KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/január
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : A Filmvilág pályázata Eredményhirdetés
ANIMÁCIÓ
• Hirsch Tibor: Kellesz! Disney gyermekei
• Csillag Márton: Rajzold újra, gép! Animáció új dimenzióban

• Varró Attila: A Hatlövetű jegyében Film noir: menekülő szerelmesek
• Kolozsi László: Szabadság, szerepek Bolond Pierrot
• Stőhr Lóránt: Ködlovagok A miskolci bonniésklájd
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Köves Gábor: Kék bársonyos forradalom Jarmuschtól Tarantinóig
• Schreiber András: Fekete sereg A blaxploitation története
• Strausz László: A bőrszín ára Blaxploitation: a fekete gazdaság
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Intés a túlpartról Beszélgetés Szaladják Istvánnal
• Szaladják István: Bíbortekercs Filmnovella

• Kubiszyn Viktor: Szellem a rendszerben Kiyoshi Kurosawa
• N. N.: Kiyoshi Kurosawa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Amerikából jött 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz
KRITIKA
• Hungler Tímea: No man est omen Állítsátok meg Terézanyut!
• Kolozsi László: Esztrád nélkül Zsiguli
• Takács Ferenc: A hasznos és a szép Vera Drake
• Vágvölgyi B. András: Utánuk a Kánaán A bőség földje
• Bori Erzsébet: Balkáni vér Az élet egy csoda
• Muhi Klára: Dogma-duellum Öt akadály

• Kubiszyn Viktor: Fékezett habzás Reklámzabálók éjszakája
LÁTTUK MÉG
• Korcsog Balázs: A kilencedik nap
• Pápai Zsolt: Luther
• Strausz László: Nagy Sándor, a hódító
• Mátyás Péter: Véget vetni minden háborúnak
• Kovács Marcell: Tapló télapó
• Csillag Márton: Özönvíz
• Ádám Péter: 80 nap alatt a föld körül

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Véget vetni minden háborúnak

Mátyás Péter

 

Ernest Gordon 1942-ben japán fogságba esett, Thaiföldre vezényelték az őserdőt átszelő vasút építésére. Az itt töltött három év pokoljárásából 1962-ben könyvet írt, emléket állítva halott társainak. A Véget vetni minden háborúnak ebből a memoárból készült, de a mélyén két korábbi háborús film modelljét találjuk. Az egyik David Lean 1957-es Híd a Kwai folyónja, amely a dzsungelen keresztül épülő vasúton dolgozó rabok szenvedéseinek, a hősiességnek és az emberi gyengeségnek hiteles képét adja. A másik, immár klasszikus darab Renoirtól A nagy ábránd. Ez a különböző kultúrák, etikai normák ütköztetésével vizsgálja a magatartásminták széles skáláját, a nyílt lázadástól a passzív ellenálláson át a megalkuvásig. David L. Cunningham rendező visszanyúl ezekhez a forrásokhoz, de szitáján csak a durva törmelék, az elkopott sablonok maradnak fenn. A japán őrök kegyetlenkedései itt nem ismernek határokat, a hadifoglyokat nem veszik emberszámba, alacsonyabb rendű fajként viszonyulnak hozzájuk. A katonák jól tudják, az embertelenség közepette a szellem és a hit szolgálhat munícióként, hogy túl éljék a földi poklot. Egy szalmakunyhóban a főhős előadást tart arról, mit mondott Platón az igazságosságról, miközben japánok barbár módon keresztrefeszítenek egy hadifoglyot. Az ókori mester forog sírjában, ha látja ezt a giccs-parádét, amelyben folyamatosan kasztrálják filozófiai tételét. A rendezés modorossága, technikai értelemben is idegesítő. Ez egy elképesztően rosszul fényképezett és vágott film. A kézi kamera remegése, a sokszor indokolatlan alsó beállítások halmozása, a vágóképek hiánya amatőr színvonalra utal. Ezalatt a narrátor erkölcsi tanulságokról prédikál nekünk, közhelyeket vágva képünkbe a megbocsátásról és a megbékélésről. De ezt a jobb ízlésű néző már nem várja meg.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4795