|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziSodródásTüske Zsuzsanna
Adrift – amerikai, 2018.
Rendezte: Baltasar Kormákur. Írta: Tami Ashcraft könyvéből Aaron Kandell,
Jordan Kandell és David Branson Smith. Kép: Robert Richardson. Zene: Volker
Bertelmann. Szereplők: Shailene Woodley (Tami), Sam Caflin (Richard), Grace Palmer
(Deb), Jeffrey Thomas (Peter). Gyártó: Huayi Brothers / Lakeshore
Entertainment. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.
96 perc.
Baltasar Kormákur
számára az elmúlt években szerzői tematikává izmosodott a természettel szembeni
kiszolgáltatottság és küzdelem, amelyben a mindenek felett álló erő az
egyetemes emberi magány metaforájává válik. Valós eseményekből vászonra
átmentett hősei között akadt magányos izlandi, akit hordónyi fókazsírral felérő
súlyfeleslege óvott meg egyedüliként egy hajótörés után a tengeri fagyhaláltól
(Dermesztő mélység), majd egy egész hegymászó-tábor
került kegyetlen életveszélybe a Föld legmagasabb csúcsán (Everest). Kormákur idei alkotása, a Sodródás ismét egy végtelen tengeren megtörtént esetet dolgoz fel,
ezúttal azonban – a jellegzetes, zord szürkék helyett – típusidegen, szépelgő
naplemente-pírral.
A vakmerő és kalandvágyó
Tami látszólag tökéletes és életre szóló szerelemre talál Tahitin, Richard, a
megszállott vitorlázó személyében, boldogságukat azonban egyetlen éjszaka alatt
szétrombolja egy hurrikán, amely a tenger közepén csap le és reménytelennek
tűnő harcba kényszeríti túlélőit. A végtelen vízen töltött 41 nap történetét
Kormákur időbontásos flashback-szerkezettel meséli el, amely újabb rokoni szál
a hasonló témájú, de letisztultabb Dermesztő
mélységgel, szentimentalizmusban viszont még a másik előd, az Everest giccs-málhájára is rápakol. A
múlt jelenetei egyenesen a romantikus ponyvák lapairól kelnek életre, a gejl
massza pedig – ugyancsak megállíthatatlan erőként – maga alá temeti a jelen
tragikumát, esélyt sem hagyva egy kifinomult hangvételű melodráma
kibontakozásának.
Kormákur arcpirító
idillje mögött talán egy borúlátóbb üzenet rejtőzik, mely szerint hiába találsz
társra, csak ideig-óráig eveztek egy csónakban, mert a víz, a végső,
elkerülhetetlen magány az úr. Ám a drámát olcsó sziruppal felütni ezzel együtt
is végzetes stratégia: sem a nézői jóindulat, de még egy ügyes dramaturgiai fordulat
sem mentheti meg a Sodródást a zátonyra
futástól.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|