|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziA szavak erejeFekete Tamás
Sometimes
Always Never – amerikai, 2018. Rendezte: Carl Hunter. Írta: Frank Cottrell
Boyce. Kép: Richard Stoddard. Zene: Edwyn Collins és Sean Read. Szereplők: Bill
Nighy (Alan), Sam Riley (Peter), Alice Lowe (Sue), Jenny Agutter (Margaret),
Tim McInnerny (Arthur). Gyártó: Hurrican Films / Goldfinch Studios. Forgalmazó:
Cirko Film. Feliratos. 91 perc.
A
mogorva, önmagának való és mindenkitől elidegenedett apa és felnőtt, családos
fia útnak indul, hogy felkutassák a fiú eltűnt testvérét. Az így kezdődő
történetek általában nem sok meglepetést tartogatnak, nem csupán felépítésük,
de végkimenetelük is megjósolható – noha A
szavak erejében is jócskán akad kiszámítható pillanat, legalább annyi
váratlan fordulattal is megajándékoz minket. A forgatókönyvet író Frank
Cottrell Boyce eddigi munkáiban előszeretettel ábrázolt való életből vett, a
művészi önkifejezésük és kiteljesedésük révén végül személyes és családi
tragédiákat okozó alakokat. A Hillary és
Jackie zenész nővérpárosa, a Viszlát,
Christopher Robin Milnéje, vagy a Michael Winterbottom által rendezett Non-stop party arcok és a Bikatöke hőseinek életében végül
mindannyiszor megjelenik a fájdalom és a veszteség, miután valami igazán
jelentőset hoznak létre. Az A szavak
ereje főhőse pár lépéssel mögöttük jár: hétköznapi ember, aki művészi
álmokat nem dédelget, ám ő is teljességgel alárendeli magát egy tevékenységnek.
A scrabble-ben és ennek minél
tökéletesebbre csiszolt játékmódjában találja meg az élet értelmét, és egyben a
kulcsot mindenhez – így eltűnt fiához is a szókirakó segítségével vél utat
találni.
Boyce
leágazásokkal teli és váratlan irányokba építkező forgatókönyvét az első
játékfilmjével jelentkező Carl Hunter vitte vászonra. Képi világa Wes Andersont
idéző játékossággal teli és elidegenített, miközben előszeretettel választja el
egymástól szereplőit, és zárja scrabble-betűt idéző négyzetes keretbe, hogy
ezek a kis építőkockák egymás mellé kerülve végül mégis összeálljanak egy
jelentéssel bíró, személyes állítássá.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|