idéztük! Ültünk a meleg júliusi estén a Mátyás-pince teraszán, frissen felvett főiskolások: Elek, Gábor, Gyöngyössy, Kardos, Kézdi-Kovács, Szabó és még néhányan. Szinte mindnyájan először beszéltünk egymással, de mintha régről ismertük volna egymást. Ezer jelentkezőből tízen. És akkor ott, a vasasztal mellett fogadalmat tettünk – igen, őszinte, romantikus fogadalom volt, az ember húszéves korában tesz ilyet –, hogy ebben a ronda, gyilkos, gyűlölködő, karrierista szakmában összetartunk, és nem bántjuk egymást. Húszévesen, mondom; de Gábor Pali akkor már elvégezte a bölcsészkart, sőt tanárkodott is egy évet. Gyöngyössyvel ők voltak az öregek. Nem tudom, ki mennyire gondolta komolyan ezt a fogadalmat, én mindenesetre nagyon, és azt hiszem, a többiek is. Ha a következő harminc évben voltak is köztünk perek és haragok, annak az estének a szövetsége mindennél erősebb maradt.

Késő este váltunk el egymástól. A villamoson, amely Zugló felé vitt, hárman maradtunk: Elek Judit, Gábor Pali, meg én. Ahogy Jutka – asszonyos kontyával – leszállt, Pali tett még néhány megjegyzést rá, aztán arról beszéltünk, milyen nehéz lesz kivárni a szeptembert, amikor végre elkezdődik. Talán az az este volt maga a boldogság.

Aztán valóban elkezdődött, először a főiskola, majd az a lázas ősz, szinte naponta együtt voltunk, a Vas utcában, az utcán, a bölcsészkaron. Aztán egy hónap csend: a Törökőr utcai albérleti szobája üres lett, míg egy délután újra meg nem találtam. Többedmagával fáradtan, bakancsosan ültek a díványon. Disszidálni indultak, de visszaküldték őket.

A Főiskolán higgadtsága, okossága, tanáros pedantériája jól ellensúlyozta a „fiatalok” tapasztalatlan hebrencsségét. Tanáros okításai később sokszor bosszantottak: akkor maradéktalanul elfogadtam őket. Maga volt a megbízhatóság, a szilárd, kicsit naiv erkölcsi mérce. Ha tárgyalni kellett, képviselni az „osztályt”, őt és Gyöngyössyt küldtük. Ha véleményt kellett mondani, mindig ő szólalt meg először. A Balázs Béla Stúdió megalakulásakor is természetes volt, hogy közülünk ő lett a vezetőség tagja. A Főiskolán tanáraink különben sem tanítottak túl sokra. Inkább mi egymástól tanultunk, azokban a reggeltől estig tartó, szünet nélküli beszélgetéseken, sétákon, vetítéseken. Filmeinkben egymásnak dolgoztunk, első 16-os játék-etűdömben ő volt az asszisztens. Az ő kalapos-etűdjében az egész osztály rohant a Rákóczi úton, terelgetve az ijedt embereket: „Kalaposok jobbra, kalap nélküliek balra!”

A Balázs Béla-keddeken tovább folytatódott a vég nélküli dialógus. Ki-ki beállt asszisztenskedni a „nagy” rendezők mellé, és várta a jó szerencsét. Pali aránylag hamar Máriássy Félix mellé csapódott, az a barátság Félix haláláig megmaradt. Máriássy visszafogott, realista stílusa jól illett Gábor Pál egyéniségéhez, későbbi filmjeikben sok a rokon vonás. És összekötötte őket Olaszország szeretete, meg a tanítás iránti vonzódás. Később Félix tanársegédje lett.

Pali az asszisztensséget is ambiciózusan csinálta. Profi akart lenni. Amikor Kósa első filmje, a Tízezer nap elkészült, ő volt a nála fiatalabb debütáns asszisztense.

A Balázs Bélában készült rövidfilmje, az Aranykor már az öregedés problémáját firtatja. Öregedés? Alig múlt harmincéves, és már öregnek érzi magát? – csodálkoztam. Az ő ideje sietett: talán ezt érezte.

Aztán a Nemeskürty-stúdióban elkészült az első játékfilmje, a Tiltott terület. És ehhez kapcsolódik egy fantasztikus utazás: nyitható tetejű Volkswagenjén végigutaztuk Erdélyt. Sebők Klárival hármasban lementünk Csíkba, Háromszékbe. Csíksomlyón megtalálta a rokonságot: egyik ősük Gábor Áron volt. Brassó és Segesvár, Nagyszeben és Marosvásárhely; mindketten először jártunk arra: A Szent Anna-tónál lekéstük a hajnali ködöt, a napfelkeltét: Pali borotválkozott. Ekkor „fedeztük fel” Vadász Zoltánt, Orosz Lujzát, és ebben a filmben kapott főszerepet Bánffy György. A Tiltott terület kemény, bátor, felelősségteljes indulás és a Vészi Endrével való barátság kezdete.

Második filmje, a Horizont, egy fiatal fiúról szól. Sok évvel később, kamaszkodó Balázs fia látta a tévében: „Apa, ezt te rólam csináltad!” – mondta. Pali ezt a mondatot minden díjnál többre tartotta.

Az igazi sikert az Angi Vera jelentette. Pedig az „osztály” igencsak húzta a száját: „unalmas”. Akkoriban úgy tűnt, Pali a tisztes, középszerű filmek készítője marad. Én később láttam, a Vörös Csillag moziban a díszbemutatón, Pali feszülten, összeszorított szájjal állt a két főszereplő, Szabó Éva és Pap Vera között. Kicsit hitetlenkedve nézett rám, amikor gratuláltam. A sikert Cannes hozta meg, a kritikusi díj, a számtalan fesztivál-meghívás. Sétáltunk a Croisette-en, én akkor zsűritag voltam, és nézegettük az első kritikákat. – Talán akkor láttam a legboldogabbnak. „Milyen érdekes, hogy most lassan mi is ott vagyunk mindenütt”, mondta, filmjeink plakátjait nézve a tengerparton.

De akkor már megkezdte élethalál-harcát. A háború alatt szerzett szívbetegsége egyre súlyosabb lett. Kétszer hozták vissza a halálból. Szívritmus-szabályozót kapott, de így is rosszabbodott állapota. A Kettévált mennyezetet már úgy csinálta végig, hogy tudta, operálni fogják, és hogy csak ötven százalék esélye van a túlélésre. Hihetetlen fizikai és lelki erő kellett ahhoz, hogy a filmet leforgassa. „Olyan szívós vagyok, mint egy macska” – mondta az operáció után. Jutkával, Zsombolyai Jancsival mentünk be a klinikára, és egy héttel a műtét után, hatalmas sebbel a mellkasán a folyosón sétált.

Akkor azt gondoltuk: sikerült legyőznie a halált. És volt is utána néhány jó éve. Sokat utazott, megtanult vitorlázni (micsoda őrültség! egy pacemakerrel a testében!), tanított, és főként filmeket csinált. Rengeteget dolgozott. Két évvel ezelőtt pedig összeállt egy kis Balázs Bélá-s csapat, és újjáalakítottuk a Budapest Stúdiót. Első ambiciózus terve, a kivégzett Pálffy Györgyről, itt készült volna el.

Nem, Pali, nem megy. Úgysem lehet ezt a harminc évet leírni. Túlságosan közeli még, nem múlhat el így. Talán, ha a többiek… De Pista, Ruci, Jancsi forgat, Feri Párizsban van, Jutka színházat rendez… És ott fekszel Rómában kiterítve. Amikor Huszárik Zoli meghalt, az osztály koszorújára azt akartad ráíratni: „Közülünk az elsőnek”. Nem engedtük, mert tudtuk, azt gondolod, hogy te leszel a második. Így hát most el kell temetnünk téged. Pax tecum.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1987/12 16-17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5129