KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/június
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Norvég és NDK filmhét Budapesten

• Greskovits Béla: Esélylatolgatás Filmgyártásunk koprudukciós vállalkozásairól
• Koltai Tamás: Kacsafilozófia – háziszárnyassal Szegény Dzsoni és Árnika
• Kovács András Bálint: Ipari rituálé és nyelvi mítosz Beszélgetés Bódy Gáborral
• Barna Imre: Werther a kórházban A rét
• Ardai Zoltán: Kis nagy ábránd Atlantic City
• Zalán Vince: A gondolkodás menedéke Lindsay Anderson filmjeiről
• N. N.: Lindsay Anderson filmjei
• Wisinger István: „Egy kissé mindannyian bolondok vagyunk...” Budapesti beszélgetés Lindsay Andersonnal
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Zsugán István: Az érettség kora Az új görög film
• Molnár Gál Péter: A Zorbátlanított Hellász Jegyzetek Angelopuloszról
• N. N.: Theodorosz Angelopulosz filmjei

• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 2.
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A telhetetlen méhecske
• Gáti Péter: Egy festő tragédiája
• Varga András: A profi
• Zoltán Katalin: Tamás bátya kunyhója
• Greskovits Béla: A szénbányász lánya
• Peredi Ágnes: Gyilkosság a tajgán
• Kapecz Zsuzsa: A bojánai mester
• Hollós László: Flep, a róka
• Vanicsek Péter: Harc a vízen
• Greskovits Béla: Vámpírok bálja
• Simándi Júlia: Bölcs Jaroszlav
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Három szólamban Áprilisi műsorokról
• Báron György: Realizmus és dekadencia Luchino Visconti portréjához
KÖNYV
• Gaál István: Itáliai csoda némán Könyv az olasz némafilmről

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Harc a vízen

Vanicsek Péter

 

Ez a film majdnem arról szól, hogy a hősöket is az alkalom szüli, hiszen eszükbe sem volt soha összepréselt fogakkal csak úgy „bután” meghalni, egyszerűen emberségük nem hagyott nekik más választást. A márványtekintetű elszántaknál jóval többet jelentenek számunkra ezek a deheroizált hősök.

Ez a film majdnem arról szól, hogy egy eszmétől átszellemült, de annak lényegét csak sejtő emberekben miként férnek meg a félig emésztett jelszavak a szent buzgalommal, a tisztaszívű lelkesedéssel.

Ez a film majdnem szobrot emel a hőssé keményedett félszeg kamasznak, valamint a csetlő-botló Kisembernek, aki felett átzakatol a történelem, míg fel nem emeli a fejét. A groteszkbe hajló háborús történetben erénnyé nő a kisember gyanútlan bárgyúsága.

Ám amikorra ezek a felismerések megfogalmazódnának a nézőben, a rendező megijed a „témához nem illő” könnyed stílustól, és erőltetetten tragikussá hangszereli a polgárháború harcait felidéző filmjét. A jellemeket fekete-fehérre változtatja, s az összecsapásokban hullanak az emberek, mint a fáradt őszi legyek.

A rendező tudja jól, hogy Volt egyszer egy Vadnyugat. Lenyűgöző magabiztossággal vesz át képeket, hangulatokat, figurákat sztyeppe-westernjéhez.

Ez a film majdnem megfogalmazott lényeges dolgokat, ám végül is összmondanivalója ennyi: c’est la guerre, ilyen a háború. Meglehet, ez sem volna kevés. De nem ilyen!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/06 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6821