KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/május
MOZI VS. INTERNET
• Baski Sándor: Járatlan utakon A Netflix és a többiek
• Soós Tamás: Az elfeledett mozi Magyar filmforgalmazás
• Kovács Bálint: A mamut és a hangya Alternatív filmforgalmazók
• Kránicz Bence: Szabadulóművészek Magyar garázsmozi
CLINT EASTWOOD
• Benke Attila: Mindörökké Fakó Lovas Clint Eastwood városi westernjei
• Pápai Zsolt: Volt egyszer egy vadnyugati hős Clint Eastwood: Fennsíkok csavargója
ARTSZEXFILMEK
• Varró Attila: Érzelmek birodalma Pornó és melodráma
• Kovács Marcell: Bundás vénuszdombok Jesus Franco szexfilmjei
• Gelencsér Gábor: Pillangóhatás Peter Strickland: The Duke of Burgundy
LENGYEL FILM
• Pályi András: Milyen távol, milyen közel Tadeusz Konwicki mozija
• Gyenge Zsolt: Húsba zárva Malgorzata Szumowska: Az Ő nevében…
OROSZ KRIMIK
• Forgács Iván: Mit sugároz a mai Oroszország? Orosz bűnügyi sorozatok
• Csiger Ádám: A forradalmár, aki felfalta gyermekeit Daniel Espinosa: A 44. gyermek
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Halál, hol a te kardod? Dömölky János (1938-2015)
• Hirsch Tibor: Felmenni, visszajönni Mai magyar falu-filmek
• Varga Zoltán: Animáció-történeti körséta 100 éves a magyar animáció
FESZTIVÁL
• Gáncsor Kármen: Rövidre vágva Friss Hús 3.0
• Buglya Zsófia: Rejtett tartalékok Graz – Diagonale
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Mélyvörös Jean-Patrick Manchette: Gunman
• Sepsi László: Visszafogott vezeklés Pierre Morel: Gunman
KRITIKA
• Muhi Klára: Bedarál-e? Nagy Viktor Oszkár: Hivatal
• Horeczky Krisztina: Elfolyik-e az élet? Almási Tamás: tititá
• Barkóczi Janka: Megint tavasz George Ovashvili: Kukoricasziget
MOZI
• Sepsi László: Citizenfour
• Baski Sándor: Hétköznapi vámpírok
• Kovács Kata: Violette
• Forgács Nóra Kinga: Adaline varázslatos élete
• Csiger Ádám: Lámpagyújtogatók
• Vajda Judit: Ne zavarjatok!
• Kolozsi László: 3 szív
• Roboz Gábor: Rekviem egy macskáért
• Kránicz Bence: A Lazarus hatás
• Sándor Anna: A lázadó
• Huber Zoltán: Halálos iramban 7
• Jankovics Márton: Hó az édenkertben
• Varró Attila: A szerelem üstököse
DVD
• Pápai Zsolt: Vigasztaló Marcelino: Kenyér és bor
• Gelencsér Gábor: A tanítványok
• Szabó Adrienn: 2001: Űrodüsszeia
• Soós Tamás Dénes: Picasso kalandjai
• Fekete Martin: Merénylet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Hazai haladás

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Öld meg kedveseid

Bocsor Péter

Kill Your Darlings – amerikai, 2013. Rendezte: John Krokidas. Szereplők: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall. Forgalmazó: InterCom. 104 perc.

 

Nehéz eldönteni, hogy John Krokidas rendező a kihívást kereste vagy inkább biztosra akart menni, amikor első filmje témájául a beat generáció születését, és benne Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) művészi és szexuális öntudatra ébredését választotta. A Kerouac, Burroughs és Ginsberg közötti kivételes alkotói barátság, illetve az utóbbi pályájának kezdetét beárnyékoló tragikus szerelmi háromszög története ugyanis az amerikai irodalomtörténet egyik legjobban dokumentált szelete, amelyet az említett szerzők is több alkalommal feldolgoztak műveikben.

A témaválasztás megítélését árnyalja, hogy a rendező és a forgatókönyvet vele közösen jegyző Austin Bunn igyekeznek túllépni az életrajzi film műfaji keretein, és az irodalmi hagyományok elleni lázadás, a személyes identitás vállalásának próbatétele, illetve a társadalmi normák általános megkérdőjelezése közötti összefüggéseket állítják a film fókuszába. Ha a szabadversnek van értelme a rímek kötöttsége nélkül, akkor a szerelem se csupán heteroszexuális lehet, és a beat nemzedék által később megfogalmazott lázadó magatartásformák is érthetővé válnak az Üvöltés extázisától, az Úton céltalanságán át, a Meztelen ebéd precízen rögzített delíriumáig.

E nagy ívű párhuzam felvázolásának azonban az az ára, hogy elvarratlan szálak és félreérthető motívumok maradnak a filmben. Ilyen például, hogy a szerelmi háromszögben központi szerepet játszó − a valóságban éveken át pedofil zaklatásnak kitett, és a beat nemzedékre kétségtelenül nagy hatással bíró − Lucien Carr alakja (Dane DeHaan) inkább egy öntelt díváéra hasonlít, aki tehetség híján önkényesen bünteti a rá vágyakozó férfiakat. Ez egyrészt ellentmond a film végén is közölt ténynek, miszerint Carr megbecsült szerkesztőként, tisztes visszavonultságban élte hátralévő életét, másrészt óhatatlanul felidézi az erkölcstelen meleg férfi, a gyilkos hajlamú szexuális ragadozó sztereotípiáját.

A film szereplőválasztása hasonlóan ellentmondásos. Noha elsőfilmes rendezőként érthető, hogy Krokidas ismert színészekkel veszi körül magát, a felvetett dilemmák helyett így a nézők többségét az foglalkoztatja, hogy Daniel Radcliffe vagy a szerelmi háromszög harmadik tagját megformáló Michael C. Hall alakítása mennyire tudja feledtetni Harry Potter vagy Dexter népszerű karaktereit.

Extrák: a főszereplők, a rendező és a forgatókönyvíró audiokommentárja, kimaradt jelenetek, interjúk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/06 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11887