KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/június
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Norvég és NDK filmhét Budapesten

• Greskovits Béla: Esélylatolgatás Filmgyártásunk koprudukciós vállalkozásairól
• Koltai Tamás: Kacsafilozófia – háziszárnyassal Szegény Dzsoni és Árnika
• Kovács András Bálint: Ipari rituálé és nyelvi mítosz Beszélgetés Bódy Gáborral
• Barna Imre: Werther a kórházban A rét
• Ardai Zoltán: Kis nagy ábránd Atlantic City
• Zalán Vince: A gondolkodás menedéke Lindsay Anderson filmjeiről
• N. N.: Lindsay Anderson filmjei
• Wisinger István: „Egy kissé mindannyian bolondok vagyunk...” Budapesti beszélgetés Lindsay Andersonnal
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Zsugán István: Az érettség kora Az új görög film
• Molnár Gál Péter: A Zorbátlanított Hellász Jegyzetek Angelopuloszról
• N. N.: Theodorosz Angelopulosz filmjei

• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 2.
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A telhetetlen méhecske
• Gáti Péter: Egy festő tragédiája
• Varga András: A profi
• Zoltán Katalin: Tamás bátya kunyhója
• Greskovits Béla: A szénbányász lánya
• Peredi Ágnes: Gyilkosság a tajgán
• Kapecz Zsuzsa: A bojánai mester
• Hollós László: Flep, a róka
• Vanicsek Péter: Harc a vízen
• Greskovits Béla: Vámpírok bálja
• Simándi Júlia: Bölcs Jaroszlav
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Három szólamban Áprilisi műsorokról
• Báron György: Realizmus és dekadencia Luchino Visconti portréjához
KÖNYV
• Gaál István: Itáliai csoda némán Könyv az olasz némafilmről

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Norvég és NDK filmhét Budapesten

Koltai Ágnes

 

A tavaszi hónapok bővelkedtek filmes rendezvényekben, újdonságokban. Alig ért véget a Filmglóbusz ’83 monstre programja (többek között Lindsay Anderson életművével és az „új” ausztrál filmmel ismerkedhetett meg a magyar közönség), máris egy újabb, nálunk teljesen ismeretlen filmművészetet fedezhettek fel a filmbarátok az április 21. és 25. között rendezett norvég filmhéten.

A skandináv család szegény rokonának tartott Norvégia filmművészetére külföldön a hetvenes évek elején figyeltek fel. A Cinéma francia filmfolyóirat 1973-ban üdvözölte az „új” norvég filmet, amely néhány fiatal rendező, Vibeke Lökkeberg, Anja Breien, Egil Kolstö, Espen Thorstenson, Pal Barg-Hansen és Oddvar Bull-Thlus nevéhez és munkásságához fűződött.

Magyarországon idáig mindössze egyetlen norvég filmet láthattunk, a Cnud Leif-Thomson rendezte Lina esküvőjét. A filmhéten négy alkotó mutatkozott be: a norvég „új” film első generációjához tartozó Anja Breien (ma hazájában ő a legismertebb rendező), a középnemzedéket Laila Mikkelsen és Lasse Glom, a fiatalokat Per Blom képviselte.

Az 1981-es velencei fesztiválon is szerepelt Boszorkányvadászok, Anja Breien filmje, egy 17. századi eldugott falu hiedelemvilágát, a boszorkányok hajtóvadászatát, a félelem és a tudatlanság keltette gyűlöletet ábrázolja. (Anja Breien vonzódik a középkor misztikus világához, a népballadákhoz, korábbi filmje, a Felnőni is hasonló miliőben játszódik.)

Lasse Glom két filmmel is szerepelt, a Második műszak egy családi dráma kapcsán a Mo-i-Rana-i fémmű munkásainak hétköznapjait, élet- és gondolkodásmódját és a szakszervezet bérharcát mutatja be, az Állítsátok meg! a társadalmi konvenciókat tagadó, beilleszkedni nem akaró fiatalokról szól.

Per Blom filmje, az Ezüstszáj ifjúsági film (forgatókönyvírója, Martin Asphang 1980-ban a legjobb ifjúsági film írójának járó díjat nyerte el hazájában), egy elvált szülők között hányódó kisfiú története.

A filmhét legérdekesebb bemutatója Laila Mikkelsen filmje, a Kis Ida volt. A második világháború éveiben játszódó film egy kiközösített kislány szemével láttatja a nácikkal kollaboráló norvégek sorsát.

 

*

 

A norvég filmhetet követően április 25. és 29. között az NDK újabb filmjeiből láthatott válogatást a budapesti NDK Centrumban a szakma és az érdeklődő közönség. Az NDK Kulturális és Tájékoztató Központ, az NDK és a Magyar Film- és TV-művészek Szövetségének közös rendezvényén az 1982-es év kiemelkedő játék-, dokumentum- és televíziós filmjeit mutatták be.

Frank Beyer filmje, a Tartózkodás Hermann Kant – nálunk Futásod véget ért címen megjelent – regényéből készült, egy hadifogságba esett, majd lengyel börtönbe került Wehrmacht-kiskatona kálváriáját ábrázolja. A forgatókönyvet Wolfgang Kohlhaase írta, aki nálunk sem ismeretlen, nevéhez fűződik többek között a külföldön is sikert aratott Solo Sunny forgatókönyve. Az NDK-ban nagy becsben tartott ifjúsági filmet Karl-Heinz Heymann Nehéz az embernek eljegyeznie magát című filmje képviselte.

A programban szerepelt még Horst Seemann Polan szálló című televíziós filmje, a tavalyi lipcsei dokumentum- és rövidfilmfesztivál Arany Galambjával kitüntetett Két nap augusztusban (rendezője: Karl Gass) és a nemrég elhunyt Konrad Wolf Busch énekel című hatrészes dokumentumfilmjének ötödik része. (A Filmvilág 1983/3-as száma részletesen ismertette az Ernst Busch életét feldolgozó dokumentumfilmet.) A bemutatókat viták és szakmai beszélgetések követték.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/06 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6803