|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziViktoriaBaski Sándor
Viktoria – bolgár, 2014.
Rendezte: Maya Vitkova. Kép: Krum Rodriguez. Zene: Kaloyan Dimitrov. Szereplők:
Irmena Chichikova (Borjana), Mariana Krumova (Dima), Dimo Dimov (Ivan), Kalina
Vitkova (Viktoria). Gyártó: Mandragora / Viktoria Films. Forgalmazó: Vertigo
Média. Feliratos. 155 perc.
Szófia, 1979. A rezsimet
szívből gyűlölő fiatal Borjana kénytelen hithű kommunista anyjával közös
lakásban élni. Miközben a WC-ben titokban Coca Colát kortyol és amerikai
cigarettát szív, az emigrálásról álmodozik, de egy nem kívánt terhesség
meghiúsítja terveit. Kislányát, a köldök nélkül születő Viktoriát ráadásul a
Párt kikiáltja az Évtized Gyermekének, akit ettől kezdve a Rendszer
szimbólumaként ünnepelnek – limuzin szállítja minden nap az iskolába,
szobájából külön telefonvonalon tudja Zsivkov főtitkárt elérni, a család pedig
új lakást és autót kap. A harmadik felvonás már a rendszerváltás után néhány
évvel játszódik, a megkeseredett Borjana még mindig derékba tört álmait
siratja, és sem anyjának, sem lányának nem képes megbocsátani. A
családegyesítés feladata az elkényeztetett gyerekből okos és érzékeny kamasszá
serdült Viktoriára hárul.
Maya Vitkova elsőfilmjét
joggal lehetne a bolgár Taxidermiának
hívni – négy évvel ezelőtt, amikor elnyerte a Titanic Filmfesztivál fődíját, a
zsűri is Pálfi György szatírájához hasonlította –, mindkettő a nagypolitika
árnyékában játszódó többgenerációs történet hasonlóan expresszív stílusban
elmesélve. Vitkova a konvenciókra fittyet hányva váltogatja a tónusokat –
filmje realista karakterdrámaként indul, groteszk szatíraként folytatódik és
családi melodrámaként ér véget –, miközben archív híradórészletek és képi
metaforákkal felütött szürreális fantáziajelenetek váltogatják egymást.
A Viktoria helyenként túlzsúfolt, de éppen a fésületlensége teszi
izgalmassá. A hagyományos családtörténetektől elvárható pszichológiai
realizmust nem lehet rajta számon kérni, a szereplők vágyait és fájdalmait
azonban szavak nélkül, a képek nyelvén talán még hitelesebben, még átélhetőbben
tudja visszaadni, és közben, nem mellesleg, a kommunizmus örökségét is a lehető
legfrappánsabban dolgozza fel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|