KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/március
• Faragó Vilmos: Esettanulmány Harcmodor
• Pünkösti Árpád: Mozi vagy anti-mozi? Dárday istván és Szalai Györgyi a Harcmodorról
• Lukácsy Sándor: Jó Tiborc a rossz XX. században Fábián Bálint találkozása Istennel
• Csalog Zsolt: Nem csak „cigány film” Koportos
• Zsugán István: „Meghalt a mozi, éljjen a video!” Római beszélgetés Michelangelo Antonionival
• N. N.: Michelangelo Antonioni filmjei
• N. N.: A fotópályázat nyertesei
• Nemes Nagy Ágnes: Anti-antik Pasolini Oidipusz királya
• Matos Lajos: Mert A Sebészek Humanisták M.A.S.H.
• Hegedűs Tibor: Öregfiúk a moziarénában Glória / Szenzáció!
• Bársony Éva: Varázsige: a mozgás Gross Arnold és a film
• R. Székely Julianna: Foglalkozása: gyártásvezető
LÁTTUK MÉG
• Iszlai Zoltán: Gyorshajtás
• Schéry András: Akiket forró szenvedély hevít
• Iszlai Zoltán: Csendes amerikai Prágában
• Veress József: Szerelem első látásra
• Koltai Ágnes: Akció a fegyvertárnál
• Loránd Gábor: Harminc lány és Pythagoras
• Schéry András: Mennyire szerettük egymást
• Tardos János: Négy bandita, tíz áldozat
• Bársony Éva: Az ismeretlen katona lakkcipője
• Hegedűs Tibor: Őrült nők ketrece
• Fekete Ibolya: Gengszterek sofőrje
• Bende Monika: A tajga császárának végnapjai
• Tótisz András: Az ember nem nőhet fel mese nélkül
TELEVÍZÓ
• Fábri Anna: A bolondok kvártélya Krúdy a képernyőn
• Loránd Gábor: Kétfélidős adaptáció A sipsirica
• Feuer Mária: A bába és mecénás: operák a tévében Lendvay, Ránki, Stravinsky
TÉVÉMOZI
• Zalán Vince: A magyar ugaron
• Csala Károly: Férfias idők
• Csala Károly: Hűtlen asszonyok
TELEVÍZÓ
• Kézdi-Kovács Zsolt: Ott lenni Felületes megjegyzések az amerikai televízióról
• Kristóf Attila: A szórakoztatás felelőssége Humor a tévében 3.
KÖNYV
• Fáber András: Kinek kell ma Balázs Béla?
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Michel Ciment; Giacomo Gambetti

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Grindhouse

Jack Starlett: Verseny az ördöggel

Kovács Marcell

Race with the Devil, 1975

 

Nem bíztak semmit a véletlenre a Verseny az ördöggel dörzsölt alkotói, a hetvenes évek elejének divatos mozikliséiből kevertek vagány B-filmes koktélt. Jack Starlett rendező a hatásos műfaji katyvaszokhoz való hozzáértését már bizonyította a motoros bandás filmet a vietnámi háborús mozival párosító Vesztesekkel, a sztorit pedig a hatvanas-hetvenes évek amerikai gagyimozijának két meghatározó alakja, a szexi westernben, a szexi bosszúfilmben és szexi haláltáboros moziban egyaránt járatos Lee Frost–Wes Bishop-páros szolgáltatta.

A Verseny az ördöggel pikáns élvezetekkel ugyan nem szolgál (a bevételapasztó korhatásos besorolás elkerülése érdekében még az egyetlen alkalommal felvillanó meztelen női ágyék képét is gondosan elmaszatolták), de ügyesen keveri az okkult horrort és a vidéki paranoiafilmet az akkoriban mindenható roadmovie-val. Egyszerre nyomasztó és feszülten izgalmas mozi, szerepel benne riasztó sátánista áldozati szertartás és démoni tekintetével fenyegető benzinkutas éppúgy, mint mikrosütőből támadó mérgeskígyó és persze sok-sok autós üldözés.

A film különleges zamatát a két főszereplő személye adja. Peter Fonda, a Szelíd motorosok sztárja és Warren Oates, aki a Kétsávos országútban öregedő gyorsulási versenyzőként sportkocsit hajtott, most egy otromba lakóautóval száguldanak megvadult üldözőik elől. Feleségükkel az oldalukon a jól megérdemelt pihenés reményében indulnak a hegyekbe a minden kényelemmel felszerelt kempingautóval, de amikor egyik este véletlenül tanúi lesznek a helyi szekta feketemiséjének, az ártalmatlan kirándulás élethalálharccá változik, és bárhova menekülnek, mindenhol a szekta elvakult szolgáiba ütköznek. A Verseny az ördöggel olyan, mintha a Száguldás a semmibe, a Rosemary gyermeke és a Gyilkos túra összegyúrt kivonata lenne, szigorúan a szövegelős részek nélkül. Kiváló akciófilm, és ha kell, még a hetvenes években dolgos családfenntartóvá lett egykori lázadóknak szóló magvas üzenet is kihámozható belőle: feladtátok az elveiteket, nem menekültök!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 28. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9678