KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/október
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Koltai Ágnes: A történelem fogságában Moszkva
• Gáti Péter: Mi, hatvanévesek Utószó
• Báron György: Csodatévők Vándorlások meséje
• Gazdag Gyula: Különleges kiadó Kék hegyek, avagy egy hihetetlen történet

• Nemes Nagy Ágnes: Rózsaszín feketével Fanny és Alexander
• Bikácsy Gergely: Madrid Nagykávéház Méhkas
ESZMECSERE
• Kovács András Bálint: A történetek állása

• Ardai Zoltán: Bohóc a gödörben Csak egy mozi
INDIA
• Zsugán István: Az ezer film országa Pesaro
• Vida János: Egy bengáli filmkrónikás Mrinal Sen és A közlegény
LÁTTUK MÉG
• Széky János: Az élet muzsikája
• Faragó Zsuzsa: Süsü, a sárkány
• Bérczes László: Álmodik az állatkert
• Tóth Péter Pál: Egy asszony, négy férfi
• Kabai József: Ring
• Magyar Judit: Átverés
• Hegyi Gyula: Fantom az éjszakában
• Schreiber László: Sophie választása
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Elszakadás? Kérdések egy Filmvilág-cikk ürügyén
• Szemadám György: Fantázia, dokumentum Ah, Amerika!
KRÓNIKA
• N. N.: Egri nyári egyetem
• N. N.: Nemzetközi Sportfilm Fesztivál

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Ring

Kabai József

 

A Ring rendezője, Sergiu Nicolaescu szórakoztató filmek, bűnügyi filmek készítésével tette ismertté nevét hazájában, ezek közül jónéhány hozzánk is eljutott. (Legutóbb: Egymillió zöldhagymával). A Ring főhőse, Andrei, az egykori bokszbajnok kamionos, társával, Tommal (volt edzőjével) valahol Nyugat-Németországban felvesznek egy stopos lányt, és estére Nyugat-Berlinba érve egy vurstliba vetődnek, ahol a show fő száma egy bokszmérkőzés: bárki megmérkőzhet a híres-neves Gólemmel, nagyobb pénzjutalomért.

Andrei (maga Nicolaescu játssza) Gólem személyében felismeri egykori lágerparancsnokát, Gebauer Untersturmführert, aki őt vagy negyven éve homokzsákedzőpartnerként használta. A film voltaképp kettejük mérkőzéséről, és az ezzel párhuzamosan vezetett történelmi múlt, a koncentrációs tábor eseményeinek felidézéséről szól. E nem túl eredeti alaptörténetből talán izgalmas, erkölcsi érzékünket irányzó műre is futotta volna, itt azonban másról van szó. Nicolaescu kalandfilmekből ismert szokványfogásokat (harsány beállítások az erő, a küzdelem érzékeltetésére) kever céltalan képi hatásokkal (egy-egy kép ismétlése, lassítások stb.), amelyek itt funkciótlanok maradnak.

Öncélú művészkedésével a történetet mind jobban háttérbe szorítja. Szívesen elmerül a jelenképekben, a show külsőségeiben, de ez csak sematikus és szegényes elképzeléseket árul el. A múlt eseményei elbeszélésével nem a – sajnos tényszerű – történelemhez igazodik, hanem alakítja azt a saját szándékai szerint. (Aligha hiszem például, hogy egy koncentrációs tábor foglyai szabadon járnak-kelnek a vonatállomáson, vagy délcegen és erőtől duzzadóan bokszmérkőzésre várnak.)

A jellemek kidolgozatlansága, a feszültség hiánya következtében ez az eleve háttérbe szorított történet fokozatosan érdektelenné válik. Andrei-jel egy pillanatig sem tudunk azonosulni, és bár nyilvánvalóan győz, nekünk nézőknek mindez már közömbös. Mint ahogy a náci tiszt hálával s a vétlen Andrei vívódásával a rendező szándéka szerinti drámai befejezés is hatástalan marad.

Minthogy Nicolaescu nagy magabiztossággal teszi a dolgát, a film helyenként önmaga paródiájába csap át. Ugyanígy mosolyogtató az is, hogy valamennyi, többségében német szereplő egy nyelven, azaz románul beszél, mely nyelvi furcsaság, esetleg Rejtőnél természetes, de itt fölfoghatatlan.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1985/10 52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6003